Skip to main content
Beantwoord

lage beeld kwaliteit pickx website

• August 16, 2025
  • 48 reacties
  • 473 Bekeken

Hallo,

Ik kijk vaak voetbal via Proximus Pickx, maar de beeldkwaliteit via de webversie (pc/laptop) is echt ondermaats. Het beeld is wazig, blokkerig en absoluut niet aangenaam om naar te kijken. Via Chromecast of de mobiele app loopt dezelfde match nochtans perfect in HD-kwaliteit, dus het ligt niet aan mijn internet (stabiele verbinding).

Het lijkt erop dat de webplayer al jaren niet meer mee evolueert. Op forums en sociale media lees ik dat veel andere klanten exact hetzelfde probleem hebben. Voor een product waar we toch een stevig bedrag voor betalen, mag dit echt niet meer.

Mijn vragen:

• Gaat Proximus eindelijk werk maken van een degelijke webplayer die voetbal in HD/Full HD kan streamen?

• Is er een planning of update voorzien om dit structureel aan te pakken?

• Waarom kan ik als klant niet dezelfde kwaliteit krijgen via pc als via Chromecast?

Eerlijk gezegd overweeg ik om terug naar Play Sports te gaan, waar de beeldkwaliteit via pc/app wél altijd stabiel en scherp was.

Hopelijk komt er eindelijk eens een oplossing of minstens duidelijkheid.

Mvg

Beste antwoord door SylvainB

Hello,
We zijn wel van plan om onze kwaliteit op Web te verhogen, dit staat gepland voor de eerste helft van volgend jaar. We zullen wel nooit dezelfde kwaliteit op Web kunnen aanbieden als op andere toestellen (TV Box / Chromecast / Airplay / tvOS) waar we een verhoogde veiligheid moeten kunnen garanderen voor content-protection.

Dus er komt zeker betere kwaliteit nog, maar als kwaliteit belangrijk is dan verwijzen we meer naar een gebruik op onze andere streaming opties.

Er kunnen geen reacties meer worden geplaatst op dit onderwerp.

48 reacties

Forum|alt.badge.img+2

@Wilgwnvoetbal kijken heeft soms met de gebruikte browser en beveiliging van het beeld en geluid te maken, streaming diensten vragen alsmaar hogere beveiligingen voor hun diensten via browsers te kunnen bekijken.

ik kreeg onlangs een 720p beeld via pickx op m’n browser en lager.

Martin
  • August 16, 2025

FY: hier inderdaad toch geen probleem van beeldkwaliteit met mijn Edge browser die ik gebruik.

Bedankt voor jullie reacties, maar daar ligt het probleem echt niet.

• Ik heb al meerdere browsers getest (Chrome, Edge, Firefox), allemaal met hetzelfde slechte resultaat.

• Bij andere diensten zoals Netflix, YouTube of Telenet TV heb ik via de browser helemaal géén kwaliteitsproblemen.

• Bovendien zie ik dat er op dit forum en elders heel wat andere klanten exact hetzelfde melden.

Het lijkt dus eerder aan de Pickx webplayer zelf te liggen, en niet aan de instellingen of beveiligingen van de gebruiker.

Mutlie
  • August 17, 2025

Het is misschien een goed idee om ook even toe te lichten hoe je voetbal kijkt via je PC of laptop.
- met welk toestel (merk, type, beeldkaart, resolutie, ...)
- welk OS (MacOS, Windows versie, Linux - welk DE) en welke browser
- hoe maak je verbinding (wifi, ethernet, 5G)

Martin
  • August 17, 2025

@Wilgwnvoetbal kijken 

Tip: indien het nog niet gebeurd zou zijn, vul in ieder geval zoveel mogelijk (privé) klantgegevens aan in je → ForumProfiel. In het veld "Ticket" kun je nog specifieke/privé-informatie vermelden die je belangrijk acht i.v.m. je vraag. Privévelden zijn enkel zichtbaar voor Proximus-medewerkers! Klik tenslotte onderaan op "sla wijzigingen op".
→ Meld het hier zodra dit gebeurd is.

@Patrick @Martin

Ik heb de gevraagde info intussen toegevoegd aan mijn profiel.
Ter verduidelijking:

• GPU: RX 7900XT

• Scherm: 1440p, 180Hz (maar ook op andere schermen hetzelfde resultaat)

• Browsers getest: Edge, Chrome, Firefox → overal hetzelfde probleem

• Verbinding: bekabeld ethernet, stabiel

Wat me opvalt is dat ik via Chromecast wél perfect HD-beeld heb. Dat doet me vermoeden dat het probleem eerder bij de Pickx webplayer ligt, mogelijk door een lagere bitrate of het ontbreken van een optie om de kwaliteit manueel te kiezen.

HadewychT
Forum|alt.badge.img+4
  • Community Manager
  • August 27, 2025

@Wilgwnvoetbal kijken Heb je dit ook als je andere programma’s dan voetbal bekijkt via de pickx webversie ? 

Als je het cast, gebeurt dit dan vanop diezelfde computer naar je tv ? 

@HadewychT Ja, bij andere programma’s via de Pickx webversie valt het ook op, maar het stoort minder omdat er minder snelle bewegingen en details zijn dan bij voetbal (zoals de bal die je constant moet kunnen volgen). Daar zie je het echt meteen. Als ik cast vanaf eender welk ander apparaat (tablet, gsm,desktop …) heb ik dat probleem niet, daar loopt alles perfect. Het is dus echt enkel de webversie die tegenvalt. Mocht ik daar gewoon manueel de kwaliteit kunnen instellen, zou dat al een enorme hulp zijn.

Voorbeeld van lage beeldkwaliteit tijdens bewegende beeld ​@HadewychT 

Forum|alt.badge.img+2
  • Grand Master
  • August 27, 2025

Ik zou pickx eens herinstalleren. 

@Cvanloon Het gaat hier over de web versie van pickx, deze kan je dus niet installeren of verwijderen. Deze is ook al uitgetest op verschillende browser elk met het zelfde probleem. Op desktop en op laptop.

Forum|alt.badge.img+2
  • Grand Master
  • August 28, 2025

Ja, Windows ben ik al lang kwijt hé.  

Forum|alt.badge.img+2
  • Grand Master
  • August 28, 2025

Maar als ik google met "windows 11 pickx" krijg ik toch wel een veel belovende link die spreekt over een usb stick. Toch eens lezen misschien.

Er is geen pickx app op desktop verkrijgbaar. Alleen de website als optie op de computer.

Dit weekend heb ik het ook getest bij mijn vriendin, en zelfs op haar wifi-netwerk doet hetzelfde probleem zich voor. Het ligt dus duidelijk niet enkel aan mijn eigen verbinding of toestel.

• Apprentice
  • August 30, 2025

Ja, hier bij ons ook exact hetzelfde probleem. Recent verhuist van Telenet naar Proximus fiber. Het verschil tussen telenet.tv en pickx.be is enorm (op de webbrower zowel Chrome als Edge). Het is niet mogelijk bij Proximus om de resolutie manueel te kiezen op de webbrowser (enige optie ‘auto’?)  Bij Telenet is dit wel zo. Ik moet er wel bij zeggen dat de ervaring via de Pickx app zowel op Android als Ipad en Iphone perfect lijkt te lopen. Het lijkt dus enkel een probleem via de webbrowser van Pickx.

@TuurF 

Bedankt voor je bevestiging, fijn om te horen dat ik niet de enige ben die dit ervaart. Dat maakt meteen duidelijk dat het probleem effectief bij de webversie van Pickx ligt, en niet bij onze toestellen of verbinding.

Hopelijk komt er eindelijk eens respons van Proximus op deze forumpagina. Het is toch wel hallucinant dat er meer dan 5 jaar geleden al mensen melding maakten van exact hetzelfde probleem, en dat er vandaag nog altijd geen oplossing is. Zeker in een tijd waarin 2K en zelfs 4K televisies de standaard worden is het jammer dat we op de webbrowser vastzitten aan een automatische resolutie die vaak veel te laag staat.

@HadewychT Komt er nog een antwoord op deze community support pagina?

• Rising star
  • September 13, 2025

Ik heb dit probleem al jaren geleden aangekaart:

https://nl.forum.proximus.be/topic/show?tid=49943&fid=7

Martin
  • September 13, 2025

ik weet niet hoe het komt of moet uitleggen waarom, maar dat beeld is bij mij zeker niet zo slecht als op die screenshots die hier gepost werden

Ik ben zeker niet de enige en heb het op al mijn laptop/ desktops, op verschillende wifi netwerken. Dus geef ons gewoon de optie om zelf de kwaliteit in te stellen en niet gewoon auto. Of zorg voor een desktop app.

@Martin Het is vooral bij bewegende beelden het is ok als alles stil staat maar in transitie kan je bijna niks zien. Als je 2 minuten kijkt naar een voetbal stream of een andere sport merk je het meteen op.

Forum|alt.badge.img+2
  • Guru
  • September 24, 2025

@Wilgwnvoetbal kijken is dit probleem er ook bij verbinding via vaste utp kabel internet verbinding ???

kan zijn dat de player de kwaliteit geeft naargelang de max snelheid is, via wifi heb je soms lagere snelheid dan vaste verbinding, dat kan een verschil geven,

moet zeggen, ik heb ook al paar keer via wifi gekeken naar tv op de online Pickx en merk een lagere kwaliteit op.

heb zo eens met een programma op pc via vaste kabel eens een screenrecording willen doen als test en kreeg maar een 576 kwaliteit dan, net of die player merkt dat er niet via gewone weg wordt gekeken.

Martin
  • September 24, 2025

Nog eens gekeken via mijn laptop en zoals je ziet zo erg is het toch niet als bij u.