Vraag

Krijgt de V7 decoder prioriteit of gereserveerde bandbreedte?

  • 29 December 2022
  • 5 reacties
  • 121 Bekeken

Hier een apart Topic opgestart wegens afsluiting van het topic waar deze discussie begon: 

Volgens mij is er nog nooit bandbreedte “gereserveerd” geweest voor de decoders.

De totale bandbreedte van de lijn (sync snelheid) is gedeeld met TV (één of meerdere decoders) en internet . Hoe meer TV hoe minder internet ...

Proximus TV ging over een aparte VLAN (VLAN30), en de B-box3 kende prioriteiten aan de VLANs: hoogste prio VLAN 20 (telefonie), daarna VLAN30 (TV) en laagste VLAN10 (internet).

Geen idee hoe de prioriteit voor TV nu geregeld wordt, gezien de V7 blijkbaar over het intenet VLAN gaat?

 

Om het toch wat te verduidelijken wat ik eigenlijk uitlegde:

Met gereserveerd is eigenlijk wat ik bedoelde zoals je het hier meer technisch uitlegt namelijk

philippe_d schreef:

B-box3 kende prioriteiten aan de VLANs: 
VLAN30 (TV) en laagste VLAN10 (internet).

en schiet er inderdaad voor internet dit deel over van de totale bandbreedte minus het gedeelte nodig voor de decoder(s)  (het kleine deel voor telefonie even buiten beschouwing gelaten)

En wat je zegt omtrent prioriteit 

philippe_d schreef:

Geen idee hoe de prioriteit voor TV nu geregeld wordt, gezien de V7 blijkbaar over het intenet VLAN gaat?

is net ook wat ik mij al gans de tijd afvraag sinds de v7 decoder uitgekomen is, hoe ze dit doen is het verglijkbaar mat QOS of wat dan ook ?

Hier wordt regelmatig als er problemen gemeld worden als oplossing gezegd “we hebben een aanpassing aan je lijn uitgevoerd”,  komt dit dan ergens neer op reserveren van bandbreedte voor de v7 ???

Het voornaamste zou zijn dat we dit op één of andere manier zouden te weten komen hoe die vork nu eigenlijk juist in de steel steekt.


5 reacties

Wat ik dan mij nog verder afvraag, als de prioriteiten vastgelegd worden in functie van de Vlan’s zoals bij de bbox3 bvb, hoe het dan gebeurt bij de bbox4 (nieuwe Internet box) waar alles over 1VLAN loopt ??

Reputatie 7
Badge +3

@Martin 

voor de v7 decoder wordt er geen bandbreedte gereserveerd. 

de enigste vereisten zijn dat je een bandbreedte hebt van 30Mbts en een internetaansluiting.

 

Geert

@GeertC Bedankt voor je antwoord,  maar wordt er dan geen enkele vorm van QoS toegekend want dan kunnen andere toestellen de V7 zijn strot toenijpen ;-)

Reputatie 7
Badge +3

@GeertC 

@GeertC Bedankt voor je antwoord,  maar wordt er dan geen enkele vorm van QoS toegekend want dan kunnen andere toestellen de V7 zijn strot toenijpen ;-)

 

Voor zover ik weet, wordt dit niet gedaan.

 

Geert

@GeertC Ik kan bijna niet geloven dat er geen QoS in de router wordt ingesteld zodat de V7 decoder voorrang krijgt. Want anders zouden er volgens mij nog veel meer problemen optreden dan nu al het geval is, enfin dat is toch wat ik er van denk.

Reageer