Skip to main content
Vraag

Opnieuw slecht beeld

• October 19, 2025
  • 3 reacties
  • 53 Bekeken

Forum|alt.badge.img

een maand of 5 geleden werd er hier een topic geplaatst over slechte beeldkwaliteit op sommige zenders waar erbij sportwedstrijden (en dan vooral bij snel bewegende beelden en in close-up) géén zuiver beeld was.

Na lang zoeken lag het probleem bij “Proximus” .

Dit probleem is sinds een 2-3 tal weken weer terug ,dus opnieuw het voorval dat ik hier boven heb geplaatst.

Zouden ze bij “Proximus” weer eens kunnen bekijken dat dit probleem is terug gekomen?

Want het wordt weer opnieuw slechter en slechter!

En dit was TOEN hun antwoord:

We hebben de situatie geanalyseerd en hebben op sommige televisiezenders een slechte configuratie gevonden.
We hebben de verbetering vorige week al getest op VTM2 en RTL-Club omdat er Champions League wedstrijden waren en alles in orde leek te zijn.

Vanochtend is deze wijziging doorgevoerd op alle betrokken kanalen.
Je zou dus geen problemen meer mogen hebben.

Zodus, ik ben er bijna zeker van dat dit weer het zelfde probleem is.

Er kunnen geen reacties meer worden geplaatst op dit onderwerp.

3 reacties

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Practitioner
  • October 21, 2025

De oorzaak zelf achterhaald.

Ik zag gisteren bij mij in de straat 2-3 huizen verder een “Telenet technieker “ bezig  aan het werken.

En heb waarempel terug géén storing meer op Proximus tv (onder voorbehoud).

Dit vond ik op het internet: 

• Een gedeelde aansluiting: Als je in een gebouw woont waar de coaxkabelaansluiting van Telenet wordt gedeeld met andere diensten, zoals internet, kan een slecht signaal van Telenet ook de prestaties van je Proximus TV beïnvloeden.

Ja, dit is mogelijk, omdat Telenet en Proximus TV twee verschillende technologieën gebruiken voor hun diensten: Telenet via de coaxkabel en Proximus via het telefoonnetwerk (DSL). Als er een gedeelde coaxkabelaansluiting is, kan een slecht signaal van Telenet, bijvoorbeeld door overbelasting van het netwerk of een defect, de prestaties van de Proximus TV beïnvloeden, aangezien beide diensten hetzelfde fysieke pad delen en de kwaliteit van het signaal kan worden aangetast door slechte versterkers of kabels. 

Martin
  • October 21, 2025

Als bijvoorbeeld TN coaxkabel en PX koperkabel dicht naast elkaar lopen zou elektromagnetische straling kunnen ontstaan tussen beide, daarom is goed afgeschermde kabel en dat ze niet te dicht naast elkaar lopen aangeraden….

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Practitioner
  • October 21, 2025

Als bijvoorbeeld TN coaxkabel en PX koperkabel dicht naast elkaar lopen zou elektromagnetische straling kunnen ontstaan tussen beide, daarom is goed afgeschermde kabel en dat ze niet te dicht naast elkaar lopen aangeraden….

Ik dacht dat het probleem verholpen was maar toch niet.

Want dezelfde voetbalwedstrijd- Union-Inter Milan is op “ProximusPickx” beter beeld dan op VTM2.

Op VTM2 géén héél zuiver beeld tegenover Pickx.

Zodus ze zouden bij “Proximus” nog eens moeten kijken naar dat er op veel zenders weer een slechte configuratie is.