Skip to main content
StickyNews

Informatie Pickx opnames

• June 2, 2026
  • 137 reacties
  • 1525 Bekeken
Toon eerste bericht

137 reacties

• Apprentice
  • July 16, 2026

De voetbalmatch gisteren was één voorbeeld. “Ter zake” en “De afspraak” op Canvas geeft regelmatig dit probleem (meerdere keren per week).

Forum|alt.badge.img+2
  • Practitioner
  • July 16, 2026

@Mutlie en anderen

Ben uit pure koppigheid de aflevering van Will Trent gaan bekijken op de laptop via de web site en Pickx … nu krijg ik wel twijfels waar de oorzaak ligt want krek op de plaats waar de aflevering stopt op TV en waar we dus in het ongewisse blijven, verschijnt er op de laptop het logo, die verdraaide V, van VTM! Ook geen “next time” of “to be continued”  … valt de aflevering programatorisch af te knippen net NA die V ipv net ervoor zodat we dit probleem niet steeds in de schoenen van PX moeten schuiven? Wat natuurlijk niets uitsluit in alle andere gevallen .. 😉🤔

persoonlijk heb ik geen bezwaar om de aftiteling te zien, die staat er sowieso toch op met 30 minuten speling en ik kan die ten allen tijde stoppen, maar wat ik op het einde niet zie kan ik ook niet evalueren.

Valencia
Forum|alt.badge.img+2
  • Practitioner
  • July 17, 2026

vandaag weer een ramp gehad, had een film opgenomen voor mijn kleinzoon van NPO3 zappbios : Suni versus Suni, de film sloeg vroegtijdig af, maar natuurlijk kon de film niet herspeelt worden via de tv gids omdat er geen tekentje bij stond dat het achteraf weer kon gezien worden

En omdat je films via NPO ook niet kan rechtzetten via pickx kon hij het einde niet zien, dus een kleinzoon die niet tevreden was en ik natuurljjk ook niet

Het is de eerste keer dat ik het voor heb op nederlandse zender, neem eigenlijk enkel series op daar en tot nu toe nog nooit problemen gehad op die zenders tot nu dus bij die film

Hopelijk komt er vlug een oplossing

Valencia
Forum|alt.badge.img+2
  • Practitioner
  • July 20, 2026

zojuist willen naar Beck kijken opgenomen op 18 juli van NPO3, voor het einde was het gedaan, dus het slot niet kunnen zien, en het kan ook niet via herkijken via de tv gids, dit is heel jammer, ik heb het nog nooit voorgehad met series op NPO, dus laatste deel niet kunnen uitkijken, mag je dan niets meer opnemen, !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!  los het toch eens op , dit is niet meer leuk !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

• Apprentice
  • July 21, 2026

Sommigen onder jullie hebben problemen gemeld met opnames op Pickx (problemen bij het afspelen, onvolledige opnames of reeksen).

We zijn ons zeer bewust van het ongemak dat dit veroorzaakt en danken jullie voor de feedback, die ons helpt om de situaties beter te analyseren.

Die analyses hebben ons toegelaten meerdere mogelijke oorzaken te identificeren, enerzijds op ons platform, maar ook gelinkt aan de programmatiegegevens die wij ontvangen. Onze teams werken actief, in nauwe samenwerking met onze technische partners en de betrokken omroepen aan duurzame oplossingen.

Er worden momenteel al verbeteringen uitgerold, en in de komende weken volgen verdere optimalisaties om de betrouwbaarheid van opnames te verbeteren. We besteden bijzondere aandacht aan de kwaliteit van die oplossingen.

We verzekeren jullie dat de situatie van nabij wordt opgevolgd om het niveau van dienstverlening te herstellen dat jullie mogen verwachten.

We blijven jullie op de hoogte houden van verdere ontwikkelingen.

En nog maar eens, deze keer “the rhythm section”  VTM4 14/07
Maanden al, onvolledige opnamen, opnames die stoppen na het reclame block enz.……..
Nog steeds geen oplossing?  

Lijkt geen prioriteit

Valencia
Forum|alt.badge.img+2
  • Practitioner
  • July 21, 2026

ik heb deze morgen Beck nog maar eens laten afspelen van het begin, want doorspoelen lukt niet, terwijl ik iets anders deed heb regelmatig opgevolgd, na die 1 uur en ongeveer 10 minuten waar het de eerste keer gestopt is ben ik beginnen kijken en raar maar waar ik heb het tot het einde kunnen uitkijken want met NPO kan je nergens verder kijken want op pickx computer lukt dit niet, dus gelukkig rest kunnen zien, maar toch jammer dat alles zo moeilijk is, hopelijk wordt er toch eens serieus naar toe gekeken zodat alle problemen opgelost worden voor iedereen, want je betaalt voor iets goed en niet iets die maar gebrekkig werkt.  het is enige tijd beter geweest maar nu weer meer onderbrekingen, als het op een andere post is kan je dit oplossen via pickx computer maar niet op Npo waar de problemen nu ook beginnen

alle nog een prettige 21 juli

Martin
  • July 21, 2026

@Valencia als je het zelfde fenomeen nog eens voor hebt, kan je dan nog eens proberen door eerst de decoder volledig spanningsloos te zetten gedurende 20 sec.
Dan moet je mss zolang niet wacten tot op het einde en kan doorspoelen tot het einde, enfin als het lukt wel te verstaan ;-)

Voor u ook nog een prettige 21ste juli - "drache nationale" - maar deze keer toch gelukkig niet😉

Valencia
Forum|alt.badge.img+2
  • Practitioner
  • July 21, 2026

ja maar als het afslaat staat het vermeld dat het tot het einde bekeken is, en terugspoelen lukt dan ook niet enkel vanaf het begin te bekijken, zal misschien eens spanningsloos zetten en kijken wat er dan gebeurd

Forum|alt.badge.img+2
  • Practitioner
  • July 21, 2026

Ik denk dat men gaandeweg vanaf wil van de “30 minuten opname na einde” Dat vreet natuurlijk server ruimte lijk zot. Daarom zoekt men denkelijk naar een algemene referentie om de opname stop te zetten. Het zender logo is dan een logische optie. Probleem is dat de aftiteling op de zenders ook voor de bijl gaat, helaas geeft dat voor de kijker een raar gevoel, want “heb ik nu iets gemist of niet?” … zie mijn posting van 5 dagen terug … 

Valencia
Forum|alt.badge.img+2
  • Practitioner
  • July 21, 2026

dat het laatste half uur wegvalt is niets maar niet het laatste half uur van een uitzending of film, er zal toch naar een juiste stop van de uitzending moeten gezocht worden om niets van de uitzending te missen

Mutlie
  • July 21, 2026

Ik heb nog een klacht van een iets andere orde.

We hebben al een tijdje gemerkt - en mogelijk heb ik het al gepost? - dat de serieopname (de programmatie bedoel ik)  verdwijnt als er een onderbreking  gebeurt in de reeks. 

Bijvoorbeeld op maandag is de serie “Will Trent” op VTM2. Die serie nemen we op (serie opname dus).
Gisteren was echter darts. Geen “ Will Trent. 🙄
Tegenwoordig is het darts, voetbal en wielrennen waarvoor alle andere programma’s moeten wijken, (diepe zucht!) maar dat is  niet de fout van Proximus. 
Maar die gewijzigde programmatie onderbreekt wel elke serieopname. 🤔
Was het maar onderbreken. Integendeel! Zoiets doet de serieopname volledig teniet, helemaal weg! 😡 

In het verleden nam je een serie op. Dan kwam een zomerpauze (of whatever) en daarna - soms maanden later - hervatte de serie weer met een nieuwe jaargang en zonder iets te hoeven doen ook de serieopname. Nu is een heel korte onderbreking al genoeg om de hele reeks serieopnames te verknoeien.

Of zoals eerder gezegd, dagelijkse controle van de opnames is noodzakelijk, ook al waren ze eerder en correct geprogrammeerd, want zelfs dan is er geen garantie dat de opname door gaat. Dat  is (helaas) ook al gebleken. 😣

Mutlie
  • July 22, 2026

En ook als er geen onderbreking in de programmatie is loont het om de geplande opnames na te kijken.
Vandaag (Woensdag) wordt aflevering 5 (van 6) van de politieserie “Shetland” op NPO2 uitgezonden. Wij nemen die in serie op.
De aflevering van vorige week (4 dus) werd normaal opgenomen, gekeken en gewist.
Maar die van vandaag staat gewoon niet meer in de planning! 😠
En neen, ik heb de serieopname niet per ongeluk geannuleerd! Ik verwijder aflevering per aflevering.

Martin
  • July 22, 2026

Wat ik mij nu ook begin af te vragen, is of er niet meer problemen komen als je de opnames regelmatig verwijdert van een serieopname?

Mutlie
  • July 22, 2026

Je gaat er dan wel aan voorbij dat opnames niet verwijderen niet echt praktisch is.
Enkele voorbeelden:

De serie Elsbeth, 2 afleveringen op vrijdag, 2 herhalingen op zondag, 12 afleveringen uitgezonden, dus 24 in totaal.
De serie the Rookie, momenteel is reeks 6 bezig, 2 afleveringen elke werkdag in de vooravond, 2 herhalingen de voormiddag erna. Binnenkort begint reeks 7. Geen idee hoeveel afleveringen in elke jaargang/reeks , maar toevallig weet ik dat er in de 5e reeks 22 afleveringen waren. 
Reken maar even uit als je nog de info krijgt dat The Rookie momenteel vanaf reeks 1 na mekaar werd en wordt uitgezonden. 
En dan zijn er nog vele ander series.

Of bedoel je niet alle afleveringen wissen, er enkele laten staan? Blijft toch verwarrend, welke is gezien, welke niet? 

En daarbij, afleveringen wissen zou gewoon geen enkel probleem mogen zijn.
Er bestaat m.i. geen excuus voor deze misser. 

Punt. 

Forum|alt.badge.img+2
  • Practitioner
  • July 23, 2026

Ik heb nog een klacht van een iets andere orde.

We hebben al een tijdje gemerkt - en mogelijk heb ik het al gepost? - dat de serieopname (de programmatie bedoel ik)  verdwijnt als er een onderbreking  gebeurt in de reeks. 

Bijvoorbeeld op maandag is de serie “Will Trent” op VTM2. Die serie nemen we op (serie opname dus).
Gisteren was echter darts. Geen “ Will Trent. 🙄
Tegenwoordig is het darts, voetbal en wielrennen waarvoor alle andere programma’s moeten wijken, (diepe zucht!) maar dat is  niet de fout van Proximus. 
Maar die gewijzigde programmatie onderbreekt wel elke serieopname. 🤔
Was het maar onderbreken. Integendeel! Zoiets doet de serieopname volledig teniet, helemaal weg! 😡 

In het verleden nam je een serie op. Dan kwam een zomerpauze (of whatever) en daarna - soms maanden later - hervatte de serie weer met een nieuwe jaargang en zonder iets te hoeven doen ook de serieopname. Nu is een heel korte onderbreking al genoeg om de hele reeks serieopnames te verknoeien.

Of zoals eerder gezegd, dagelijkse controle van de opnames is noodzakelijk, ook al waren ze eerder en correct geprogrammeerd, want zelfs dan is er geen garantie dat de opname door gaat. Dat  is (helaas) ook al gebleken. 😣

Afgaande op uw opmerking heb ik de Will Trent historiek nagekeken ..
Aflevering 6 werd uitgezonden op 13/7 (info VTM-Go) … In geplande opnames staat bij mij afleveringen 7 EN 8 volgende Maandag 27/7 … ? 

Ik heb ook genoteerd dat serieopnames (en andere?) soms automagisch verdwijnen evenals de compleet brakke “waar was ik gebleven” pointers … naar mijn intuitie gebeurt dit na een soort interne reset bij Proximus of na een minor update … ?  

Forum|alt.badge.img+2
  • Practitioner
  • July 23, 2026

Wat ik mij nu ook begin af te vragen, is of er niet meer problemen komen als je de opnames regelmatig verwijdert van een serieopname?

Ja … ik weet niet of er een direct verband is maar ik laat altijd minstens één aflevering staan … zelfs al heb ik ze bekeken. 😅

Mutlie
  • July 23, 2026

Ik heb ook genoteerd dat serieopnames (en andere?) soms automagisch verdwijnen evenals de compleet brakke “waar was ik gebleven” pointers … naar mijn intuitie gebeurt dit na een soort interne reset bij Proximus of na een minor update … ?  

Automagisch. Goeie! Die moet ik onthouden 🤣
Maar ik noteer ook en onthou dat jij net als mij ervaart dat serieopnames verdwijnen uit de planning.

Dus vraag ik me af wat de waarde is van je volgende post:

Ja … ik weet niet of er een direct verband is maar ik laat altijd minstens één aflevering staan … zelfs al heb ik ze bekeken. 😅

Tja,  uit je beide antwoorden tezamen blijkt toch dat er geen verband is want serieopnames verdwijnen nu eenmaal nog altijd uit je planning.
En ik blijf erbij dat het gewoon niet zou mogen. Je kan een serieopname stoppen, maar die zou niet uit zichzelf automagisch (hier is ie weer!) mogen verdwijnen.

Mutlie
  • July 24, 2026

Vervolg op de soap:

1.  de serie “Grandchester”, vandaag (laat) op NPO, nemen we op in serie. Vorige week werd het opgenomen en we hebben één van de dagen erna gekeken (en gewist). Rara, deze morgen verdwenen uit de planning. Nochtans geen onderbreking geweest, dus waarom? Herprogrammeren maar.

2. “Flikken Maastricht” vandaag op VRT. Ook dit nemen we in serie op. Nu was er een aantal weken voetbal en geen “Flikken Maastricht” en bijgevolg moeten we nog eraan denken te herprogrammeren. Niet specifiek voor “Flikken Maastricht” maar uit dagelijkse gewoonte (tja, ervaring 😎) bekijken we de planning van vandaag en SURPRISE !!! “Flikken Maastricht”staat zo maar gewoon achteraan in de programmatie van volgende week vrijdag (vandaag niet op tv) en herprogrammeren is niet nodig ! (op dit eigenste moment toch - volgende vrijdag zeker nog maar eens kijken)

Forum|alt.badge.img+1
  • Motivator
  • July 24, 2026

Woensdag 22/7 om 20:25 op NPO2 was Shetland.

Dit programma stond normaal in serieopname, maar werd niet opgenomen.

Toevallig zagen we dit, dus op opname gedrukt, maar er werd niets opgenomen.

Gisteren geprobeerd maar uitgesteld kijken lukt ook niet.

Martin
  • July 24, 2026

@Peter62 Mogelijks zou het kunnen belangrijk zijn voor ​@krystina indien er bij vermeld wordt of je dit* ook het geval is via pickx-app of -webversie. 

*(niet opgenomen/uitgesteld kijken)

Forum|alt.badge.img+2
  • Practitioner
  • July 24, 2026

Automagisch. Goeie! Die moet ik onthouden 🤣
Maar ik noteer ook en onthou dat jij net als mij ervaart dat serieopnames verdwijnen uit de planning.

Dus vraag ik me af wat de waarde is van je volgende post:

Tja,  uit je beide antwoorden tezamen blijkt toch dat er geen verband is want serieopnames verdwijnen nu eenmaal nog altijd uit je planning.
En ik blijf erbij dat het gewoon niet zou mogen. Je kan een serieopname stoppen, maar die zou niet uit zichzelf automagisch (hier is ie weer!) mogen verdwijnen.

Het laten staan van 1, de laatst beken aflevering, is ingegeven door simplistische, ongerelateerde, digitale onheilsbezwering … baAT het niet dan … en misschien doorbreekt het ergens een onbestaande logica LOL 😝 

PS er is nog een mooie bij het verwijderen van afleveringen of opnames, soms maar niet altijd “Oeps uw verrichting kon niet worden uitgevoerd” foutcode A012 als ik mij niet vergis … maar wat verwijderd moest worden is wel degelijk weg … iemand?

Mutlie
  • July 24, 2026

PS er is nog een mooie bij het verwijderen van afleveringen of opnames, soms maar niet altijd “Oeps uw verrichting kon niet worden uitgevoerd” foutcode A012 als ik mij niet vergis … maar wat verwijderd moest worden is wel degelijk weg … iemand?

Hier ook, Had ik dat nog niet vermeld? Kan, hoor. Maar het gebeurt hier wel degelijk ook. Vooral (enkel?) bij het wissen van een laatst opgenomen aflevering (dus als er geen meer blijft staan).
Zover is het gekomen dat we er niet meer op letten 🙄

Forum|alt.badge.img+2
  • Practitioner
  • July 24, 2026

Hier ook, Had ik dat nog niet vermeld? Kan, hoor. Maar het gebeurt hier wel degelijk ook. Vooral (enkel?) bij het wissen van een laatst opgenomen aflevering (dus als er geen meer blijft staan).
Zover is het gekomen dat we er niet meer op letten 🙄

Ja er zijn op den duur zoveel haken en ogen dat een mens de tel en het overzicht kwijt raakt! 😄😁

Forum|alt.badge.img+1
  • Motivator
  • July 25, 2026

@Martin in de app was het hetzelfde, niet opgenomen  en ook niet uitgesteld kijken.

Het is echt een rommeltje.

En als ik een programma verwijder dan komt er altijd een schempje met tekst: Er is een fout opgetreden. Ik klik dit weg en programma is dan ook weg.

Mutlie
  • July 25, 2026

@Peter62 Mogelijks zou het kunnen belangrijk zijn voor ​@krystina indien er bij vermeld wordt of je dit* ook het geval is via pickx-app of -webversie. 

*(niet opgenomen/uitgesteld kijken)

Ik bekijk de webversie of de app zelden, maar tot nog toe geen verschil gemerkt. Als iets in de decoder staat als opgenomen of geprogrammeerd is dat ook zo in de app en op de website.