Skip to main content
Beantwoord

Opstarten in live afspeelscherm

• April 29, 2026
  • 10 reacties
  • 83 Bekeken

Weet iemand hoe ik kan instellen dat de TV/TV-box opstart met een live TV-zender?   Het opstarten zelf lukt wel maar het eerste beeld dat ik krijg is telkens de homepagina.

Bij me thuis is dit in orde, maar ik probeer de buren te helpen en daar krijg ik dit niet voor elkaar. 
Het moet dus kunnen …

We hebben nochtans dezelfde V7 TV-box, in beide gevallen staat de eco-modus UIT en CEC ingeschakeld, zowel op TV als op de TV-Box (als dit er al iets mee te maken zou hebben).

Hoe het bij mij wel in orde gekomen is me een raadsel (geluk gehad denk ik ….)  Ik heb de instellingen eens afgelopen maar vind blijkbaar het juiste knopje niet meer 🤦‍♂️.   Ook de handleiding heeft me niet geholpen.

Kan iemand op dit forum me helpen?

Alvast dank bij voorbaat voor jullie antwoord.

Beste antwoord door Martin

@DPO  Dat is dus de reden waarom het bij u opstart met een live zender en bij je buren niet.
Bij mij start het ook op met een live zender en dit is zo bij mij sedert ik App-versie 6.194.2 op mijn V7 gekregen heb.

NB: Je buren werden zelfs nog niet overgeschakeld naar het nieuw TV Platform, dit kun je zien omdat de app versie begint met het cijfer 5 bij hen, waar ook nog SD-kanalen te bekijken waren.
Dit overschakelen naar het nieuw platform werd en wordt nog door Proximus stapsgewijs uitgebreid bij deze klanten die nog op het oude tv platform staan. 
Bij ons begint het met een cijfer 6 , dus wij zijn al overgeschakeld naar het nieuw Tv platform.

10 reacties

Martin
  • April 29, 2026

@DPO 

Er is geen instelling voorzien om dit zo in te stellen.

Best eens controleren of je buren de zelfde software versies hebben op hun V7 decoder als bij u.
Want op de V7 decoders staan niet altijd op het zelfde tijdstip bij iedereen de zelfde software versie.

• Druk op de home-knop (🏡) van je remote te drukken
  •  bovenaan dan naar rechts scrollen tot aan ⚙️(= instellingen/settings)
  • verder naar beneden scrollen tot aan:
  • > “Support “
              |- Systeeminfo

Onder systeeminfo kan je de software versies terugvinden.

Deze die op mijn decoder staat zijn de volgende:  
 - App-versie 6.194.2
 - Middleware-versie 5.11

• Auteur
  • Apprentice
  • April 30, 2026

Bedankt voor je reactie.

Bij me thuis, waar de TV start met een live zender, is dit App versie 6.195.3 en MW-versie PXM-SW-5.11

Bij de buren, waar de TV start in de home pagina, is dit App versie 5.174.1 en MW-versie PXM-SW-1.7.2

Martin
  • Antwoord
  • April 30, 2026

@DPO  Dat is dus de reden waarom het bij u opstart met een live zender en bij je buren niet.
Bij mij start het ook op met een live zender en dit is zo bij mij sedert ik App-versie 6.194.2 op mijn V7 gekregen heb.

NB: Je buren werden zelfs nog niet overgeschakeld naar het nieuw TV Platform, dit kun je zien omdat de app versie begint met het cijfer 5 bij hen, waar ook nog SD-kanalen te bekijken waren.
Dit overschakelen naar het nieuw platform werd en wordt nog door Proximus stapsgewijs uitgebreid bij deze klanten die nog op het oude tv platform staan. 
Bij ons begint het met een cijfer 6 , dus wij zijn al overgeschakeld naar het nieuw Tv platform.

• Auteur
  • Apprentice
  • April 30, 2026

OK Martin, hartelijk dank voor je duidelijk en snel antwoord.

We zullen het dus moeten afwachten want ik begrijp dat we dit niet zelf kunnen forceren en dat Proximus dit stelselmatig uitrolt. 

Ik zal mijn buurman (een oud Proximus medewerker ...) de blijde boodschap brengen.

Nogmaals dank voor je hulp.

Martin
  • April 30, 2026

@DPO 
Heel graag gedaan en heb net vastgesteld toen ik daarjuist de decoder startte dat ik nu ook App versie 6.195.3 binnengekregen heb op de V7 decoder.

Mutlie
  • April 30, 2026

Ik vermoed dat opstarten met een live zender pas kan vanaf 6.195.3.

Wij hebben nog steeds 6.194.2 en bij het opstarten zien wij …. juist, het home scherm.

Allez, vandaag toch nog.

Martin
  • April 30, 2026

Bij mij was het toch al zo met versie 6.194.2 zoals ik hierboven aangehaald heb, want ik heb pas 6.195.3. vandaag op mijn V7 decoder.

Mutlie
  • May 1, 2026

Eerlijk, je doet me twijfelen aan mijn eigen. 🤡
Ttz aan mijn vrouw, want zij heeft de laatste weken de tv  en opnames “beheerd” ,  ik mocht meekijken en in dit forum klachten rapporteren 🤣

In ieder geval, we hebben nu ook 6.195.3 en die start op met live tv.

• Auteur
  • Apprentice
  • May 1, 2026

En hoe lang duurt zo’n uitrol dan wel?  Wat is normaal, wat niet? 

Ik herinner me nu dat onze TV al opstartte met live programma sinds begin augustus 2025. 
Ik kreeg toen de nieuwe box (V7) en bij het eerste aanmelden was het nog de homepagina, maar enkele dagen later ging hij toch weer naar live TV, net als vroeger bij onze oude decoder.  We waren toen blij met de aanpassing, vandaar dat ik nu nog weet wanneer het was  ….

We zijn ondertussen een 8-tal maanden verder en men is nog aan het uitrollen …..? 

Martin
  • May 1, 2026

Ik moet eerlijk toegeven dat ik daar eigenlijk nooit echt attentie aan gedaan heb, wanneer dit juist gebeurd is dat de decoder opstartte op een live TV kanaal het is ongeveer een maand geleden denk ik, dat iemand de vraag stelde ivm het opstarten via de startmenu. Toen ben ik naar mijn decoder gegaan om hem op te starten en ik tot mijn verbazing vaststelde dat die opstartte op een live TV kanaal!
Toen keek ik ook welke versie ik had en het was 6.194.2. 
Daaruit trok ik de conclusie dat het door deze app-versie update kwam.
Maar als dit bij u al van in augustus 2025 was dan moet dit al bij één van de vroegere software versie gebeurd zijn namelijk versie 6.172.3 of versie 6.180.2 

NB: als ik mijn nog goed herinner was er sprake van wel 1jaar tot 2 jaar voordat iedereen zou op het nieuwe platform overgeschakeld zijn.