Skip to main content
Vraag

Ondertiteling

Bij live kijken is de ondertiteling heel groot en in een afschuwelijk lettertype.

Soms bedekken ze een derde van het scherm. Het lijkt eerder bedoeld voor slechtzienden dan voor slechthorenden…

Kan je als gebruiker daar iets aan doen?

Bij opgenomen programma’s is de ondertiteling veel aangenamer.

Zie foto’s bijlage.

Er kunnen geen reacties meer worden geplaatst op dit onderwerp.

5 reacties

Martin
  • 34252 reacties
  • 3 juni 2025

Die lettergrootte kan je niet zelf aanpassen.

Forum|alt.badge.img+2
  • Guru
  • 1334 reacties
  • 3 juni 2025

Voor mij zijn de ondertitels bij vrt 1 en 2 perfect. Witte letters op een zwarte balk. Goed leesbaar want groot genoeg.  Een derde? Ik zal het straks eens uitrekenen.

Op dat scherm van het weer  nemen de ondertitels ongeveer 7:% in, en een derde is iets meer dan 33 %. Toch wat beter leren schatten!

Martin
  • 34252 reacties
  • 3 juni 2025

Als er soms ook nog een andere melding in beeld staat schuift die ondertiteling nog eens op naar boven en neemt dus inderdaad nogal wat beeld in beslag.

Mutlie
  • 2214 reacties
  • 5 juni 2025

Ik vind die ondertiteling eigenlijk altijd vervelend. Maar zolang de vrouw wil niet toegeven dat haar gehoor niet meer dat is 😉 
Die grote ondertiteling is vooral hinderend bij spelletjes/quiz programma’s waar ze de keuzes op het scherm afdekt of wanneer de live ondertiteling de ondertitels van een niet-live uitzending afschermt (tijdens het nieuws bijvoorbeeld) 😎 
Nu ja, een oplossing zie ik niet direct hier. 

Martin
  • 34252 reacties
  • 5 juni 2025

Idealiter zou de oplossing zijn dat je dit zelf allemaal zou kunnen zelf instellen, maar in hoeverre dit al dan niet gemakkelijk te integreren is dat is natuurlijk weer een ander verhaal/vraag!