Skip to main content
Ik heb recent Devolo Magic 2 PLC-Wifi adapters aangeschaft. De WIFI werkt nu perfect! Maar nu werkt Proximus TV niet meer naar behoren.

Na twee dagen krijg ik steeds de melding op tv dat er een storing is en dat ik voor hulp op 'OK' moet drukken: de verbinding wordt dan 'met succes' gemaakt en na een seconde komt weer de boodschap dat er een probleem is...

Ik heb alle Devolo Magic 2 adapters gereset, ook de modem (BBOX-3) opnieuw opgestart alsook de decoder: daarna werkte alles weer voor 2 dagen... en nu heb ik opnieuw hetzelfde probleem.



Raar is dat ik wel nog programma's kan opnemen en dat die achteraf ook goed te bekijken zijn.

Heeft er nog iemand zo een probleem en (hopelijk) een oplossing of suggesties?



Het zou toch te verwachten zijn dat Proximus TV feilloos werkt met PLC adapters van Devolo (toch betrouwbaar merk dacht ik?)...
Goedemiddag Francois,



Ik heb deze Devolo Magic 2 (2x LAN en 3x WiFi) adapters ook in ons huis geïnstalleerd, en heb dezelfde problemen als hierboven beschreven. Ook ik was de indruk toegedaan, volgens verschillende recensies, dat dit een zeer goed product was...

Heb zelf ondertussen al uren met verschillende settings geprobeerd in het configuratie-programma van de PLC's, maar heb nog geen oplossing gevonden.

Volgende test heb ik ook gedaan: TV beneden verbonden met Devolo Magic 2, en TV boven verbonden met rechtstreeks UTP kabel op de modem van Proximus. Resultaat: op het moment dat de TV beneden 'vastloopt', blijft de TV boven verder werken.

Probleem zit dus in de Devole Magic 2 adapters, of de combinatie van deze met Proximus TV.

Ik had gedacht dat de recente firmware update van Devolo de oplossing ging brengen, maar dat is dus niet het geval.

Heb zelfs ook al contact opgenomen met Devolo, maar daar konden ze me ook niet verder helpen...

Het is zelfs zo dat, sinds het laden van de recentste Devolo firmware een paar dagen geleden, ik de indruk heb dat er veel onderbrekingen zijn tussen de Devolo adapters (huis-icoontje wordt rood op de adapters).

Zijn er op het forum nog gebruikers van Devolo Magic 2 adapters en dit eventueel in combinatie met Proximus TV ?

Zijn er gebruikers met de Devolo dLAN1200+ adapters, en wat is hun ervaring?

(...Persoonlijk begin ik mij nl vragen te stellen ivm de firmware software van de Devolo Magic 2 adapters...)
Hallo,



dat is herkenbaar! Ik ben het beu geworden en heb deze middag het ganse Devolo pakket terug gestuurd en mijn geld terug gevraagd.

Ik kreeg vond op de site van Devolo ook een procedure die ik moest volgen wanneer er 'storingen' zouden zijn met de Magic 2: alles gevolgd ... geen oplossing... puur tijdverlies.



Ik werk nu terug met mijn 'oude' PLC adapters van Belgacom (!) en dit gaat terug.

Ik heb een extra adapter en daarmee ga ik volgende week een WiFi booster proberen van Proximus...
Louter ter info: Met het Mesh systeem zijn er regelmatig problemen (niet alleen met powerlans) daarom als je het echt niet nodig hebt zou ik ook niet aanraden van met Mesh systeem te werken, met multicast IPTV signalen zijn er blijkbaar nog meer problemen dan met internet signalen.

Met Devolo dLAN1200 zou het toch moeten werken, maar ik heb er nu ook geen meer van powerlans ben ik afgestapt, al wil ik hier niet mee zeggen dat het nooit goed kan werken, velen zijn daar tevreden over.
Dag Martin,

Bedankt voor je reactie.

Op welke manier breng jij dan het signaal over naar de Proximus decoder?

Zelf heb ik 2x V5 compact decoders, en had ook al gedacht om één decoder met een V6 om te ruilen om een test te doen, maar ik veronderstel dat dit mijn probleem met de Devolo powerlans niet zal oplossen.

Ik heb ook gezien dat in de laatste firmware voor de Devolo dLAN1200+ er Mesh technologie is geïmplementeerd, dus waarschijnlijk zullen er hier ook problemen mee opduiken.

Zouden ze bij het Proximus technical team geen ervaringen hebben met Devolo MAGIC2, of een lijst hebben van powerlan (met Wifi) adapters die wel werken in combinatie met Proximus TV ?

Zelf was ik aan het denken om eens met de Netgear ORBI wireless toestellen te proberen, maar dat is dan ook weer Mesh technologie...🙁

Iemand ervaring met de powerlans van TP-Link ?

Worden in recente tests nog boven Devolo geplaatst.
Ik heb uiteindelijk de dLans buiten gezwierd en werk nu met utp kabel om de decoder te verbinden.

Toen ik nog met devolo's werkte kreeg ik toch ook af en toe eens blokjes in het beeld en vooral 's avonds laat!.



Ik vraag mij af of het ook niet de reden is dat Proximus afgestapt is van de Powerlans en nu alleen nog werkt met de wifi booster werkt, mss ook wegens te veel problemen?



Of ze bij proximus verder testen doen bv op Dlan's met mesh technologie daar heb ik ook geen weet van.



Het is ook nog maar hier en daar dat er klachten optreden met mesh technologie maar wat de juiste reden is, is maar de vraag.



Het is een beetje te vergelijken mensen die problemen hebben met sommige toestellen op wifi als op hun bbox 'one SSID' actief staat voor wifi-2.5 en 5.0, in theorie is dit ook heel mooi maar in de praktijk hebben sommige toestellen daar last mee.



Enfin, eens mesh meer ingeburgerd is zullen er ook wel meer details en uitleg te vinden zijn van problemen die optreden met zo'n systemen ….

Ik heb hier ook dezelfde problemen, recent 1 zender en 2 ontvangers aangeschaft Devolo Magic 2. Internet werkt perfect, echter TV niet meer. Zelfde problemen, na een seconde foutmelding geen signaal. Na OK drukken weer een seconde beeld en daarna niets meer. Dus als ik het goed begrijp werkt de decoder niet met de Devolo Magic 2 ? Terugsturen die handel ? of is er hier nog een “Magic” oplossing ? Alvast bedankt voor jullie reacties.

Mvg

   

Beste Albert,

heb ondertussen reactie van Devolo Support ontvangen, en ze zeggen dat er binnenkort een software-update komt om dit probleem op te lossen. Ik heb nu de laatste software versie geladen van de Devolo website, en ook op mijn WiFi adapters de Mesh technologie uitgezet. Momenteel heb ik geen problemen meer! Best dus ook kiezen voor auto updates in de configuratie, om de updates automatisch te ontvangen.

Mvg,

Frank

 


Ik heb inderdaad ook gelezen onlangs dat er heel wat problemen op gelost zijn met de laatste software update. (maar afwachten is de boodschap ☺)

Wat niet te verwonderen is aangezien het een nogal nieuwe technologie is die stillaan overal in het aanbod komt bij meerdere producenten en minder en minder bugy gaat worden naarmate er meer ervaring opgedaan gaat worden.

Mijn raad blijft aan iedereen, Als je zonder mesh techniek weg kunt moet je het zeker niet onnodig complex  maken omdat Mesh een modetrent is geworden , bijvoorbeeld ik heb juist bij een gebuur op de bovenverdieping één AP moeten plaatsen zodat hij overal goede wifi ontvangst heeft in huis dus voor zoiets heb ik hem zeker geen mesh systeem aangeprezen.


Hoe zet ik die Mesh af ? Volledig opnieuw installeren ?

Mvg

  

Ik heb ook gelijkaardige problemen, zelfs met de meest recente firmware en MESH uitgeschakeld. Het WIFI signaal is wel erg goed.

Is het mogelijk om een WIFI booster (voor TV) parallel te laten werken met de PLC’s van devolo (voor WIFI en ethernet)?

 


Dit moet kunnen, dit zijn inderdaad twee verschillende wegen het ethernet signaal wordt verstuurt via elektriciteitsdraden in geval van de Devolo adapters en bij de wifi booster gaat dit via wifi van je bbox naar de booster. Maar daar waar je booster moet komen/wilt gebruiken, op die plaats kijk je best eerst eens na of je voldoende wifi-5.0 ontvangst hebt bv met je smartphone / laptop ….


De Wi-Fi booster zou je moeten plaatsen waar er net nog een voldoende dekking is van het Wi-Fi (liefst 2 van 4 blokjes of wanneer signaalkwaliteit redelijk isà. Zodat je geen probleem hebt met het versterken van het draadloze signaal.


Inderdaad dat was het wat ik @robino ook wilde duidelijk maken.
Maar in ieder geval is het voordeel van een wifi booster dat je deze ook op gelijk welk moment kunt stopzetten als het niet moest naar behoren werken aangezien je deze niet moet aankopen.


Om echt goed het draadloos signaal te versterken heb je liefst externe MIMO antennes nodig. Vreemd dat Proximus daar niet voor geopteerd heeft. Let wel op ik heb nog geen ervaring met de Wi-Fi booster enkel maar met de Wi-Fi bridge.Ik wou gewoon een kleine verduidelijking geven aan jouw uitstekende uitleg @Martin voor @robino


Met de wifi booster heb ik ook geen ervaring.


Heb een gelijkaardig probleem sinds de aankoop van mijn Devolo magic 2. WiFi is heel goed in heel de woning nu en overal optimaal internet. Alleen de combinatie met de televisie werkt niet naar behoren, steeds stilstaand beeld en signaal uitval. Gekke is dat de tv applicatie op mijn tabletwel keurig werkt en op het wifi netwerk zit van deze Devolo unit.

De decoder dus maar terug aan een wifi ontvanger gehangen en de Devolo verder weg gezet, op een ander stopkontact en zie de Televisie doet het wel, ook al is de ontvangst van de wifi hierdoor wat minder aan de televisie.

Geen idee hoe ik de Mesh moet uitschakelen..

 


Ook ik heb problemen met Devolo Magic 2 wifi 2-1-2. Ik heb contact gehad met Devolo en ze hebben onlangs (19-3-2020) een update gedaan van hun firmware. Ik heb die getest gedurende vier dagen en de TV bleek goed te werken, alhoewel ik eigenlijk nog langer had moeten testen, maar mijn Google Home systeem werkte niet meer. Ik moest het elke dag opnieuw initialiseren. (ook Mesh uitgezet maar geen oplossing.)

Daarom heb ik het systeem voorlopig weer in zijn doos gestopt, Devolo op de hoogte gesteld van mijn bevindingen en wacht nu af wat hun reactie zal zijn.

Het Devolo Magic 2 WIFI -systeem werkt voorlopig dus niet zoals het zou moeten zijn en zoals op de doos en in alle reclameartikelen wordt voorgesteld. Voor toekomstige kopers, bezint eer je begint. Voorlopig weggesmeten geld.


Als je nog moest testen doen zou ik eens proberen door One SSID uit te zetten op je bbox om er je te kunnen van vergewissen of het in deze richting moet gezocht worden 

dat kun je gewoon via de bbox3 zijn web GUI http://192.168.1.1
(inloggen als User met User wachtwoord dat op een sticker van je bbox staat)
En daar "One SSID" deactiveren:
klik op de "One SSID" banner en dan op "OK".
Hiermee is One SSID uitgeschakeld,
en kan je achteraf altijd weer inschakelen als je dit wenst door de zelfde procedure te volgen.

One SSID komt er op neer dat je bbox de twee wifi banden 2.4 en 5.0 uitzendt onder de zelfde wifi naam, namelijk onder de SSID naam wifi-2.4-xxxx


Dit staat bij nog niet aan. Beide wifi-banden hebben een verschillende SSID.


Goedemorgen,

Sinds afgelopen januari ook het Devolo Magic 2 Wifi Mesh-systeem aangeschaft & ik herken de bovenstaande problemen met Proximus TV.

Op de benedenverdieping is de tv-decoder rechtstreeks verbonden met de bbox3-modem via een kabel en is er geen probleem. Achter deze modem is het Magic 2-basisstation geïnstalleerd in het stopcontact & door een kabel verbonden met de modem.

Op de bovenverdieping heb ik 1van de 2 Magic 2-adapters in een stopcontact ingeplugd & deze geïnstalleerd vlgs.het Wifi Mesh-principe die de instellingen/naam van mijn oorspronkelijk wifi-netwerk via de Bbox3-modem overnamen. Wifi-kwaliteit voor het internetten via tablet of telefoon is geweldig.

MAAR de tv-decoder op de bovenverdieping; die via een wifi-bridge verbonden is met Bbox-modem 3 beneden; daarvan begon de Wifi-bridge ontvanger zich naar verloop v. tijd automatisch te verbinden met de ingeplugde Magic 2 adapter ipv rechtstreeks met de Bbox3-modem beneden.

Alle lampjes op de Wifi-bridge branden dan wel groen, maar de tv-verbinding valt dan weg met de melding "onverwacht probleem, druk OK". Als we dat doen, geeft hij terug een paar seconden tv-signaal en herhaalt zich telkens hetzelfde probleem.

Verwijder ik de Magic2-adapter boven uit het stopcontact, verbindt de Wifi-bridge zich terug automatisch met de Bbox3-modem beneden & komt het tv-signaal terug...héél frustrerend.

Als ik de Magic2-adapter een paar stopcontacten verder vd Wifi-bridge inplug, gaat dit een paar dagen goed & werken de 2 systemen even goed naast elkaar…

Tot plots de Wifi-bridge zich opnieuw verbindt met de ingeplugde Magic2-adapter & de problemen terug opnieuw beginnen.…

Ik ben wel een totale leek qua technologie, mr iemand hier een oplossing?

Alvast bedankt.

 

 


Mijn probleem met Devolo Magic 2 lijkt opgelost. Ik heb de Google Home en Google Nest mini op verschillende dagen opnieuw ingesteld en wonder boven wonder, voorlopig werkt alles weer.

Ook de TV werkt weer normaal. Hopelijk blijft dit deze keer ook zo na enkele weken.

Op internet stelde ik vast dat er toch ook problemen waren met twee of meerdere Google Home -systemen, vooral de mini’s. Google zorgt regelmatig voor updates, zonder dat je zelf beseft wanneer die worden uitgevoerd. Soms scheppen die dus problemen en lopen de mini’s vast..

Voor SvenL: ik zou eens proberen met die Mesh uit te zetten. Mesh is een veel belovend systeem, maar blijkbaar zijn er toch nog kinderziektes.


Algemene Tip:
Mesh is een heel goed systeem als je dit echt nodig hebt, ik bedoel daarmee in een doorsnee huis is dit dikwijls totaal niet vandoen. Bv bij mijn buur die dacht ook aan Mesh omdat op de bovenverdieping   slechte wifi ontvangst was, ik heb hem dat afgeraden en gezegd zet gewoon een AP en overal heeft hij nu wifi. Ik wil maar bewijzen dat er soms te vlug naar zo’n systeem gegrepen wordt en dikwijls omdat dit hip is, enfin als je er zonder kan beter eenvoudig houden.

Nu is het ook zo dat je best ook eens kijkt of er een nieuwe software update mogelijk is voor je mesh systeem want er wordt inderdaad nog regelmatig bijgestuurd.


@SvenL als je nu eens de wifi bridge synchroniseert op de bbox terwijl zijn schakelaar op repeater staat  zou hij zich dan nog achteraf instellen op de wifi van het mesh systeem!

 

als bijkomende info: (als je in zijn interface wilt kijken naar instellingen)

  • computer en wifi bridge verbinden via ethernet kabel
  • computer configureren met een vast IP op bv. 192.168.1.1 / netmask 255.255.255.0)
  • wifi bridge schakelaar in stand "AP"
  • surfen naar 192.168.1.100
  • Inloggen met "Administrator" (A hoofdletter rest in kleine letters) en
  • Wachtwoord leeg laten

Heb inderdaad hier het probleem van uitvallen na een paar dagen of 2 weken 

Voorlopige en snelle oplossing is hier via devolo app op de gsm de devolo herstarten, (Niet naarfabriekstoestand) dit is snel en moet niet onder allerlei kasten kruipen 

Na 5 seconden werkt alles prima, mogelijk heb ik geluk. Zou een vast op adres geen oplossing zijn?

Nu, voor zo een duur product zou dit toch niet mogen. De eerste 3 keren heb ik echt overwogen om de rommel terug te sturen  (de oude adapters van devolo werkten prima op wat blokjes na) echter heb ze weg gegeven 

Hopelijk heeft iemand hier iets aan

 


Heb je al lange tijd geen problemen meer na herstart want dikwijls komt dit terug na een tijd.


Reageer