Beantwoord

opname programmeeren loopt fout (of niet)


We hebben een V5  decoder met harde schijf.
Sinds enkele dagen (weken) ondervind ik dat bij het programmeren van een (serie)opname er een foutboodschap komt (“even geduld ……...”) die na een 20tal seconden gewoon verdwijnt en er niks is geprogrammeerd. Meestal lukt het dan iets later toch nog.

Vandaag wou ik de nieuwe reeks Brokenwood Mysteries, die vanavond begint, opnemen. Omdat wij dat eerder al deden controleerde ik de geplande opnamen. Noch de reeks noch de aflevering van vanavond stond er tussen.
Dat is niet onmogelijk, misschien heb ik de serieopname wel geannuleerd (met dank aan de vele herhalingen op TV).

Dus wou ik de nieuwe reeks programmeren en jawel, “even geduld ……..”  Het bleef bij pogingen, het programmeren wou niet lukken. Toen wilde ik proberen via de Pickx app. Verrassing, de reeks was geprogrammeerd!
Nog eens gecheckt op geplande opnamen, aflevering 1+2 staan in de planning ?!

Goed dat het werkt, daar niet van, maar waar loopt het nu mis? Is dit een software bug?

 

 

icon

Beste antwoord door DaisyS 6 March 2023, 13:54

Bekijk origineel

This topic has been closed for comments

25 reacties

Waarschijnlijk heb je ook al de klassieke truc geprobeerd om decoder en bbox stroomloos te zetten en nadat bbox volledig opgestart is ook de decoder terug onder spanning zetten.

Wat denk je zelf? 😉

 

ik heb zelf vroeger nog opname problemen met de v5 kunnen oplossen door de harde schijf er uit te swappen, al zag ik niet rechtstreeks het verband gezien ze ook op de server stonden via pickx!

Reputatie 5
Badge +2

@Mutlie Zou je eens kunnen proberen met de harde schijf eruit te halen en dan gewoon een serie proberen te programmeren?

Hoe doe je dat, de schijf eruit halen?
En welke andere gevolgen zijn er? Dan hou ik een V5 (niet zo) compact over?

 

links is een hendel om de HDD er uit te kunnen pluggen. 

Je kan die altijd achteraf terug inpluggen. 

het veiligste is door decoder eerst spanningsloos te zetten.

  • Druk op het pijltje aan de linkerkant van de decoder.
    Trek de harde schijf uit de sleuf.
  • terug steken:
    Steek de harde schijf er weer in en druk hem er helemaal in totdat u een "klik" hoort.
    Start uw decoder opnieuw door op de on/off-knop aan de achterkant van de decoder te drukken.

Gevonden! Ik wist dit echt niet.
Het was toch niet zo simpel en ik moest wat schrik overwinnen om iets kapot te doen 😅
Maar het is gelukt!

Ik heb getest en de serie Thuis geprogrammeerd en geannuleerd. Dit ging nu perfect!

Ondertussen wachten we op de vervanging van de V5 die toch al langer op dit forum is aangekondigd.
Hopelijk gebeurt dit niet de twee volgende weken want ik ben niet thuis.
 

Een nieuw probleem opgedoken 🙄
Bij het bekijken van een opgenomen programma wou ik de reclame doorspoelen. Na minder dan 1 seconde (!) kreeg ik een zwart scherm waar ik nog net een lang nummer (8 cijfers?) kon zien voor dat scherm ook weg was en ik terug op het algemene scherm ‘opgenomen programmas’ terechtkwam.
Per ongeluk startte ik het verkeerde opgenomen programma (net daarvoor al volledig gezien) en dat begon vanaf de eerste seconde van de opname ipv waar we gestopt waren (aan het einde van het programma, daarna nog 30 minuten opgenomen). Dus niet eens de vraag ‘verder kijken?’ gekregen.
Ook het programma dat we aan het kijken waren moest ik terug vanaf het begin doorspoelen naar het einde van de 1e reclameblok in het programma.

Wat nu weer? Een toevallige storing of is er echt iets mis met de V5?
Nu ja, de laatste weken is er wel regelmatig een kleinigheid met de opnames (opname die niet start, opname die plots stopt, …..). Probleempje dat zich zelf meestal wel oplost door opnieuw te proberen.

steekt je HDD in de  v5 decoder of werk je er zonder.

Als je bv niet kan pauzeren terwijl je live kijkt duidt dit op een probleem met de HDD

De HD steekt in de V5. Ik dacht dat de software op de HD stond?
Pauzeren in een live uitzending lukt.
Alleen doorspoelen aan de laagste snelheid is stilstaand beeld dat verspringt naar stilstaand beeld ietsje verder.
 

Je vraagt naar de HD, werkt de V5 decoder zonder HD? En wanneer ik dan opneem is dat dan in de cloud? Ik vraag dit omdat we 2 weken weg zullen zijn en tijdens onze afwezigheid willen opnemen.
Dit zou zeker interessant zijn met het oog op de algemene vervanging van de V5 (waarvan ik nog niets concreets heb vernomen)

Inderdaad zonder HDD zal de opname in de cloud gebeuren.
Wij hebben dit vroeger toen we nog een V5 hadden ook uitgeprobeerd.

je kunt dus de V5 zonder HDD ± vergelijken met een V5C, alleen het pauzeren tijdens een uitzending lukte dan niet omdat deze HDD dienst deed als geheugenopslag bij de V5.

Af en toe stel ik vast dat er PX klanten met een V5 een nieuwe decoder opgestuurd gekregen hebben, maar in welke frequentie dit gebeurd daar heb ik geen gedacht van.

[...]

je kunt dus de V5 zonder HDD ± vergelijken met een V5C, alleen het pauzeren tijdens een uitzending lukte dan niet omdat deze HDD dienst deed als geheugenopslag bij de V5.

[...]

 

 

Dat hebben wij ook al voorgehad 😶 en niet geweten waarom.
Nochtans heb ik de HD nooit eerder uitgenomen - wist niet eens dat de HD verwijderbaar was. 😕
Zou dit wijzen op een defecte HD?

 

Dit zou kunnen, wij hebben eigenlijk al jaren geleden de V5 moeten wegdoen om reden met problemen met Harde schijf, (opnames die niet altijd in orde waren, pauzeren dat niet altijd lukte...), toen was de V5C nog maar net uitgekomen en hebben deze in de plaats gekregen.

Ik ben benieuwd wat de moderators  (@Michael V) volgende week hierop zeggen.

[...]
 

Je vraagt naar de HD, werkt de V5 decoder zonder HD? [...]

 

 

Blijkbaar niet. 😥
Ik heb het geprobeerd, “Bompa” geprogrammeerd en de schijf verwijderd.
Toen ik de V5 wou opstarten liep hij ergens vast. Geen beeld, geen verbinding met de TV mogelijk. Alle kabels waren in orde.
Terug uitgeschakeld, HD er in, terug onder stroom en opgestart. Software is geladen en verbinding met TV lukte wel.
Zowel zonder als met HD moest ik wel de bron (HDMI1) opnieuw selecteren. Maar zonder HD werd er geen verbinding gemaakt.

 

Als je zonder harde schijf ook geen programma’s  kunt bekijken dan is volgens mij mogelijks toch iets niet in orde met je V5 ofwel is mss in die jaren de software ondertussen herschreven zodat dit niet meer kan op die manier, al zou ik niet weten waarom ze dit zouden doen? 

Er zal dan niet veel anders meer opzitten denk ik, van het antwoord/oplossing van een Proximus medewerker af te wachten? 

Tja, V5 is van 2015 (productiedatum), geen idee hoelang wij die al hebben.

 

@Martin 
Kan je bevestigen dat de decoder uitschakelen (of stekker uit) tot gevolg heeft dat de geprogrammeerde opnames in de cloud gebeuren?
Dit met het oog op onze afwezigheid binnenkort (2 weken)

@Mutlie Aangezien ik geen v5 meer heb kan ik het niet uitproberen zodat ik je 100% zekerheid kan geven en mijn vingers niet verbrand ;-) , maar ik weet ook van vroeger toen mijn pa nog een v5 had dat hij opnames geprogrammeerd had en hij een week aan de kust zat, dat de hoofddifferentieel uitgesprongen was dus alles stond spanningsloos in huis, dat hij de opnames achteraf niet verloren waren en kon bekijken.

Ik hoop nu dat het nog zo is voor de v5, want bij u werkt het bekijken van programma’s zonder harde schijf ook niet meer blijkbaar, zoals het bij mijn pa jaren terug wel kon met zijn v5! 

Voor de andere decodertypes is dit zeker geen probleem als ze stroomloos staan want die decoders gebruiken altijd de cloud voor opnames.

Wel gelukt na een aantal  keer de HD eruit en er terug in en dus evenveel zonder stroom zetten. (eigenlijk nog meer):
Verneld doorspoelen (2x) loopt weer door in plaats van hakkerig stilstaand beeld.

Reputatie 7
Badge +5

@Mutlie Ik vrees dat je V5 aan vervanging toe is dus stel ik voor om je een andere decoder op te sturen. Is dat goed voor je? 

 

@DaisyS 
Dat was echt te verwachten. ik stuur je PB, want dat kan momenteel niet.
Wil je bevestigen dat het zonder stroom zetten van de V5 resulteert in opnames in de cloud?

 

*Bump*

Zoals 3 weken geleden afgesproken (zie hoger en via PB afgesproken) heb ik begin vorige week @DaisyS gecontacteerd (via PB dus). Zonder reactie want zij is al 3 weken niet actief op dit forum. Daarom heb ik vrijdag @Luc.M een PB gestuurd, tot nog toe ook zonder reactie.
Verlof? Geen probleem. Iedereen heeft recht op verlof, daar niet van.

Maar ondertussen sukkelen we gewoon verder en kijken we via de laptop aan de TV gekoppeld naar onze opnames van de laatste 3 weken. De decoder schakelen we uit om nieuwe opnames in de cloud te laten gebeuren met het oog op de vervanging van de V5.
Daarnaast moet de laptop ook dienen voor andere dingen en de “verhuis”  is toch wat omslachtig (moeilijk bereikbare aansluitingen rondom de TV). Vooral voor  mijn oude knoken zou ik dat graag opgelost zien 😉.

 

Kan hier een moderator even reageren?

*Bump* naar boven in de hoop op een reactie.

Topic mag gesloten worden, ik heb via PB met tina.b gesproken, een V6 wordt opgezonden. 😊