Vraag

Proximus decoder

  • 14 December 2021
  • 15 reacties
  • 680 Bekeken

Een tijdje terug problemen gehad met Proximus tv. Na enig gedoe een Proximus technieker over de vloer gehad die vaststelde dat onze beide V5-decoders de geest hadden gegeven. Probleem werd opgelost door twee nieuwe V7-decoders. Dik tevreden en enigszins onder de indruk van deze nieuwe toestellen, daar ze ook over een ingebouwde Chromecast beschikken.

Een tevredenheid die slechts enkele dagen duurde daar de toestellen enkel blijven werken wanneer ze om de zoveel dagen gereset worden. Daarbovenop kunnen we opgenomen programma’s zo ongeveer de helft van de tijd niet bekijken. Idem met het uitgesteld bekijken van programma’s. Foutmeldingen van 007 tot 963, ofzo, maar verder weinig duidelijkheid.

Zo ook op dit forum, blijkbaar. Honderden klachten over deze decoder, met als inhoud allemaal hetzelfde onderwerp, maar nul deskundige reactie of oplossing, ook niet vanuit Proximus trouwens.

Ik verwacht dan ook niks van mijn klacht, maar gooi mijn grieven hier ook maar eens op dezelfde stapel (er moeten intussen ongeveer evenveel klachten als foutmeldingen bestaan, vermoed ik)

Heb mij intussen een Chromecast aangeschaft (een die wél werkt) en kijk VRT-nu via smartphone. De opgenomen films bekijk ik wanneer de decoder daar zin in heeft (en soms is die goesting halfweg de film al voorbij).

Alvast bedankt om niks op te lossen,

Vriendelijke groet,

Kurt.


15 reacties

Ter info: aanpassingen/veranderingen enz... aan de v7 decoder worden normaal hier gemeld via een aangemaakte sticky : → V7 Stand van zaken | Proximus Forum

Als enigszins de mogelijkheid hebt is het altijd best van je V7 decoder rechtstreeks via een utp netwerkkabel te verbinden rechtstreeks met de bbox.

Doen de problemen zich ook even veel voor als er maar één v7 opstaat?

want de voor een v7 moet je al een minimum een lijnsnelheid hebben van 30 Mbps

kijk bv eens wat ze aangegeven voor gegarandeerde snelheid bij u 

http://proximus.be/internetsnelheid 

natuurlijk als je op beide maar naar een HD TV programma kijkt  heb je maar ongeveer 13Mbps nodig.

Dag Martin,

Decoders worden hier bijna nooit samen gebruikt (één staat in de kamer van de kinderen, en die kijken zelden tv).

De test zegt dat ik een minimum snelheid haal van 45,3 Mbps download en 14,1 Mbps upload.

Ik heb reeds behoorlijk wat klachten omtrent de V7 doorgelezen, waaruit onder meer mag blijken dat de oplossing niet zit in het feit dat de decoder al dan niet verbonden is door middel van een utp-kabel. Mét of zonder kabel: dezelfde onzinnige foutmeldingen..

Met de V5-decoders hadden we trouwens zelden of nooit problemen. Volgens de Proximus technieker zijn die waarschijnlijk gecrasht op één of andere update. Ze waren dan ook reeds vijf jaar oud, of zo, en dat is naar hedendaagse normen blijkbaar prehistorisch. We worden (of zijn) knettergek.

Toch bedankt voor het antwoord,

Beste groet,

Kurt.

Ik weet het de v7 is zeker niet zo stabiel als de V5 en de V5compact. 

Maar zoals je ook wel weet veronderstel ik, maak je meer kans op goede werking zonder draadloze oplossingen (met iedere decoder trouwens). 

Maar als je dit echt zou willen kun je nog altijd omruilen voor een stabielere V5 compact decoder.

Daar zouden de Prox forummedewerkers hier morgen voor kunnen zorgen indien je dit eventueel toch zou wensen, en hier meldt.

Dus die V5 decoders zijn nog verkrijgbaar, Martin?! Ik was in de veronderstelling dat ze afgevoerd werden wegens onbruikbaar.. Kan me geen enkele reden bedenken om de V7 te houden, de apps, de Chromecast en de foutmeldingen kunnen me gestolen worden.

Dan keer ik erg graag terug naar de V5, laat maar komen!

Alvast bedankt!

Groet,

Kurt.

@Kurt_027 De V5 met harde schijf zullen ze niet meer leveren maar wel de versie die erop gevolgd is de “V5 compact” net zoals ik zo enen heb, waarvan ik heel content ben.

 

Het was de (twee maal) V5 Compact die we hadden, Martin..

Groet,

Kurt.

Het blijft verdacht stil vanuit de hoek van de Proximus forum-medewerkers, Martin, wellicht staat men bij Proximus niet echt te springen om al die V7-rommel in te wisselen..? :)

Dat valt wel nog voor dat er op bepaalde berichten wat later geantwoord wordt, laat ons hopen dat iemand van de @Proximus_forummedewerkers binnenkort toch  op je bericht reageren waarop je graag de v7’s wilt omruilen voor V5compacts.

Reputatie 4
Badge +2

@Martin  

@Kurt_027 

Ik ben nochtans zeer tevreden van de V7 die in gebruik is sinds april.

@Jan bedankt voor de feedback, ja daaraan zie maar weer dat de problemen die zich voordoen met de V7, totaal anders kunnen uitdraaien voor de verschillende V7 bezitters.

Reputatie 7
Badge +4

@Kurt_027 Welke foutmeldingen krijg je juist op je decoder en wanneer (bij live tv of opnames,...). Heb je dit op beide decoders ? 

Hoe zijn deze aangesloten ? Rechtstreeks op de B-box, of toch nog met een switch ertussen, of draadloos ? 

Als ik je lijn nakijk zie ik niet onmiddellijk een oorzaak voor de foutmeldingen. Deze extra info kan dan helpen bij het zoeken naar een oorzaak. Als we die echt niet vinden, kan er altijd bekeken worden om je terug een V5c te bezorgen? 

Hier op het forum vind je inderdaad enkel de klachten terug over de V7. Alle klanten waar hij goed werkt komen dit (meestal) niet melden waardoor er soms een vertekend beeld ontstaat, wat niet wil zeggen dat er geen verbeteringen nodig zijn aan de V7. Daar wordt ook aan gewerkt. 

Momenteel vertoef ik in het buitenland, Hadewych, op vakantie. Ik kan eventuele foutmeldingen nu dus niet doorgeven, maar ik herinner me dat het verschillende codes waren. De foutmeldingen komen -naar ik me herinner- vooral voor bij opnames en herbekijken. Zo heb ik ook reeds een paar keer ervaren dat tijdens het herbekijken, het bewuste programma plots naar live tv springt, en ik dus opnieuw mag starten met herbekijken van het programma, vanaf het begin.. Vandaar dat ik me een Chromecast heb aangeschaft om gemiste programma’s te bekijken (de Chromecast op de V7 geeft soms erg belabberde kwaliteit of weigert dienst). Bepaalde films of programma’s kunnen echter alleen herbekeken worden door ze op te nemen, en kan ik dus de Chromecast niet gebruiken.

Of dezelfde foutcodes ook op de andere decoder verschijnen kan ik niet echt bevestigen daar die decoder niet veel gebruikt wordt. Beide decoders worden in ieder geval zeer zelden samen gebruikt.

Decoders zijn draadloos verbonden, maar uit de test (zie hierboven) blijkt dat de snelheid voldoende is? Hier ook reeds eerder vermeld dat uit reacties bij anderen mag blijken dat een bekabelde aansluiting ook geen oplossing biedt bij het probleem van de foutmeldingen?

Na één week inactief ben ik vrij zeker dat de decoder opnieuw opgestart zal moeten worden wanneer ik zaterdag thuiskom. Een dergelijke procedure had ik alvast zelden bij de V5.

Bovendien -dat heb ik hier nog niet vermeld- raak ik maar niet gewend aan de lay-out van de tv-gids en het algemene menu in combinatie met de knoppen op de afstandsbediening, die was bij de V5 stukken handiger, logischer, sneller en overzichtelijker. Alleen daarom zou ik al direct voor een V5 kiezen. 

Alvast bedankt!

Wanneer ik de zoekopdracht “aanhoudende storing Proximus V7 decoder” ingeef, kom ik uit op tientallen fora waar mensen deze klachten uitten. Net zoals jij dus, hebben wij al maanden haperend beeld, asynchroon geluid en meerdere foutmeldingen bij opnames bekijken of herstarten. 3x een technieker op bezoek gehad, op zich vriendelijke hulpvaardige mensen hoor, maar als zij op den duur zeggen: je tv moet een nieuwe HDMI kaart krijgen want aan ons ligt het niet…. En dat totaal niet klopt, dan weet je dat ook Proximus zelf geen vat meer heeft op het probleem. 
we hebben álles geprobeerd: nieuwe modem, nieuwe decoder, resetten, pairen, booster, geen booster, bridge, noem maar op… maar het probleem blijft duren. Wij zijn het beu en stappen maandag over naar een concurrent. Heel jammer want over de WiFi in huis zijn we wel heel tevreden… 

De V7 is bij mij intussen iets stabieler geworden, Salleken. Ik heb de wifi-bridge (die modem en decoder draadloos verbindt) iets meer richting modem verplaatst, en dan spreek ik over 20 centimeter. Erg twijfelachtig of dat deze ingreep uiteindelijk de oplossing is (misschien door een toevallige aanpassing bij Proximus?), maar sindsdien heb ik minder last van foutmeldingen en andere vervelende kuren. Wat wel blijft is het regelmatig (wekelijks ongeveer) resetten van de handel (eigenlijk gewoon wifi-bridge en decoder heropstarten). Anders lukt het soms niet om de decoder aan de praat te krijgen, of soms omdat de synchronisatie fout loopt. Ook wanneer het tweede toestel, boven op de kamer van de kinderen, iets langer inactief is, moet ook daar de boel heropgestart worden.

Algemene opstart van de V7 tegenover de V5 blijft ondermaats en ook over de ‘layout’ van de V7 blijf ik ontevreden, omslachtig en onoverzichtelijk. En dan spreken we nog niet over het door- en terugspoelen..

Een tijd geleden was er in de media een discussie over waarom je nog zou betalen voor televisie. Met een internetverbinding aan huis heb je eigenlijk genoeg aan een smart-tv of een Chromecast. Misschien ook voor jou een oplossing? 

Reputatie 7
Badge +5

@salleken Kan je je klantgegevens toevoegen aan je forumprofiel? Dan kijken we het even voor je na.

Reageer