Skip to main content

Dit moet me even van het hart en bovendien onbegrijpelijk dat Proximus niet heeft geluisterd toen de Android  Decoder werd getest door klanten in 2019.

 

Zeer jammer elke dag opnieuw te moeten vernemen dat klanten/gebruikers zoveel problemen hebben met de Android Decoder -V7 .

Ik heb de Android Decoder -V7- TV Box mogen testen alvorens deze werd  gecommercialiseerd. ( door Corona uitgelopen van Juli 2019 tot September 2020)

Ondanks de vele feedback die ik gaf via het toenmalige emailadres newdecoder@proximus.com stel ik vast dat dat de melding om meer bandbreedte te voorzien voor de Android Decoder -V7-TV Box , wat effectief helpt, nog steeds niet automatisch word toegepast.

Mijn vraag : Waarom wordt er geen rekening gehouden met de verhoging van de bandbreedte bij het plaatsen, wijzigen van de TV Box met de Android Decoder. (want deze decoder heeft een stabiele internetverbinding nodig)

Hebben de personen bevoegd voor deze decoder bij Proximus dan niets geleerd uit de feedback van de 1250 testers destijds.

Zeer jammer en bedroevend hier elke dag te moeten lezen dat klanten altijd problemen hebben bij omschakeling naar de Android Decoder- V7 Decoder- TV Box.

En nee ik wil mijzelf niet in de belangstellig zetten, gewoon jammer dat Proximus inzet op innovatie en geen rekening houd met de mogelijkheden bij de klanten, ondanks de feedback door de testers.

@Pat52 Je spreekt nu over meer bandbreedte maar wat ik dan niet begrijp is dat dergelijk probleem soms ook gemeld wordt, zelfs van klanten die op glasvezel zitten en daar is de bandbreedte nog eens zoveel hoger t.o.v. VDSL koperlijnen.

NB: ik had mijn bericht reeds al gepost in een andere antwoord van u omdat ik niet gezien had dat je er een speciaal apart topic voor opgestart had.

En in dit verband had ik ook in een ander bericht van u vroeger reeds mij zeer sterk afgevraagd of er dan geen QOS wordt toegepast om juist de bandbreedte groot genoeg te houden voor deze decoder.


De bandbreedte gereserveerd voor de Android Decoder moet nu nog steeds manueel worden ingesteld bij Proximus . Deze decoder heeft een aparte brandbreedte nodig die stabiel moet zijn.

@Pat52 Je spreekt nu over meer bandbreedte maar wat ik dan niet begrijp is dat dergelijk probleem soms ook gemeld wordt, zelfs van klanten die op glasvezel zitten en daar is de bandbreedte nog eens zoveel hoger t.o.v. VDSL koperlijnen.

NB: ik had mijn bericht reeds al gepost in een andere antwoord van u omdat ik niet gezien had dat je er een speciaal apart topic voor opgestart had.

En in dit verband had ik ook in een ander bericht van u vroeger reeds mij zeer sterk afgevraagd of er dan geen QOS wordt toegepast om juist de bandbreedte groot genoeg te houden voor deze decoder.

 


Maar dat vind ik dan wel heel straf als dit niet voor deze v7 decoder voorzien wordt, als je weet dat er  reeds vroeger voor de voorgaande decoders brandbreedte gereserveerd werd.

Trouwens het werd hier ook al verschillende malen aangehaald dat je pas een V7 krijgt op voorwaarde dat je meer dan 30 Mbps (basis snelheid ) haalt op je lijn.


Vorige decoders hebben geen continue verbinding met internet nodig ( alleen bij herbekijken van opgenomen programmas of op aanvraag kijken). De Android Decoder heeft dit wel nodig met een minimum van 12Mps constant voor een stabiele weergave. Dit zowel voor Live kijken, replay en op aanvraag kijken .

Maar dat vind ik dan wel heel straf als dit niet voor deze v7 dcoder voorzien wordt, als je weet dat er  reeds vroeger voor de voorgaande decoders brandbreedte gereserveerd werd.

Trouwens het werd hier ook al verschillende malen aangehaald dat je pas een V7 krijgt op voorwaarde dat je meer dan 30 Mbps (basis snelheid ) haalt op je lijn.

 


Dit komt wel op het zelfde neer, want niet vergeten dat je totale bandbreedte van je lijn (fiber of vdsl) zowel gebruikt werd voor vroegere decoders en anderzijds ook voor internet, dus als de som van beide te groot wordt werd er uiteraard bandbreedte genoeg gehouden voor de decoders, dus waarom ze het dan niet voor deze decoder voorzien hebben (of via QOS voorzien hebben) blijft voor mij dan toch een groot raadsel.

Voor UHD stream via de v7 decoder heb je zelfs ± 20 Mbps nodig, vandaar de vereiste van zeker een lijn te hebben van meer dan 30 Mps, anders kun je surfen op den duur vergeten.


As customer any  problem with Proximus  just give us a call , we  are listening and ready to help you. But this can take unexpected time to give you an answer ore resolution of your problem  🤣😂

 


Volgens mij is er nog nooit bandbreedte “gereserveerd” geweest voor de decoders.

De totale bandbreedte van de lijn (sync snelheid) is gedeeld met TV (één of meerdere decoders) en internet . Hoe meer TV hoe minder internet ...

Proximus TV ging over een aparte VLAN (VLAN30), en de B-box3 kende prioriteiten aan de VLANs: hoogste prio VLAN 20 (telefonie), daarna VLAN30 (TV) en laagste VLAN10 (internet).

Geen idee hoe de prioriteit voor TV nu geregeld wordt, gezien de V7 blijkbaar over het intenet VLAN gaat?


Om het toch wat te verduidelijken wat ik eigenlijk uitlegde:

Met gereserveerd is eigenlijk wat ik bedoelde zoals je het hier meer technisch uitlegt namelijk

B-box3 kende prioriteiten aan de VLANs: 
VLAN30 (TV) en laagste VLAN10 (internet).

en schiet er inderdaad voor internet dit deel over van de totale bandbreedte minus het gedeelte nodig voor de decoder(s)  (het kleine deel voor telefonie even buiten beschouwing gelaten)

En wat je zegt omtrent prioriteit 

Geen idee hoe de prioriteit voor TV nu geregeld wordt, gezien de V7 blijkbaar over het intenet VLAN gaat?

is net ook wat ik mij al gans de tijd afvraag sinds de v7 decoder uitgekomen is, hoe ze dit doen is het verglijkbaar mat QOS of wat dan ook ?

Hier wordt regelmatig als er problemen gemeld worden als oplossing gezegd “we hebben een aanpassing aan je lijn uitgevoerd”,  komt dit dan ergens neer op reserveren van bandbreedte voor de v7 ???

Het voornaamste zou zijn dat we dit op één of andere manier zouden te weten komen hoe die vork nu eigenlijk juist in de steel steekt.