Skip to main content
Beantwoord

lage beeld kwaliteit pickx website

• August 16, 2025
  • 48 reacties
  • 473 Bekeken

Toon eerste bericht
Er kunnen geen reacties meer worden geplaatst op dit onderwerp.

48 reacties

Martin
  • September 24, 2025

NB: als ik het beeld pauzeer om dit screenshot te nemen wordt het beeld zelf iets slechter

@Master-magic  Ik heb het probleem ook wanneer ik via een internetkabel rechtstreeks op de router aangesloten ben, dus niet alleen via wifi. Daarnaast heb ik het ook getest bij mijn vriendin, die een glasvezelverbinding heeft, en daar doet hetzelfde probleem zich voor.

@Martin  Zelfs in de laatste screenshot die je stuurde zie je duidelijk dat de beeldkwaliteit laag ligt. Op een 1440p-scherm is dat bijna niet om aan te zien, zeker wanneer er veel beweging in beeld is.

Een voorbeeld van wat ik op dit moment zie: hier zijn de spelers gewoon niet op te herkennen. Voor 20 euro per maand mag je toch echt wel meer verwachten. Tijdens mijn vakantie in Egypte had ik voor 5 euro streaming met letterlijk tien keer betere kwaliteit dan wat Proximus hier aanbiedt.

De bitrate trekt gewoon op niks op de webplayer. Hoe lang is dit nu al niet het geval? Als je op een klein scherm kijkt zoals een gsm of tablet valt dat minder op. Het zou me ook niet verbazen indien hun DRM niet niet on par staat met mobile. Ze zouden niet de eerste zijn. Netflix en co zaten lang op 720p en dat enkel bij edge. Zelfs nu is er nog altijd een verschil. Enkel edge ondersteunt de volle 4k bitrate met hdr en dolby vision in windows. Chromium heeft 1080p en Firefox heeft amper 720p.

Helemaal mee eens, de bitrate van de webplayer trekt echt op niets. Op kleinere schermen zoals een gsm of tablet valt dat inderdaad minder op, maar op een 1440p- of 4K-scherm is het gewoon niet om aan te zien. Zeker bij voetbal, met zoveel beweging, wordt het echt pijnlijk duidelijk.

Wat het nog frustrerender maakt: dit probleem is hier op het forum al meer dan 5 jaar geleden aangekaart en er is nog steeds niets mee gedaan. Het lijkt wel alsof Proximus dit gewoon negeert. Intussen hebben we geen enkele optie om de resolutie handmatig te kiezen, en dat in een tijd waar 2K en 4K de standaard zijn.

Hopelijk pakken ze dit eindelijk eens aan, want anders jaag je klanten gewoon richting gratis streams waar de kwaliteit op één of andere manier zelf beter is of naar de concurrent Telenet, die dit probleem niet heeft.

Forum|alt.badge.img+1
  • Motivator
  • October 2, 2025

Dat niet alleen, ik heb nieuwe tablet met goede specs nog, iedere keer gaat die app plots cirkel draaien en dergelijke, bij de telenet tv app heb ik dat niet. 
Bij proxi hebben ze veel software problemen en ze kunnen het niet oplossen, ik vraag nu al minstens 3 jaar om mijn account te fixen omdatk niet eens een smartphone ofzo kan bestellen, nooit opgelost, ze hebben er naar gekeken. 

Ik had meerdere jaren geleden ook de apple tv genomen, vaak problemen gehad, kon niet inloggen op de pickx app en dergelijke. Uit miserie verkocht & android decoder genomen. 
ook nu moet ik hier af en toe de stekkers uittrekken, mss ligt het ook aan mijne tv dat kan zeker, ook al nieuwe besteld nu in de hoop dat ik die problemen ik nu heb minder tot niet meer zal voor hebben. 
technologie en dergelijke is leuk & mooi, ben er verslaafd aan, maar als er wat is e …………..

Ook mobiel netwerk van proximus geraakt gelijk nauwelijks nog vooruit, ze pakken de zwakke plaatsen niet aan. 5G, leuk, maar ik wil vooral op plaatsen waar er geene 4/5G is dat je daar bereik hebt of beter bereik hebt & langs onze stations in kleinere gemeentes. Het traject dat ik neem , orange is een heel stuk beter (heb dual sim). 

Ven nochtans hele grote proxi fan, maar tis alsof ze nieveel om hun klanten geven & niet luisteren. Het gaat alleen maar om geld. 

@HadewychT Komt er nog iets van of gaat dit gewoon genegeerd  worden? 

Forum|alt.badge.img+2
  • Practitioner
  • October 24, 2025

Vreemd toch allemaal, het ietwat verouderde 1080P signaal van Proximus wordt op al mijn devices perfect weergegeven cq opgeschaald zonder enig probleem (lees forumarchief voor bvb kwaliteitsverlies bij upgrade V5C naar V7), zowel op oudere als splinternieuwe hardware … maar als uw verbindingssnelheid te laag is dan helpt niets u vooruit … 

Forum|alt.badge.img
  • Practitioner
  • November 1, 2025

Vreemd toch allemaal, het ietwat verouderde 1080P signaal van Proximus wordt op al mijn devices perfect weergegeven cq opgeschaald zonder enig probleem (lees forumarchief voor bvb kwaliteitsverlies bij upgrade V5C naar V7), zowel op oudere als splinternieuwe hardware … maar als uw verbindingssnelheid te laag is dan helpt niets u vooruit … 

Ik heb dit al weeral zeker een maand en ze doen er precies bij “proximus” niets aan”.

een maand of 5 geleden werd er hier een topic geplaatst over slechte beeldkwaliteit op sommige zenders waar erbij sportwedstrijden (en dan vooral bij snel bewegende beelden en in close-up) géén zuiver beeld was.

Na lang zoeken lag het probleem bij “Proximus” .

Dit probleem is sinds een 2-3 tal weken weer terug ,dus opnieuw het voorval dat ik hier boven heb geplaatst.

Zouden ze bij “Proximus” weer eens kunnen bekijken dat dit probleem is terug gekomen?

Want het wordt weer opnieuw slechter en slechter!

En dit was TOEN hun antwoord:

We hebben de situatie geanalyseerd en hebben op sommige televisiezenders een slechte configuratie gevonden.
We hebben de verbetering vorige week al getest op VTM2 en RTL-Club omdat er Champions League wedstrijden waren en alles in orde leek te zijn.

Vanochtend is deze wijziging doorgevoerd op alle betrokken kanalen.
Je zou dus geen problemen meer mogen hebben.

Zodus, ik ben er bijna zeker van dat dit weer het zelfde probleem is en nog niet is opgelost!

En niet alléén via pc of laptop maar ook via tv!

@Regulus  

Dat is exact het punt: het ligt niet aan de internetsnelheid.
Als je hier het forum een beetje doorleest zie je dat tientallen mensen hetzelfde zeggen — en sommigen zelfs met fiber/1Gbps.

Het gaat uitsluitend over de webversie (pickx.be) in de browser.
Via de decoder / TV-box is er géén probleem.
Via de mobiele app ook niet.

Dus het argument “internet te traag” klopt in dit geval niet — als de bitrate/kwaliteit enkel slecht is op de website, maar overal elders perfect werkt, dan kan je moeilijk naar de snelheid wijzen.

Forum|alt.badge.img+2
  • Practitioner
  • November 1, 2025

@Regulus  

Dat is exact het punt: het ligt niet aan de internetsnelheid.
Als je hier het forum een beetje doorleest zie je dat tientallen mensen hetzelfde zeggen — en sommigen zelfs met fiber/1Gbps.

Het gaat uitsluitend over de webversie (pickx.be) in de browser.
Via de decoder / TV-box is er géén probleem.
Via de mobiele app ook niet.

Dus het argument “internet te traag” klopt in dit geval niet — als de bitrate/kwaliteit enkel slecht is op de website, maar overal elders perfect werkt, dan kan je moeilijk naar de snelheid wijzen.

Ik kijk voetbal op mijn laptop 2880x1620 scherm via de pickx web site en ik heb een nagenoeg perfect beeld … dat was net het punt van mijn tussenkomst. Ik heb geen zichtbaar kwaliteitsverlies tussen laptop en TV. Heb ik ook nooit gehad, ook niet met mijn oude laptop 1920x1080. 

@Regulus 

Fijn dat het bij jou goed werkt, dat is top natuurlijk — maar deze forumpagina is net gevuld met mensen die wél met hetzelfde probleem zitten.

Ik heb dit zowel op mijn PC als op mijn laptop, en het maakt ook niet uit op welk netwerk ik kijk. Zoals je hierboven in de reacties ziet zijn er meerdere gebruikers met exact dezelfde ervaring. Dus voor ons is dit zeker geen individueel geval, maar iets dat specifiek bij de webversie van Pickx voorkomt.

En dat is net wat frustrerend: dit zou waarschijnlijk al voorkomen kunnen worden door gewoon een manuele kwaliteit-keuze toe te laten. Zo’n simpele “kwaliteit aanpassen” knop zou echt niet mogen ontbreken bij een duur sportabonnement.

Forum|alt.badge.img+2
  • Practitioner
  • November 1, 2025

@Regulus 

Fijn dat het bij jou goed werkt, dat is top natuurlijk — maar deze forumpagina is net gevuld met mensen die wél met hetzelfde probleem zitten.

Ik heb dit zowel op mijn PC als op mijn laptop, en het maakt ook niet uit op welk netwerk ik kijk. Zoals je hierboven in de reacties ziet zijn er meerdere gebruikers met exact dezelfde ervaring. Dus voor ons is dit zeker geen individueel geval, maar iets dat specifiek bij de webversie van Pickx voorkomt.

En dat is net wat frustrerend: dit zou waarschijnlijk al voorkomen kunnen worden door gewoon een manuele kwaliteit-keuze toe te laten. Zo’n simpele “kwaliteit aanpassen” knop zou echt niet mogen ontbreken bij een duur sportabonnement.

Beste, ik vertrouw sinds lang de observaties niet meer van de doorsnee burger. Als ik uw probleem objectief bekijk, beweert u dus dat proximus verschillende versies van de pickx web site player geeft die bij sommigen een flutbeeld geeft en bij anderen niet, mogelijk volgens de kop van de klant? Kom nou zeg! Dat gelooft toch niemand. Ik zit al veel te lang in ICT om in dit soort verhalen mee te gaan! 
Als ik eea goed begrijp capt PX zijn beeld op 1080p, wat men vreemd kan vinden maar ok,  dus ik zie niet goed in wat u gaat winnen met een “manuele kwaliteit-keuze”. Beter dan 1080p wordt het voorlopig niet. 

Ik vraag mij ook af of u zelf al nagekeken heeft of de instellingen van uw hard- software wel staan zoals het zou moeten. Er zijn op het internet legio adviezen voor browser instellingen voor slechte kwaliteit streaming. 
Dat chromecast wel werkt doet mij vermoeden dat u met een hardware setting problemen heeft … resoluties van uw videokaart nagekeken? … Nu ja, zonder een in situ onderoek blijft het koffiedik kijken natuurlijk. Maar bij sommigen wel en bij anderen niet … I don’t buy that, sorry. 

Forum|alt.badge.img+2
  • Practitioner
  • November 1, 2025

PS Ik heb even wat Google werk gedaan en er is een overweldigende hoeveelheid info die mogelijk de instellingen van uw videokaart aanwijzen als de mogelijke schuldige. Hopelijk zijn al uw video drivers en encoders up to date want die RX 7900XT presteert niet al te schitterend in video streaming volgens wat ik lees. Nog daargelaten dat u niet meegeft op welke cpu u die draait. Als ik de info van de kaart goed begrijp heeft u zelfs een specifieke tab in het controlepaneel van de kaart voor de streaming” instellingen … ik zou daar maar eens beginnen. 😁

Edit: er is een nieuwe driver combo voor uw kaart sinds gisteren … 

@Regulus 

Ik beschrijf gewoon wat ik zie en opmerk, meer niet.

Ik heb dit probleem intussen op meerdere toestellen gehad, niet alleen op één pc. Ik heb ondertussen zelfs een nieuwe grafische kaart (9070 XT), maar het maakt geen enkel verschil. Alle browsers getest (Chrome, Edge, Firefox) en ik heb exact hetzelfde op de pc van mijn vriendin.

Ik heb dit probleem op géén enkele andere applicatie of streamingdienst.
Play Sports had ik vorig jaar nog → daar geen enkel probleem.

En voor alle duidelijkheid: ik heb hierboven al meerdere keren vermeld dat ik dit op meerdere toestellen én met verschillende drivers heb getest. Dus het is niet één setup die “fout geconfigureerd” staat.

U zegt een ICT-achtergrond te hebben — maar begrijpend lezen blijkt dan nog steeds een uitdaging te blijven 😄

Waar het precies aan ligt weet ik niet, maar ik ben duidelijk niet de enige hier  en dat is eigenlijk het enige punt dat ik probeer te maken.

Forum|alt.badge.img+2
  • Practitioner
  • November 3, 2025

LOL … mijn probleem is dat ik heel goed tussen de lijnen kan lezen … moest ik in al die jaren 1 euro gekregen hebben voor al diegenen die mij mordicus wilden overtuigen dat de aarde plat was in ICT termen, dan zat ik hier nu niet … succes ermee … maar misschien toch een luisteren naar wat u aangereikt wordt bezijden uw agenda … 🤡 oh well, this is the internet cq asoc. med.  … 

@Regulus 

Hey,

ik beweer niks over verschillende versies van de site.
Ik zeg gewoon dat ik een probleem ervaar.

Ik heb dit getest op meerdere toestellen en met verschillende drivers.
Resultaat blijft hetzelfde.

Mijn hardware of internet is niet het probleem.
Ik kijk naar de U17 op Sporza op dezelfde desktop met dezelfde internetlijn en daar is het beeld wel goed.

Dus er loopt ergens iets mis.

Zelfs al is dit niet bij iedereen, dan nog is het een issue.
Dat betekent dat de site niet op elke computer toegankelijk werkt.
En dat op zich is ook een probleem.

Ik zeg dus niet dat de site fout is voor iedereen.
Ik zeg dat ik dit ervaar en dat ik het degelijk getest heb . Lijkt me de reden te zijn dat proximus een forum heeft om dit soort dingen aan het licht te brengen

Martin
  • November 4, 2025

@Wilgwnvoetbal kijken 
Wat ik mij ook afvraag of de oorzaak mss ligt bij het feit dat je op een PX server zit die druk bezet wordt, want de bitrate wordt verlaagd (ABR) door de manier waarop jouw PC/laptop de stream kan binnenhalen?

Ik was onlangs met mijn laptop bij familie in Brussel voetbal aan het bekijken en stelde ik vast dat het beeld daar duidelijk beter was dan bij mij thuis!

Ja dat kan zeker een mogelijke verklaring zijn.
Hopelijk kijken ze hier eens naar en kunnen ze er iets aan doen, want het zou zonde zijn dat zoiets gewoon blijft aanslepen. Heb het zelf nog niet getest of dit voor mij verschil maakt.

HadewychT
Forum|alt.badge.img+4
  • Community Manager
  • November 6, 2025

Ik heb dit doorgegeven aan ​@SylvainB voor verder nazicht.

SylvainB
UX Designer
Forum|alt.badge.img
  • UX Designer
  • Antwoord
  • November 7, 2025

Hello,
We zijn wel van plan om onze kwaliteit op Web te verhogen, dit staat gepland voor de eerste helft van volgend jaar. We zullen wel nooit dezelfde kwaliteit op Web kunnen aanbieden als op andere toestellen (TV Box / Chromecast / Airplay / tvOS) waar we een verhoogde veiligheid moeten kunnen garanderen voor content-protection.

Dus er komt zeker betere kwaliteit nog, maar als kwaliteit belangrijk is dan verwijzen we meer naar een gebruik op onze andere streaming opties.

@SylvainB  Bedankt voor de duidelijke reactie. Fijn om te horen dat de kwaliteit op web effectief nog verbeterd zal worden. Ik kijk er alvast naar uit volgend jaar. Thanks om dit te verduidelijken. Ik vroeg me ook af of er ooit een windows proximus pickx app aankomt?