Skip to main content
Antwoord

Lipsynchronisatieprobleem

• August 21, 2025
  • 9 reacties
  • 111 Bekeken

Joery79

Hoi allen,

Onlangs heb ik een nieuwe tv aangeschaft om mijn game-ervaring te verbeteren. Tot nu toe ben ik erg tevreden: zowel gamen als tv-kijken via de tv-box verloopt prima.

Ik merk echter dat er een lipsyncprobleem optreedt bij één specifieke zender, namelijk VRT1. Bij andere zenders heb ik dit niet opgemerkt, en ook bij mijn vorige tv deed dit probleem zich niet voor.

Ik vraag me af waar dit aan zou kunnen liggen. Is dit een gekend probleem bij VRT1, of ligt het mogelijk aan mijn nieuwe tv of aan de tv-box? Alle suggesties of tips om dit op te lossen zijn welkom.

Alvast bedankt!

Beste antwoord door Joery79

@Martin 

Gisteren heb ik zowel de televisie als de TV-box teruggezet naar de fabrieksinstellingen. Sindsdien is de lipsynchronisatie volledig hersteld – vreemd, maar voor mij goed nieuws.😊
Ook in de app doet het probleem zich niet meer voor. Alvast bedankt voor het meedenken naar een oplossing.

Er kunnen geen reacties meer worden geplaatst op dit onderwerp.

9 reacties

Martin
  • August 21, 2025

@Joery79 Heb je dit al van in het begin dat je uw nieuwe TV had en is die ook met de HDMI kabel, die bij de V7 decoder meegeleverd werd, rechtstreeks verbonden aan de HDMI van de decoder.

Je kan ook eens het volgende proberen** om te zien of het hierdoor opgelost is:

•  Druk op de home-knop (🏡) van je remote te drukken
  •  bovenaan dan naar rechts scrollen tot aan ⚙️(= instellingen/settings)
  • > “⚙️Instellingen toestel  “
              |- Apparaat voorkeuren
                  |- Weegave en geluid        
                      |- Geavanceerde geluidsinstellingen
                      |- Indeling Selecteren
                         |- Surround optie inschakelen via:
                         🔘 automatisch gerapporteerde indelingen gebruiken
                         🔘 **geen surround sound nooit gebruiken

PS: het kan ook soms verdwijnen als de decoder eens heropstart door hem 10 seconden volledig stroomloos te zetten

Joery79
  • Auteur
  • August 21, 2025

Bedankt, ​@Martin . Ik zal dit vanmiddag even proberen.

Ik ervaar dit probleem al sinds het begin. De box is aangesloten met de originele HDMI-kabel. Mijn tv beschikt over HDMI 2.1-poorten, terwijl de box volgens mij HDMI 2.0 ondersteunt. Zou dat er wellicht iets mee te maken kunnen hebben? Op andere zenders heb ik namelijk geen problemen.

Martin
  • August 21, 2025

@Joery79 en die  kabel is op basis van de kenmerken, inderdaad ook waarschijnlijk een High Speed HDMI-kabel geschikt voor HDMI 2.0-signalen, want normaal zou er “Ultra High Speed”  moeten op staan voor HDMI 2.1-features zoals 4K120 of 8K.

Maar als het echt aan de kabel/decoder zou liggen dan zou het volgens mij niet alleen op één zender zijn. 

Joery79
  • Auteur
  • August 21, 2025

Inderdaad vreemd dat het probleem zich slechts bij één zender voordoet. Ondertussen heb ik vastgesteld dat ik de problemen ook via VRT MAX ervaar.(de app op de televisie), daar is er eveneens een lipsyncprobleem. Via VTM GO en HBO Max treedt dit probleem niet op. Wanneer ik via de Proximus-app kijk, merk ik een probleem op zowel de TV Box als de proximus lijn. Kan iemand van Proximus hier dat eens bekijken?

Martin
  • August 21, 2025

@Joery79 

Gewoon uit nieuwsgierigheid, helpt het als je eens test door “geen surround sound nooit gebruiken” te kiezen?

•  Druk op de home-knop (🏡) van je remote te drukken
  •  bovenaan dan naar rechts scrollen tot aan ⚙️(= instellingen/settings)
  • > “⚙️Instellingen toestel  “
              |- Apparaat voorkeuren
                  |- Weegave en geluid        
                      |- Geavanceerde geluidsinstellingen
                      |- Indeling Selecteren
                         |- Surround optie inschakelen via:
                         🔘 automatisch gerapporteerde indelingen gebruiken
                         🔘 **geen surround sound nooit gebruiken

Joery79
  • Auteur
  • August 21, 2025

@Martin 

Ik heb gedaan wat je voorstelde, was even in orde. Tijdens het zappen terug naar VRT1 en het was terug hetzelfde probleem. Maar toch bedankt.

Martin
  • August 21, 2025

@Joery79,

Ik heb hier ook al gelezen dat PX moderatoren bepaalde settings kunnen veranderen om dit te verbeteren waarvan o.a. buffering waarde enz...maar wat dit juist allemaal inhoud en wanneer juist dit helpt/noodzakelijk is, weet ik ook niet! 

Joery79
  • Auteur
  • Antwoord
  • August 22, 2025

@Martin 

Gisteren heb ik zowel de televisie als de TV-box teruggezet naar de fabrieksinstellingen. Sindsdien is de lipsynchronisatie volledig hersteld – vreemd, maar voor mij goed nieuws.😊
Ook in de app doet het probleem zich niet meer voor. Alvast bedankt voor het meedenken naar een oplossing.

Martin
  • August 22, 2025

@Joery79  jij ook bedankt om ons deze feedback te geven.