Skip to main content
Vraag

Proximus pickx beeld kwaliteit op website

• March 10, 2026
  • 3 reacties
  • 31 Bekeken

Beste,

Vorig jaar werd hier op het forum aangegeven dat de kwaliteit van de Pickx webplayer in de eerste helft van het volgende jaar zou worden verbeterd. Ondertussen zijn we echter al maart, dus ik vroeg me af of er misschien al een update is over wanneer die verbetering er precies komt.

Ik merk namelijk nog steeds een groot verschil in beeldkwaliteit. Als ik bijvoorbeeld een gratis FA Cup match kijk op DAZN, is het verschil echt dag en nacht op exact dezelfde laptop en internetverbinding.

Ik begrijp dat de webversie omwille van content protection nooit volledig dezelfde kwaliteit zal hebben als via een TV Box of Chromecast, maar momenteel blijft het toch vrij storend. Het is ergens ook wat ironisch dat de kwaliteit zo laag wordt gehouden voor content protection, terwijl je ziet dat illegale streams uiteindelijk een betere beeldkwaliteit aanbieden.

Daarom vroeg ik me af of er al wat concreter nieuws is over wanneer die verbetering er komt.

Alvast bedankt voor een update.

3 reacties

Forum|alt.badge.img+2

@Wilgwnvoetbal kijken komt DAZN niet via de servers van DAZN zelf en heeft proximus daar geen macht over om dit te verbeteren omdat DAZN dit zelf zo doorgeeft??

Martin
  • March 11, 2026

Volgens mij is dit inderdaad zeker het geval en wat illegale streams betreft, zit het namelijk zo dat die de originele broadcast feed rippen en opnieuw encoderen op hogere bitrate en de hogere DRM beperkingen ook niet toegepast worden.
Daardoor kan een illegale stream  bijvoorbeeld 5 tot 8 Mbps/1080p leveren terwijl dit bij de officiële webplayer beperkt blijft.

@Master-magic Ik had het eigenlijk over dit bericht van Proximus zelf van 4 maanden geleden (zie screenshot). Daar stond dat de kwaliteit op web in de eerste helft van volgend jaar zou verbeteren.

Mijn vraag gaat dus daarover: is daar ondertussen al een update over?

Dit heeft volgens mij namelijk niets te maken met hoe DAZN de stream doorstuurt. Het probleem met de lagere kwaliteit is op de Pickx webplayer bij zowat alle streams. Daarom verwijs ik ook naar dat bericht van Proximus zelf waarin ze uitlegden dat het vooral met content-protectie op web te maken heeft.