Skip to main content
Vraag

Lage bitrate in pickx op pc - Linux

• Rising star
  • 11 reacties

Als ik pickx live tv stream op pc met Fedora 41 - kde plasma - firefox is de beeldkwaliteit zeer ondermaats.  Bewijs daarvan te zien in FF developer tools bij de response headers streaming video, media bitrate: 900000.  Zelfde resultaat trouwens met chrome en ook als ik met firefox plugin user agent switcher beweer dat ik surf van op windows 10 / chrome.

Als ik opstart in windows 10 gaat het een stuk beter.  media bitrate = 1500000

Is er een reden waarom Linux zo een slecht beeld toebedeeld krijgt?  Kan dit gefixt worden zodat we deftig kunnen kijken op Linux?

16 reacties

Mutlie
  • 2142 reacties
  • 12 juni 2025

Proximus biedt geen ondersteuning  als je Pickx gebruikt op een Linux toestel.

Mijn kennis van  Fedora beperkt zich tot: ik weet dat het een Linux OS is. Dus verwacht niet te veel van mijn inbreng.

Wat me het eerst binnen valt: heb je het laatste stuurprogramma?  Ook Linux heeft drivers nodig.
Ik heb ergens gelezen dat Linux  de hardware vooral vanuit de kernel bestuurt, en de Linux kernel zou  een beetje achterop lopen  met de technologie. Anders gezegd, als je PC/laptop/beeldkaart minder dan een jaar oud is heb je meer kans dat de ondersteuning ervan nog niet optimaal is (de kernel niet voldoende nieuw of aangepast aan nieuwe hardware). Een andere nieuwere  kernel - en soms ook een oudere - kan soelaas bieden. Maar ja, afhankelijk van je hardware natuurlijk.

Heb je al eens gegoogled? Zijn er geen hulpfora voor Fedora zoals er zijn voor Ubuntu en Linux Mint?

• Auteur
  • Rising star
  • 11 reacties
  • 13 juni 2025

Bedankt voor je reactie.  Vooreerst toch een paar bedenkingen: mijn Fedora systeem is 100% up-to-date met de allerlaatste kernel en nvidia driver.  En de Linux-kernel in desktop systemen zoals Fedora loopt juist voor op alle concurrentie, Windows inbegrepen.  Het is daarentegen in Linux server systemen dat men conservatief omgaat met kernelversies om begrijpelijke redenen.

Hardware compatibiliteit daar gelaten ben ik ervan overtuigd dat dit een configuratie issue is aan de kant van de Proximus servers.  Ze hebben gewoon geconfigureerd dat Linux clients een lagere bitrate krijgen om één of andere onduidelijke reden die m.i. geen steek houdt.  Alle denkbare online streaming videoplatformen werken perfect op Linux desktop, dus waarom zou Pickx dat niet kunnen?

Het is juist dat er vooraf een melding verschijnt dat Linux niet ondersteund wordt en die melding verschijnt louter omwille van de request header User Agent = Linux.  Eerlijk gezegd ook iets dat ik nog nooit op enig ander streaming platform ben tegengekomen.  We zijn 2025, linux desktop is meer dan ooit stabiel, gebruiksvriendelijk en uiterst krachtig.  Temeer verwijst Microsoft binnenkort een massa perfecte hardware naar de schroothoop door ondersteuning van win10 te stoppen en win11 niet toe te laten op die hardware.  Dat is nog een reden om linux zo goed mogelijk te ondersteunen lijkt mij dan.  En dat is hier perfect mogelijk.

Mutlie
  • 2142 reacties
  • 13 juni 2025

Dank je voor de toelichting die mij voor een deel toch onbekend is
Ik vrees dat je op dit forum weinig respons gaat krijgen. Zoals gezegd trekt Proximus zijn handen terug en dan moet het van andere gebruikers (zoals ik) komen.
Die moeten dan al thuis zijn in Linux (dat is al een minderheid) en Fedora (en dat gaan er nog - veel ? -minder zijn, vrees ik). 
Niettemin hoop ik dat je een oplossing vind!  

• Auteur
  • Rising star
  • 11 reacties
  • 13 juni 2025

Inderdaad verwacht ik geen oplossing van medegebruikers.  Dat kan ook niet want zij kunnen de proximus servers niet configureren 🙂.  Maar ik dacht dat hier af en toe proximus moderatoren passeerden en dan hoopte ik dat die het konden oppikken en doorgeven aan hun back-office?  Of zie ik dat verkeerd?  Is er een ander kanaal hiervoor?

Martin
  • 33951 reacties
  • 13 juni 2025

@zoef 

Noteer in ieder geval in je → ForumProfiel zoveel mogelijk (privé) klantgegevens.
Zodat de Proximus moderatoren dit verder kunnen behandelen

In het veld "Ticket" kun je nog specifieke/privé info vermelden of belangrijk acht i.v.m. je vraag. Privé velden zijn enkel zichtbaar voor Proximus-medewerkers! Klik tenslotte onderaan op "sla wijzigingen op". 

» Meld het hier zodra dit gebeurd is « .

NB: Ik geef je dit louter ter info mee: 
Proximus heeft nog geen officiële Pickx-app voor Linux, maar via Android-emulatie (bv. Waydroid of Anbox) of via Chromecast kun je mogelijk betere kwaliteit verkrijgen.

• Auteur
  • Rising star
  • 11 reacties
  • 13 juni 2025
Martin schreef:

@zoef 

Noteer in ieder geval in je → ForumProfiel zoveel mogelijk (privé) klantgegevens.
Zodat de Proximus moderatoren dit verder kunnen behandelen

In het veld "Ticket" kun je nog specifieke/privé info vermelden of belangrijk acht i.v.m. je vraag. Privé velden zijn enkel zichtbaar voor Proximus-medewerkers! Klik tenslotte onderaan op "sla wijzigingen op". 

» Meld het hier zodra dit gebeurd is « .

Is in orde

Mutlie
  • 2142 reacties
  • 13 juni 2025

Dat (forumprofiel) had ik ook  kunnen en eerst ook willen vragen, maar omdat Proximus Linux niet ondersteunt zie ik het nut er niet van in. Die (unieke want 1 gebruiker) gegevens heeft Proximus toch ook niet nodig om Linux (algemeen) in de toekomst te (willen) ondersteunen. Eén vogel maakt de lente niet luidt het spreekwoord. Als er daarentegen veel vragen  en veel gebruikers zijn.  

En ik weet niet of dat mogelijk is,  maar heb je al zelf getest  - of ken je iemand- die eens kan testen - met Ubuntu, Zorin, Arch of een andere Linuxversie? Dat brengt misschien weinig bij, maar je weet nooit. 

Maar effe een tussendoor ideetje: wat indien je pickx zou draaien in een virtuele windows in Fedora ?

Martin
  • 33951 reacties
  • 13 juni 2025

Ok, maar we zullen wel zien hoe PX moderatoren hierop reageren.

GeertC
Forum|alt.badge.img+4
  • Moderator
  • 2219 reacties
  • 13 juni 2025

@zoef 

Ik heb dit doorgestuurd naar de remote dienst voor digitale tv, om dit na te gaan.

Ik hou je op de hoogte.

Geert

GeertC
Forum|alt.badge.img+4
  • Moderator
  • 2219 reacties
  • 13 juni 2025

@zoef 

Via de remote dienst hebben we inderdaad een bevestiging gekregen dat er geen ondersteuning wordt gegeven op Lunix.

Voor PC enkel vanaf Windows 10 of Mac OSX 10.6

Geert

• Auteur
  • Rising star
  • 11 reacties
  • 13 juni 2025

Bizar, maar goed het is wat het is.   Er wordt ook geen ondersteuning gevraagd, maar enkel dat het gewoon zou werken met aanvaardbare bitrate in plaats van een lage ik-kan-het-aantal-pixels-tellen bitrate.

• Auteur
  • Rising star
  • 11 reacties
  • 14 juni 2025

Vandaag heb ik met Windows 10 op pc nu ook de lage bitrate.  Getest op verschillende computers en alle courante browsers, steeds hetzelfde: lage bitrate en wazig beeld.  

Iemand dezelfde ervaring?

Martin
  • 33951 reacties
  • 14 juni 2025

ik heb eens vlug op mijn windows 11 laptop gekeken en het beeld ziet er inderdaad niet zo denderend uit, maar heb geen idee van hoeveel de bitrate is.

• Auteur
  • Rising star
  • 11 reacties
  • 14 juni 2025

Bitrate kan je zien in de browser developer tools (f12) → netwerktab → willekeurig bestand met type Fragments(video...) → daarop klikken → antwoord headers (media-bitrate).

Het gaat blijkbaar op en af want nu is het weer beter (media-bitrate = 1500000 tegenover 900000 daarnet).  MAAR: als workaround ben ik naar mijn computermonitor aan het kijken met google chromecast  die streamt vanop de pickx android app.  En dan is de beeldkwaliteit vééél beter en scherper dan het beste wat je op pc kunt krijgen!  Maw. zelfs de ‘goeie’ kwaliteit op PC is erg inferieur aan wat er mogelijk is.

Martin
  • 33951 reacties
  • 14 juni 2025

Op VRT canvas  heb ik tot nu toe nog altijd 1500000, ik dacht ooit eens ergens gelezen te hebben dat voor de pickx-app dit wel zeker maal 2 is.

• Auteur
  • Rising star
  • 11 reacties
  • 15 juni 2025
Martin schreef:

Op VRT canvas  heb ik tot nu toe nog altijd 1500000, ik dacht ooit eens ergens gelezen te hebben dat voor de pickx-app dit wel zeker maal 2 is.

Dat lijkt te kloppen met wat ik hier ook vast stel.

Reageer