Ik krijg tegenwoordig maandelijks, zo rond de 19e of de 20e, een sms van Proximus:
"Beste Proximus-klant: je maandelijks surfvolume van 1.0 GB inbegrepen bij je abonnement voor de Proximus TV-app in België & EU is opgebruikt. Vanaf nu gebruik je de data van je mobiele abonnement tot het einde van de maand. Tip: Volg je verbruik op de voet via de MyProximus-app. https://myproximusapp.page.link/usage. Tot binnenkort!"
Ik gebruik die TV-app echter helemaal niet. Ik heb die niet eens geïnstalleerd!
Waar komt dat zogenaamde verbruik dan vandaan? In elk geval niet van mij!
Bladzijde 1 / 2
Dag luvr,
Wij zien dat de Proximus TV-app geïnstalleerd werd op jou Huawei-smartphone op 01/04/2018. Deze app is nu recent wel van naam veranderd en heet nu Proximus Pickx.
Je hebt ook effectief een bundel actief staan op jouw gsm-nummer waarmee je 1GB/maand kunt spenderen aan onze TV-app. Volgens het verbruik dat wij kunnen nakijken wordt er regelmatig gebruik gemaakt van deze bundel met jouw gsm-nummer.
Zou het kunnen dat er wat verwarring is ontstaan met de nieuwe benaming van onze TV-app?
Groetjes,
Antonella
Wij zien dat de Proximus TV-app geïnstalleerd werd op jou Huawei-smartphone op 01/04/2018. Deze app is nu recent wel van naam veranderd en heet nu Proximus Pickx.
Je hebt ook effectief een bundel actief staan op jouw gsm-nummer waarmee je 1GB/maand kunt spenderen aan onze TV-app. Volgens het verbruik dat wij kunnen nakijken wordt er regelmatig gebruik gemaakt van deze bundel met jouw gsm-nummer.
Zou het kunnen dat er wat verwarring is ontstaan met de nieuwe benaming van onze TV-app?
Groetjes,
Antonella
Wij zien dat de Proximus TV-app geïnstalleerd werd op jou Huawei-smartphone op 01/04/2018.
Ja, dat snap ik. Die heeft daar ook op gestaan, maar heb ik al lang geleden weer verwijderd.
Deze app is nu recent wel van naam veranderd en heet nu Proximus Pickx.
Ja, dat snap ik ook. Maar die heb ik nooit gebruikt.
Je hebt ook effectief een bundel actief staan op jouw gsm-nummer waarmee je 1GB/maand kunt spenderen aan onze TV-app.
Ook dat snap ik. Als ik dat niet had, dan zou ik normaliter ook nooit een melding kunnen krijgen dat ik dat volume opgebruikt zou hebben, toch?
Volgens het verbruik dat wij kunnen nakijken wordt er regelmatig gebruik gemaakt van deze bundel met jouw gsm-nummer.
Dat snap ik niet. Ik dacht dat mijn gsm-nummer toch uniek was? Dat dus, m.a.w., mijn gsm-nummer vasthangt aan mijn toestel (of, in elk geval, dan toch mijn sim-kaart)? Als die Proximus Pickx app niet eens op mijn gsm staat, is er dan een ándere manier waarop mijn toestel die bundel zou kunnen opgebruiken??? (Het enige waar ik aan zou kunnen denken, is dan de mobiele hotspot, maar dat lijkt mij hier niets mee te maken te hebben. Of toch?)
Kan je misschien ook zien WANNEER PRECIES (dagen en tijdstippen) die bundel, zogezegd met mijn gsm-nummer, gebruikt wordt?
Zou het kunnen dat er wat verwarring is ontstaan met de nieuwe benaming van onze TV-app?
Neen.
Het eigenaardige is bovendien, dat het bericht zegt, dat al het verdere gebruik van die app, tot het einde van de maand, op rekening van mijn MOBIELE DATA komt. MÁÁR: Ik zie helemaal geen ongewone hoeveelheden mobiele data verbruikt worden.
Ik heb de Proximus Pickx app ondertussen op mijn telefoon geïnstalleerd, met de bedoeling om eens te bekijken of ik daar iets meer mee te weten kon komen, bijvoorbeeld op welk type toestel "ik" (afijn, mijn vermeend alter ego) de app dan wel zou gebruiken, maar dat valt dik tegen.
Ik zal het voorlopig geïnstalleerd laten. Suggesties om een en ander te controleren zijn altijd welkom.
Als dit mysterie niet uitgeklaard geraakt, kan ik het gebruik van die app via mijn account dan volledig blokkeren? (Ik weet ook wel dat ik daar financiëel niks mee uitspaar, maar ik zou niet weten hoe/wie/wat/waar/wanneer "ik" ook maar iets gedaan zou hebben met die app.)
Ik zal het voorlopig geïnstalleerd laten. Suggesties om een en ander te controleren zijn altijd welkom.
Als dit mysterie niet uitgeklaard geraakt, kan ik het gebruik van die app via mijn account dan volledig blokkeren? (Ik weet ook wel dat ik daar financiëel niks mee uitspaar, maar ik zou niet weten hoe/wie/wat/waar/wanneer "ik" ook maar iets gedaan zou hebben met die app.)
je kunt normaal gezien via je instellingen ook zien hoeveel een app aan data verbruikt.
Ter bijkomende info: pas maandag komen de proximus medewerkers terug langs op het forum.
Ter bijkomende info: pas maandag komen de proximus medewerkers terug langs op het forum.
Akkoord, maar de Proximus Pickx app stond tot gisteren niet eens op mijn GSM geïnstalleerd.
Nu ik de app geïnstalleerd heb, kan ik de "Verbruikte mobiele data in 30 dagen" inderdaad wel bekijken, maar da's gewoon "0.00 B" (ik verwacht ook niet anders, want ik heb met de app nog niets gedaan.)
De "MyProximus" app zegt op de "Mobilus S" pagina voor mijn GSM telefoonnummer: "1 GB verbruikt van 1 GB" voor de "Pickx app nat & EU", met nog 12 dagen resterend. Ik heb er geen flauw idee van wat er met die 1 GB dan wel gebeurd zou kunnen zijn. Waar kan die nu in 's hemelsnaam naartoe gevlogen zijn, als ik die app nooit gebruikt heb, en NIET EENS GEÏNSTALLEERD had ?!?!?!? NIET op mijn GSM, NIET op mijn tablet. (Ik weet niet of er opties bestaan om dat Pickx datavolume op een PC op te souperen; en zo ja, of dat dan ook onder Linux zou kunnen, want ik gebruik enkel Linux systemen, en geen Windows of Apple toestanden.)
En voor er iemand vraagt of misschien één van mijn gezinsleden zonder mijn weten de Pickx app zou kunnen gebruiken: Mijn gezin bestaat uit slechts één persoon, nl. mijzelf. Familie of kennissen die langskomen mogen weliswaar met hun telefoon draadloos verbinding maken met mijn netwerk, maar voor de rest ben ik de enige legitieme gebruiker van mijn Proximus abonnement.
Ik zou toch gewoon eerst afwachten tot maandag als de proximus medewerkers hier terug langskomen op het forum om te zien wat zij kunnen achterhalen wat er juist aan de hand , eventueel kunnen ze de vraag doorspelen aan de specialisten ter zake...
Als voorzorgsmaatregel heb ik mijn MyProximus wachtwoord ondertussen aangepast. De Pickx app vraagt immers om met mijn MyProximus account aan te loggen.
Of het helpt, weet ik niet, want ik kan op mijn telefoon de app nog gewoon opstarten zonder mijn wachtwoord te moeten bevestigen.
Of het helpt, weet ik niet, want ik kan op mijn telefoon de app nog gewoon opstarten zonder mijn wachtwoord te moeten bevestigen.
Dag luvr,
Zou je printscreens kunnen doorsturen van je gebruik per app?
Groetjes,
Antonella
Zou je printscreens kunnen doorsturen van je gebruik per app?
Groetjes,
Antonella
er is blijkbaar een ander toestel die van je hotspot (via tethering) gebruik maakt (1,27 GB verbruikt heeft)
Die 1,27 GB kan best wel van mijn tablet komen. Ik gebruik die al wel eens via de mobiele hotspot om radio te luisteren.
Voor zover ik het kan beoordelen, zal dat volume wel kloppen met het gebruik dat ik ervan maak.
Maar als het kan helpen om het mysterie uit te klaren, dan kan ik die hotspot volgende maand wel eens uit laten staan. Dan gebruik ik wel gewoon heel de tijd de draadloze netwerkverbinding van mijn BBox.
Voor zover ik het kan beoordelen, zal dat volume wel kloppen met het gebruik dat ik ervan maak.
Maar als het kan helpen om het mysterie uit te klaren, dan kan ik die hotspot volgende maand wel eens uit laten staan. Dan gebruik ik wel gewoon heel de tijd de draadloze netwerkverbinding van mijn BBox.
luvr,
lijkt me een goed idee
hou je ons op de hoogte ?
Groeten,
Tina
lijkt me een goed idee
hou je ons op de hoogte ?
Groeten,
Tina
Dag luvr,
Zou je ook nog een screenshot kunnen doorsturen van je MyProximus app van je huidig data verbruik?
Krijgen we jouw goedkeuring om via IT en technische diensten een verdiepte check te doen op jouw data-verbruik?
Groetjes,
Antonella
Zou je ook nog een screenshot kunnen doorsturen van je MyProximus app van je huidig data verbruik?
Krijgen we jouw goedkeuring om via IT en technische diensten een verdiepte check te doen op jouw data-verbruik?
Groetjes,
Antonella
Screenshot van mijn Mobilus S dataverbruik. De 880,4 MB "Surf nationaal en vanuit EU" lijkt mij OK, maar die 1 GB "Pickx app nat & EU" snap ik niet.
Van mij mag je gerust een verdiepte check op het dataverbruik doen. Graag dan wel enige feedback als je al dan niet iets abnormaals vindt.
Van mij mag je gerust een verdiepte check op het dataverbruik doen. Graag dan wel enige feedback als je al dan niet iets abnormaals vindt.
Dag luvr,
Bedankt voor alle screenshots en je toestemming. Ik heb alles doorgegeven aan de bevoegde dienst. Zodra ik feedback ontvang, laat ik je iets weten.
Groetjes,
Antonella
Bedankt voor alle screenshots en je toestemming. Ik heb alles doorgegeven aan de bevoegde dienst. Zodra ik feedback ontvang, laat ik je iets weten.
Groetjes,
Antonella
Dank je wel luvr,
Heb deze doorgestuurd voor het onderzoek.
Groetjes,
Antonella
Heb deze doorgestuurd voor het onderzoek.
Groetjes,
Antonella
Dag luvr,
Ik krijg net feedback over het onderzoek.
Er werd effectief een fout gevonden in het verbruik van de TV-app. Er wordt nu gewerkt aan een oplossing. Deze zou er tegen de volgende update van de TV-app moeten zijn.
Groetjes,
Antonella
Ik krijg net feedback over het onderzoek.
Er werd effectief een fout gevonden in het verbruik van de TV-app. Er wordt nu gewerkt aan een oplossing. Deze zou er tegen de volgende update van de TV-app moeten zijn.
Groetjes,
Antonella
Tot een dag of twee geleden bleef het "Pickx app nat & EU" datavolume netjes op "0 MB verbruikt van 1 GB" staan. Ondertussen heb ik de Proximus Pickx app weer verwijderd (ik gebruik die toch niet), en heb ik ook de mobiele hotspot weer gebruikt.
Als ik nu het datavolume controleer, dan staat er plots "105,7 MBverbruikt van 1 GB" voor "Pickx app nat & EU".
(Bij nader inzien was het misschien een beter idee geweest, de Proximus Pickx app geïnstalleerd te laten, want nu weet ik niet of het onterecht gerapporteerde datavolume veroorzaakt wordt door de verwijdering van de app of door het gebruik van de mobiele hotspot.)
Als ik nu het datavolume controleer, dan staat er plots "105,7 MBverbruikt van 1 GB" voor "Pickx app nat & EU".
(Bij nader inzien was het misschien een beter idee geweest, de Proximus Pickx app geïnstalleerd te laten, want nu weet ik niet of het onterecht gerapporteerde datavolume veroorzaakt wordt door de verwijdering van de app of door het gebruik van de mobiele hotspot.)
Dag luvr,
Mijn excuses voor het laattijdig antwoord. Hou je het voor deze maand ook even in de gaten en hou me zeker op de hoogte.
Nu de app er niet meer op staat, zou er deze maand geen verbruik geregistreerd mogen worden.
Groetjes,
Antonella
Mijn excuses voor het laattijdig antwoord. Hou je het voor deze maand ook even in de gaten en hou me zeker op de hoogte.
Nu de app er niet meer op staat, zou er deze maand geen verbruik geregistreerd mogen worden.
Groetjes,
Antonella
Update:
Ik blijf het nu nog eventjes aankijken, en als het "Pickx app nat & EU" volume op 0 blijft staan, dan probeer ik later deze maand de mobiele hotspot wel weer eens uit, en dan zie ik verder wel wat dat geeft.
- Sinds mijn laatste bericht ben ik tot eind augustus nog geregeld gebruik blijven maken van mijn mobiele hotspot. Mijn "Pickx app nat & EU" volume is in die periode blijven oplopen, en is vlak voor middernacht op 31 augustus uiteindelijk uitgekomen op "571,6 MB verbruikt van 1 GB". Dat alles zónder dat ik de Pickx app zelf maar geïnstalleerd heb.
- Sinds begin september heb ik de mobiele hotspot nog niet gebruikt. Het "Pickx app nat & EU" volume staat voor deze maand nog netjes op 0.
Ik blijf het nu nog eventjes aankijken, en als het "Pickx app nat & EU" volume op 0 blijft staan, dan probeer ik later deze maand de mobiele hotspot wel weer eens uit, en dan zie ik verder wel wat dat geeft.
Dank je wel voor de update luvr! Ik ben zelf ook heel benieuwd naar het verdere verloop.
Groetjes,
Antonella
Groetjes,
Antonella
Vrijdagochtend (13 september) had ik deze maand de mobiele hotspot nog niet gebruikt.
Om 06:03 stond het "Pickx app nat & EU" volume nog netjes op 0.
Ik heb dan gedurende zo'n 40 minuten de hotspot gebruikt, en om 06:45 stond het "Pickx app nat & EU" volume plots op "41,1 MB verbruikt van 1 GB."
Mobiele hotspot lijkt dus wel degelijk, minstens gedeeltelijk, mee te tellen voor "Pickx app nat & EU" ?!?!?
Zaterdagochtend (14 september) om 08:17 stond "Pickx app nat & EU" op die 41,1 waarop het de vorige ochtend geëindigd was. 's Avonds om 19:48, nadat ik in de loop van de dag de mobiele hotspot weer gebruikt had, was het opgelopen tot "120,3 MB verbruikt van 1 GB." Daar staat het nu nog steeds.
Om 06:03 stond het "Pickx app nat & EU" volume nog netjes op 0.
Ik heb dan gedurende zo'n 40 minuten de hotspot gebruikt, en om 06:45 stond het "Pickx app nat & EU" volume plots op "41,1 MB verbruikt van 1 GB."
Mobiele hotspot lijkt dus wel degelijk, minstens gedeeltelijk, mee te tellen voor "Pickx app nat & EU" ?!?!?
Zaterdagochtend (14 september) om 08:17 stond "Pickx app nat & EU" op die 41,1 waarop het de vorige ochtend geëindigd was. 's Avonds om 19:48, nadat ik in de loop van de dag de mobiele hotspot weer gebruikt had, was het opgelopen tot "120,3 MB verbruikt van 1 GB." Daar staat het nu nog steeds.
Ja,
Inderdaad als je een hotspot maakt van je gsm dan is het verbruik via de hotspot voor rekening van je gsm.
Dus als je proximus tv, pickx gebruikt komt dat op gsm rekening.
Hotspot best enkel in noodgevallen gebruiken als je geen andere wifi hebt.
Inderdaad als je een hotspot maakt van je gsm dan is het verbruik via de hotspot voor rekening van je gsm.
Dus als je proximus tv, pickx gebruikt komt dat op gsm rekening.
Hotspot best enkel in noodgevallen gebruiken als je geen andere wifi hebt.
Tja, UITERAARD is het verbruik van de hotspot van mijn GSM voor rekening van mijn GSM.
Daar gáát het probleem ook helemaal niet over.
En als ik de Pickx app op mijn GSM gebruikte, dan zou het verbruik van de Pickx app van mijn GSM óók voor rekening van mijn GSM zijn. Zoveel snap ik er heus ook wel van.
MÁÁR: ik GEBRUIK de Pickx app helemaal niet. Ik heb die app niet eens GEÏNSTALLEERD.
En TOCH beweert MyProximus dat ik, via mijn GSM, "Pickx app nat & EU" datavolume zou verbruiken.
Welnu, DÁT snap ik NIET.
Ik ben er ondertussen wél achter gekomen, dat mijn "Pickx app nat & EU" datavolume netjes op nul blijft staan zolang ik de hotspot niet gebruik.
Van zodra ik de hotspot echter wél gebruik, gaat de "Pickx app nat & EU" teller plots óók omhoog.
Dus: OFWEL kan MyProximus niet tellen (en zijn de ándere tellers dan misschien óók verkeerd?), OFWEL hebben de hotspot en de Pickx app iets met mekaar te maken (en dan zou ik dat graag vernemen, want ook dat zou het mysterie dan meteen oplossen).
Daar gáát het probleem ook helemaal niet over.
En als ik de Pickx app op mijn GSM gebruikte, dan zou het verbruik van de Pickx app van mijn GSM óók voor rekening van mijn GSM zijn. Zoveel snap ik er heus ook wel van.
MÁÁR: ik GEBRUIK de Pickx app helemaal niet. Ik heb die app niet eens GEÏNSTALLEERD.
En TOCH beweert MyProximus dat ik, via mijn GSM, "Pickx app nat & EU" datavolume zou verbruiken.
Welnu, DÁT snap ik NIET.
Ik ben er ondertussen wél achter gekomen, dat mijn "Pickx app nat & EU" datavolume netjes op nul blijft staan zolang ik de hotspot niet gebruik.
Van zodra ik de hotspot echter wél gebruik, gaat de "Pickx app nat & EU" teller plots óók omhoog.
Dus: OFWEL kan MyProximus niet tellen (en zijn de ándere tellers dan misschien óók verkeerd?), OFWEL hebben de hotspot en de Pickx app iets met mekaar te maken (en dan zou ik dat graag vernemen, want ook dat zou het mysterie dan meteen oplossen).
Reageer
Enter your E-mail address. We'll send you an e-mail with instructions to reset your password.