Vraag

Oud analoog TV-toestel op nieuwe Pickx decoder V5c via scart OK?

  • 11 August 2020
  • 7 reacties
  • 387 Bekeken

Verleden week mocht ik via Bpost een nieuwe TV-decoder ontvangen, een klein model (Cisco IPV5001, V5 Compact), met bede om de oude te deactiveren en de nieuwe te activeren. Ons TV-toestel is nog van het analoge type uit 1996 en heden aangesloten op de V4-decoder met scart-kabel. Het logge TV-toestel had voor die tijd een behoorlijk breed scherm en doet het nog steeds prima, geen noodzaak om die van de hand te doen. De nieuwe decoder geeft wel een scart-kabel mee in de verpakking doch op de handleiding wordt dit type van aansluiting afgeraden. Overigens beschik ik nog over een oude Belgacom afstandsbediening, richten op decoder blijft dus noodzakelijk (tenzij ik laat omruilen).


Mijn vraag : van kijkers die reeds hun oud analoog toestel hebben overgeschakeld op Pickx V5c had ik graag hun ervaringen meegedeeld gekregen : (1) werkt het naar behoren en (2) waar op letten bij activering?


7 reacties

Reputatie 6
Badge +2

Ik heb wel een kleine compacte v5 decoder, maar zie daar geen mogelijkheid om een scartkabel op aan te sluiten. Maar er zijn hopelijk voor u verschillende modellen.

Nog eens gekeken en zie toch zo een ronde aansluiting met scart er op. Sorry, geen paniek

@Iskander Er zit een mini din scart stekker op de V5 compact en dan zou je een kabeltje moeten hebben die de overgang maakt van deze mini din scart stekker op je v5C decoder naar grote scart stekker op je TV.

Nu of dit soort kabels verkrijgbaar zijn bij Proximus daar kan ik niet op antwoorden en zou iemand die van Proximus zelf is straks kunnen op antwoorden als ze hier de draad opnemen.

Reputatie 6
Badge +2

Die scartaansluiting is zodanig mini dat ik deze niet eens had gezien. Voor mij is Scart massief en rechthoekig. Er is een kabel meegeleverd dat zal wel de juiste zijn zeker. Waarom raden ze het gebruik van scart af? Omdat HDMI beter beeld geeft waarschijnlijk. Maar het is een goed principe  : werp een goed werkend toestel zo maar niet weg.

 


 

Inderdaad omdat de beeldkwaliteit slechter is over SCART is maar SD kwaliteit.

Normaal zou er ene moeten bijgeleverd zijn, enfin dat was toch vroeger het geval!

Met dank voor de reacties. Voor alle duidelijkheid, mijn vraag geldt niet over de aansluiting van de scartkabel als dusdanig; deze is meegeleverd en duidelijk zichtbaar aansluitbaar, zowel kant TV-toestel (full scart uitgang) als kant decoder V5c (mini din scart uitgang).

Mijn vraag betreft de ervaringen van klanten die ook over een oud analoog TV-toestel beschikken en reeds de omschakeling naar Pickx met de nieuw aan huis geleverde decoder V5c hebben doorgevoerd. Welke problemen, indien er waren, hebben zij ervaren en hoe werden ze opgelost, m.a.w. welke raadgevingen zijn nuttig vooraleer de 6-stappenprocedure op te starten. Is het beeld, na omschakeling, vergelijkbaar met dat van de oudere decoder (in mijn geval V4 waarvan ik zeer tevreden ben)? Dat het HDMI-beeld op een hedendaags TV-scherm aantrekkelijker is dan op een 20 jaar oud analoog TV-toestel is evident, doch dat stoort mij niet, voor zover de kwaliteit niet slechter is met V4 dan met V5c. Ik ben niet van plan om nogmaals honderden € op te hoesten om een nieuw TV-toestel te kopen teneinde te voldoen aan kwaliteitsobsessies van ivoren toren-ingenieurs en promotiegeile commercials.

Ter info: De mensen die overgeschakeld zijn van de V4 naar de V5 /V5C hebben daaromtrent hier op het forum toch geen problemen gepost.

Reputatie 7
Badge +4

Er zijn inderdaad geen gekende problemen mee. Dit zou even goed moeten werken als met de v4. 

Reageer