Skip to main content
StickyNews

Informatie Pickx opnames

• June 2, 2026
  • 137 reacties
  • 1525 Bekeken
Toon eerste bericht

137 reacties

Martin
  • July 25, 2026

Maar zoals altijd is dit niet bij iedereen zo. Sommigen kunnen via de Pickx-app of Pickx-web bijvoorbeeld wel tot het einde kijken.
Er is echt geen logica in te vinden!
Bij familie van mij hebben ze ook een probleem als ze een film aan het kijken zijn en na een tijd kijken op de REC knop drukken om die film dan de dag erna verder te bekijken, komt er dan een melding “wegens een fout is het mogelijk dat je de opname niet volledig kunt bekijken” .
En inderdaad dan kunnen ze ook niet tot het einde uitkijken! 
Dit is trouwens niet alleen bij één zender dat het bij hen voorvalt.

Forum|alt.badge.img+2
  • Practitioner
  • July 25, 2026

Maar zoals altijd is dit niet bij iedereen zo. Sommigen kunnen via de Pickx-app of Pickx-web bijvoorbeeld wel tot het einde kijken.
Er is echt geen logica in te vinden!
Bij familie van mij hebben ze ook een probleem als ze een film aan het kijken zijn en na een tijd kijken op de REC knop drukken om die film dan de dag erna verder te bekijken, komt er dan een melding “wegens een fout is het mogelijk dat je de opname niet volledig kunt bekijken” .
En inderdaad dan kunnen ze ook niet tot het einde uitkijken! 
Dit is trouwens niet alleen bij één zender dat het bij hen voorvalt.

Ja maar die zogenoemde fout boodschap komt er schijnbaar omdat men de opname start NADAT de uitzending al begonnen is. Theoretisch staat het begin er dus niet op. Of dat dan een fout is dat is voer voor discussie. 
Randbemerkingen: bij sommige zenders staat zo’n aflevering er soms WEL helemaal op .. rara.

Erger is het dat de foutboodschap ook soms verschijnt bij serie opnamen waar nooit een tussenkomst was, cfr mijn posting over de ‘s nachts opgenomen voetbalmatchen met dezelfde boodschap maar waar uiteindelijk niets mis is.?

Mutlie
  • July 30, 2026

Vandaag - zo maar - is de serie opname van de reeks “Patience” (morgen op NPO2) uit de opname planning verdwenen.

Valencia
Forum|alt.badge.img+2
  • Practitioner
  • July 30, 2026

op NPO kom je dit tegen omdat ze soms gewoon de naam van de serie vermelden en andere keren komt er crime: voor en dan wordt dit niet opgenomen en moet je terug programmeren, omdat het een andere naam heeft, al verschillende keren tegengekomen.  Dus het ligt enkel aan de naam

Mutlie
  • July 30, 2026

Dat was me nog niet opgevallen omdat het tot nog toe opnemen van NPO meestal is gelukt.

Evy_01
Forum|alt.badge.img+1
  • Practitioner
  • July 30, 2026

Alweer een serie opname die niet kan afgespeeld worden:

Màxima, S2-E4, do 21 mei, 21.40 uur.

Op tv box enkel optie “aflevering wissen”, op laptop “Deze opname kan niet worden afgespeeld op Pickx Web. Je kan deze inhoud bekijken op je TV Box.”

Is betalend op VTM Go, dus die graag wel terugzetten, moest dat lukken, aub? Ik heb de aflevering laten staan. 

JVC-KAP
  • Practitioner
  • August 1, 2026

Het probleem is nog steeds niet van de baan, zo zijn er een aantal afleveringen van Blokken uit de maanden mei en juni niet meer te bekijken. Ook jammer dat dit op VRTMax niet lang te zien is (ik denk een goeie maand). Andere programma’s neem ik minder en minder op omdat ze toch vaak op VRTMax en VTMGO (alsook GO+) te bekijken zijn. Maar ik vraag me af hoe lang Proximus nog blijft klooien? Intussen verhogen ze wel hun prijzen maar compensatie voor een probleem dat zich al maanden en maanden voordoet daar horen we nog steeds niet over!

Evy_01
Forum|alt.badge.img+1
  • Practitioner
  • August 1, 2026

Deze is ter info voor de ontwikkelaars: een opname van een film bekijken wordt ook een queeste.

Robin Hood: Prince of Thieves, vtm3, wo 3 juni, 20.35 uur

Beginnen kijken (eerst reclame natuurlijk), zelf film gestopt op 1u10min (ondertussen al getraind om eerst te checken waar ik stop). Een paar uur later willen verder kijken, en ja hoor, terug starten vanaf het begin. 

Eerst alweer reclame. Doorgespoeld naar 1u10min en dan verder gekeken. 

25 minuten later (dus op 1u35 min) stopt de opname opeens vanzelf uit het niets. Weer herbeginnen vanaf de start, eerst reclame. Hopelijk geraak ik nu tot het eind van de film...

Martin
  • August 1, 2026

Er zijn er ook die verder kunnen kijken via Pick-app of via pick-Webversie als het op de decoder niet lukt om tot het einde te kunnen verder kijken, maar als dat iedere keer lukt en voor iedereen lukt op die manier, dat is weer een andere vraag ;-)

Evy_01
Forum|alt.badge.img+1
  • Practitioner
  • August 3, 2026

Wel gelukt om uit te kijken gisteren, na dus 3e keer vanaf de start.

Ondertussen opnieuw voorgevallen bij andere film, Arachnophobia (nostalgie vanuit de jeugd ;)) , was op vtm4 denk ik, maar ik weet niet meer precies welke dag de opname was. Was ook uit het niets gestopt op ongeveer 1u20 in de film, herbeginnen vanaf de start en dan ook wel kunnen uitkijken. 

Ik hoop wel dat de Maxima opname wel nog terug actief kan gezet worden, aflevering 4 lukt nog steeds niet om te bekijken. 

Mutlie
  • August 5, 2026

Ik ga ervan uit dat altijd 5 min voor het uitzenduur en 30 minuten erna worden opgenomen, en dat  het afspelen zonder die 35 minuten wordt geregeld op één of andere manier. Dat blijkt volgens mij uit uit het feit dat wanneer je opneemt, maar begint te kijken met vertraging (uitgesteld dus) en dan ook voor de opname eindigt, je de  5 minuten (of zo) vooraf te zien krijgt, terwijl als je achteraf pas de opname bekijkt (of terug kijkt) je die 5 minuten niet meer ziet maar (meestal)  wel de verplichte reclame. Ook kan je “uitgesteld” nog verder kijken na het  programma zelf, terwijl het afspelen dan stopt als je de opname achteraf bekijkt. (hopelijk na het einde want ….)

De opname van de  1e aflevering van de 4e reeks van “Smeris” (zondagavond, VTM2) speelt niet af tot het einde, Net ervoor eindigt de opname (of beter, het afspelen) zodat we niet wisten of we het echte einde hadden gezien.

Via de app geverifieerd en het bleek alleen nog om een logo of zo u wil,  de eindgeneriek, te gaan.
IK weet niet zeker of, wanneer er 2 afleveringen na mekaar worden opgenomen - zoals hier,  de eerst uitgezonden eindigt met een teaser over  de volgende keer. Na de 2e aflevering (vie decoder) is dat wel zo. In de app was dat niet zo bij de 1e aflevering.

De opname van de 2e aflevering begon (ongelukkigerwijs) zonder een overzicht van de voorafgaande aflevering en direct met de aflevering wat dan de indruk gaf  dat er een voorstuk van belang werd gemist (of het afspelen te laat begint). Zo gaat het dikwijls bij series.
In de app begint de 2e aflevering van “Smeris” inderdaad met ‘vorige keer’. Okee, 2 afleveringen na mekaar, dan is dat niet nodig, tenminste  als je ze  dadelijk na mekaar afspeelt. Maar doe je dat niet is dat wel nuttig, niet waar?  

Ik merk nog op dat de lijst van de opgenomen afleveringen van “Smeris”  foutief genummerd is. Uitgezonden werd vorige zondag de afleveringen 1  en 2, In de lijst staat 1 en 3 (maar is in werkelijkheid aflevering 2)

JVC-KAP
  • Practitioner
  • August 11, 2026

Ik heb het elders eerder gepost en hier zet ik nu een vervolg op de programma’s die werden opgenomen maar niet kunnen worden afgespeeld, gaat wel een paar maanden terug (sorry als ik bepaalde programma’s in een andere post gezet had):

Huis Gemaakt (aflevering 15).

Blokken: afleveringen van 16 maart, 31 maart, 2 april, 28 april, 5 mei, 28 mei.

Maxima (aflevering 4- reeks 2)

De serie op NPO1 over Johan Cruyff (aflevering 2)

Restaurant Misverstand (aflevering 7)

Daar zijn beelden van (aflevering 2)

Door de bomen (aflevering 2)

De repair shop (aflevering 8 van seizoen 3).

Dit is tot en met vandaag, ik hou jullie op de hoogte van andere programma’s!

Evy_01
Forum|alt.badge.img+1
  • Practitioner
  • August 12, 2026

Ik heb het elders eerder gepost en hier zet ik nu een vervolg op de programma’s die werden opgenomen maar niet kunnen worden afgespeeld, gaat wel een paar maanden terug (sorry als ik bepaalde programma’s in een andere post gezet had):

Maxima (aflevering 4- reeks 2)

Het gaat dus wel degelijk over dezelfde aflevering die voor verschillende mensen niet lukt. Bij mij is deze specifieke ook niet af te spelen, zie eerdere posts. (de rest van uw lijstje heb ik niet opgenomen)

Is net op “laatste kans” gezet, dus hopelijk kan deze terug actief gezet worden, want enkel betalend via vtm te zien. Wil echt die reeks uitkijken. 

Net ook opnieuw film die uit het niets stopt op ong. 1.30 uur in de film (lijkt ook een terugkerend iets, alle films die die voorhadden, stopten rond ditzelfde tijdstip). Is pas de laatste weken een issue geworden, daarvoor had ik dit nooit. 

Forum|alt.badge.img+2
  • Practitioner
  • August 13, 2026

@krystina 
Right … Er is volgens mij wel degelijk een probleem met de “receptor/detector” die gebrukt wordt om het “einde” van een opname of film te detecteren! Ik heb daar al eerder naar verwezen. 
Type voorbeeld: de film “Midway” Dinsdag 11/8 20u05 … Is vermeld tot 23u op de picks TV gids. Dat is 1u55 … maar daar klopt NIETS van … De film stopt na 1u49 en dan volgt nog een RECLAMEBLOK van BIJNA VIJF minuten en dan BREEKT DE OPNAME AF! En RARA … wat het laatste beeld is na het reclameblok? JAWEL, HET LOGO VAN VTM met de geplooide V !!!
De film is NIET verder te bekijken op Pickx op de laptop! Exact hetzelfde probleem! Stopt na het logo! Er speelt dus, volgens mij, een vroegtijdige detectie van dat logo waarbij de verdere opname gewoon gestopt wordt, zondermeer!
Maar op VTM-GO is de film WEL verder te bekijken en daar zit GEEN Proximus reclame tussen en zo krijgt men nog BIJNA 20 MINUTEN MEER film dan waar proximus ‘m automatisch heeft afgeknipt, IMHO door detectie van het VTM logo! Support … ARE YOU LISTENING? 😱

Mutlie
  • August 13, 2026

Inderdaad ondervinden wij de laatste tijd meer en meer dat een opgenomen programma vroegtijdig stopt, daarmee teruggaat naar het keuzemenu “kijken/beheer opname”.
We hebben er het raden naar of er nog veel anders volgt, anders dan de eindaftiteling.
Dit kan eigenlijk toch niet door de beugel! 

Evy_01
Forum|alt.badge.img+1
  • Practitioner
  • August 13, 2026

Nog even verduidelijken: specifiek bij mij gaat het niet enkel over de eindaftiteling, maar echt 30 minuten te vroeg binnen de eigenlijke film-tijd. De laatste films waren lang, dus rond de 2u30-2u40 opgenomen tijden, en de films stopten rond de 1u30 (dus nog een half uur film, en dan nog een half uur “extra” opgenomen tijd). Ik heb het (voorlopig) niet bij kortere opnames van series, enkel bij langere films.

Forum|alt.badge.img+2
  • Practitioner
  • August 14, 2026

Inderdaad ondervinden wij de laatste tijd meer en meer dat een opgenomen programma vroegtijdig stopt, daarmee teruggaat naar het keuzemenu “kijken/beheer opname”.
We hebben er het raden naar of er nog veel anders volgt, anders dan de eindaftiteling.
Dit kan eigenlijk toch niet door de beugel! 

Een probleem opgelost? Maar een ander bijgeschapen? 😂🤪

krystina
Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Community Manager
  • August 17, 2026

@krystina 
Right … Er is volgens mij wel degelijk een probleem met de “receptor/detector” die gebrukt wordt om het “einde” van een opname of film te detecteren! Ik heb daar al eerder naar verwezen. 
Type voorbeeld: de film “Midway” Dinsdag 11/8 20u05 … Is vermeld tot 23u op de picks TV gids. Dat is 1u55 … maar daar klopt NIETS van … De film stopt na 1u49 en dan volgt nog een RECLAMEBLOK van BIJNA VIJF minuten en dan BREEKT DE OPNAME AF! En RARA … wat het laatste beeld is na het reclameblok? JAWEL, HET LOGO VAN VTM met de geplooide V !!!
De film is NIET verder te bekijken op Pickx op de laptop! Exact hetzelfde probleem! Stopt na het logo! Er speelt dus, volgens mij, een vroegtijdige detectie van dat logo waarbij de verdere opname gewoon gestopt wordt, zondermeer!
Maar op VTM-GO is de film WEL verder te bekijken en daar zit GEEN Proximus reclame tussen en zo krijgt men nog BIJNA 20 MINUTEN MEER film dan waar proximus ‘m automatisch heeft afgeknipt, IMHO door detectie van het VTM logo! Support … ARE YOU LISTENING? 😱

Goedemorgen Regulus, en iedereen die meeleest, ik ben terug van de partij. 🤗

Ik lees eerst even bij en zal dan met de collega’s bekijken wat ondertussen al werd opgelost, waar men nog mee bezig is en bezorg jullie dan zsm feedback.

Mutlie
  • August 17, 2026

Ter informatie

Ik ben vanmorgen ge-updated naar  App versie 6.200.3 / Middleware versie PXM-SW-12.0.5.(v7)
Ik heb die handmatig gestart (in “menu” staat bovenaan rechts een klok/bel met een rood bolletje aandacht te vragen)
Ik vond de installatie niet echt duidelijk verlopen, t.t.z. je wordt een tijd in het ongewisse gelaten, de tv verliest zelfs zijn verbinding met de decoder en je ziet een hele tijd een zwart scherm. Dus weet je niet of er nog iets gebeurt. Gelukkig had ik wat geduld want toen kwamen de gekleurde bolletjes en even later had ik beeld.

Nu maar hopen dat deze update veel - liefst alle - klachten oplost.

Martin
  • August 17, 2026

ik heb dit vroeger ook nog manueel gedaan maar omdat dit zo lang duurt doe ik dit niet meer en laat ik het automatisch gebeuren, wat bij mij toch iedere keer ‘s nachts gebeurd is zoals nu.

De update verloopt ongeveer zo:

• Systeem update
    Software Update Istalleren .... [Anuleren] - Download
    - Installeren 650 MB (stap 1 van 2) en een tijdje later (stap 2 van 2)
    Laatste beschikbare versie
    ====================================….
  • SysteemUpdate klaar
  • Update gedownload en geverifieerd 650MB
  • Start apparaat opnieuw op om nu te installeren [Nu opnieuw opstarten]}
  • Op het scherm komt dan:
    "Welkom ......
    "AndroidTV".(PS:AndroidTV 11)
    "PICKX"
    (draaiende Spinner)   ===================…..

Mutlie
  • August 17, 2026

Inderdaad ongeveer.

Ik herhaal even dat mijn aandacht werd gevraagd ivm de update (rood bolletje in het belletje rechtsboven) en dan heb ik gekozen voor de update uit te voeren.

Na “opnieuw opstarten” gebeurde hier wat ik schreef, tv verliest verbinding met V7 en dan een zwart scherm.

Geen tekst, geen wieltje meer, niks gedurende een minuutje of 2-3, ik heb niet getimed en heb even iets anders gedaan in afwachting . Dus de welkom heb ik gemist.

Het voornaamste is dat de bijwerking uiteindelijk wel is gelukt.

Martin
  • August 17, 2026

Dat is inderdaad om aan te duiden dat de software klaar staat maar dat ging dan automatisch doorgaan ‘s nachts als je niet meer TV kijkt.
En maar een geluk ook dat het niet tijdens TV kijken gebeurd, anders kan je een tijdje met je duimen draaien ;-)

Inderdaad ongeveer.

Ik herhaal even dat mijn aandacht werd gevraagd ivm de update (rood bolletje in het belletje rechtsboven) en dan heb ik gekozen voor de update uit te voeren.

Na “opnieuw opstarten” gebeurde hier wat ik schreef, tv verliest verbinding met V7 en dan een zwart scherm.

Geen tekst, geen wieltje meer, niks gedurende een minuutje of 2-3, ik heb niet getimed en heb even iets anders gedaan in afwachting . Dus de welkom heb ik gemist.

Het voornaamste is dat de bijwerking uiteindelijk wel is gelukt.

Mutlie
  • August 17, 2026

Maar de decoder moet sowieso opstarten om te installeren, dus of dat nu ‘s nachts wordt geladen of niet ...
Tenzij hij dan vanzelf heropstart en uitschakelt natuurlijk.

Mutlie
  • August 17, 2026

op NPO kom je dit tegen omdat ze soms gewoon de naam van de serie vermelden en andere keren komt er crime: voor en dan wordt dit niet opgenomen en moet je terug programmeren, omdat het een andere naam heeft, al verschillende keren tegengekomen.  Dus het ligt enkel aan de naam

Lijkt te kloppen.
Wij namen de serie “Capture” op, voorzien 8 afleveringen.
Wij hadden er 4, maar op tijd gezien dat de opnames vanzelf niet doorging en handmatig opnieuw geprogrammeerd. De nieuwe titel luidt “Crime: Capture” en bevat de resterende 4 afleveringen. 
Ze staan in de decoder, klaar om te kijken.  Moeten we alleen met de juiste reeks beginnen (de oudste)

Dus het klopt! Als de opname geprogrammeerd is op één naam/titel en de titel wijzigt (in de tv gids!), dan stopt de (reeks)opname vanzelf en  de resterende opnames volgen niet meer automatisch.

We mogen misschien nog zoiets verwachten.
In ons tv blad voor vandaag: “FBI: Most wanted”, in de tv gids (proximus) “Most wanted criminals”, zelfde zender, zelfde uur. Dus deze maar geprogrammeerd, onduidelijk of het dezelfde serie is.
(we kunnen toch altijd wissen)
Een zoektocht gestart op het internet en gevonden op IMDB dat de serie “FBI: Most wanted” noemt (dus klopt ons tv blad) en stemmen de acteurs overeen met wie in de tv gids staan. (het tv blad vermeldt ze niet)

Martin
  • August 17, 2026

Maar de decoder moet sowieso opstarten om te installeren, dus of dat nu ‘s nachts wordt geladen of niet ...
Tenzij hij dan vanzelf heropstart en uitschakelt natuurlijk.

Ik heb in mijn uitleg hierboven inderdaad niet duidelijk genoeg geweest, ik bedoelde dat je vroeger gewoon kon wachten tot de update vanzelf gebeurde ‘s nachts en niet moest er liggen op wachten tot de update volledig af was.
Nu is dit inderdaad om één of andere reden veranderd en start de update niet automatisch zonder dat je je zelf tussenkomt!
Nu is dit daarom ook niet persé slechter want je kunt nu zelf beslissen wanneer je de update laat gebeuren.