Skip to main content
Vraag

Het mysterie van de optie "Verder kijken"?

• November 3, 2025
  • 14 reacties
  • 117 Bekeken

Forum|alt.badge.img+2

Deze optie in het hoofdmenu mag dan al zijn nut hebben maar er kleven vreemde gevolgen aan vast?

Om een of andere vreemde reden staat er in mijn lijst ook het VRT nieuws … voor ¾ bekeken zaterdag ll … op zich al vreemd want waarom zou ik het oude nieuws verder willen kijken als het om de haverklap opnieuw uitgezonden wordt?

Het wordt echter nog leuker. In de lijst die men krijgt bij aanklikken staan ZESENDERTIG VRT nieuwsuitzendingen die ik kan verder kijken, allemaal van de laatste 7 dagen. (Het ding sleept geen dingen mee ouder dan 7 dagen zo begrijp ik) De kroon op het werk is 30 oktober daar staan maar liefst ACHTIEN nieuwsuitzendingen om “verder te kijken” (nachtlus!) … Voor wie denkt dat het een aflopende zaak is: elke dag komen er zoveel bij als er af gaan … WEIRD!

Zelfde verhaal voor twee andere zenders waar ik 2 minuten gekeken heb naar een serie aflevering om te kijken of het de moeite waard was … ik krijg daar nu alle toekomstige afleveringen door de strot geramd alhoewel ik er geen nood aan heb!

Valt dat op een of andere manier op te kuisen of is dit een eeuwigdurend cyclisch labyrinth zonder einde dus? 

14 reacties

HadewychT
Forum|alt.badge.img+4
  • Community Manager
  • November 3, 2025

@Regulus Dit is een automatische optie die je niet zelf kan beheren. Deze neemt 1 regel in bij ‘Video’s’. dit om programma’s die je eventueel gedeeltelijk bekeek en toch verder wil kijken makkelijk terug te vinden en herop te starten.

Je kan deze negeren en 1 klikje naar beneden doen om bij je opgenomen programma’s te komen. 

Forum|alt.badge.img+2
  • Auteur
  • Practitioner
  • November 3, 2025

@Regulus Dit is een automatische optie die je niet zelf kan beheren. Deze neemt 1 regel in bij ‘Video’s’. dit om programma’s die je eventueel gedeeltelijk bekeek en toch verder wil kijken makkelijk terug te vinden en herop te starten.

Je kan deze negeren en 1 klikje naar beneden doen om bij je opgenomen programma’s te komen. 

Ja en ?? Wat moet ik, na dat klikje, in ‘s hemelsnaam met ZESENDERTIG VRT nieuwsuitzendingen van de laatste 7 dagen? Met een processie van Echternach waar er even veel bij komen als er af gaan? Werkelijk?  
En serie uitzendingen waar ik niet (meer) in geinteresseerd ben met hetzelfde Echternach mechanisme? Voor het geval ik mij in de eerstkomende 5 jaar toch bedenk zeker? allez, serieus blijven he! 😂

Mutlie
  • November 3, 2025

Ik denk niet dat de software intelligent genoeg is om programma’s te schiften naar herhaling of 1e uitzending.
Alhoewel ik een tijdje terug ondervond dat herhalingen niet werden opgenomen, enkel de 1e uitzending, is dat de laatste tijd ook niet meer het geval. Herhalingen zijn blijkbaar een deel van de serie en worden gratis en voor niets (vooral dat laatste) mee/opnieuw opgenomen.

HadewychT
Forum|alt.badge.img+4
  • Community Manager
  • November 4, 2025

@Regulus Je ziet toch maar 1 rij met programma’s staan om verder te kijken. Enkel als je het programma aanklikt krijg je eventueel die andere uitzendingen van dat programma te zien ? 

Als je onmiddellijk naar beneden gaat met het puntje onder de OK zie je het overzicht van je opnames. 

@Mutlie Het hangt ervan af welke code de zenders meegeven met een uitzending of een herhaling opnieuw wordt opgenomen. Als deze dezelfde code heeft als de originele wordt deze niet meer opnieuw opgenomen. 

Mutlie
  • November 4, 2025

@HadewychT 
Dat zou het verklaren.
Maar hoe kan het dan dat;  na de afleveringen en tegelijk de serieopnames te hebben gewist, soms de afleveringen er ‘s anderendaags terug staan? Al een paar keer ondervonden.
Ik moet toegeven, ik heb wel niet gekeken of ze afspeelbaar zijn maar heb alle afleveringen wel moeten wissen. 

Forum|alt.badge.img+2
  • Auteur
  • Practitioner
  • November 4, 2025

@Regulus Je ziet toch maar 1 rij met programma’s staan om verder te kijken. Enkel als je het programma aanklikt krijg je eventueel die andere uitzendingen van dat programma te zien ? 

Als je onmiddellijk naar beneden gaat met het puntje onder de OK zie je het overzicht van je opnames. 

@Mutlie Het hangt ervan af welke code de zenders meegeven met een uitzending of een herhaling opnieuw wordt opgenomen. Als deze dezelfde code heeft als de originele wordt deze niet meer opnieuw opgenomen. 

Er staan dus idd een 10 tal items op die “eerste” rij, waaronder dus het VRT nieuws (automagisch verschenen?) en de eerder vermelde 2 series op Discovery die ik NIET wil zien …

Klik ik dus op dat VRT “ikoon” dan krijg ik dus een diarree aan nieuws afleveringen waar ik totaal geen boodschap meer aan heb, oudbakken nieuws, waar ik allemaal ken “verder kijken”. Verdwijnen die nu nadat de “boosdoener” (de kiem) zijn vervaldatum bereikt heeft? Of blijft dit eeuwigdurend doorzingen omdat er elke dag n-tig nieuwsuitzendingen bij komen? 

Zelfde verhaal met de 2 anderen. 

Mutlie
  • November 4, 2025

@Regulus 
Mij nu niet kwaad bekijken, maar ik heb “verder kijken” eigenlijk pas opnieuw  “ontdekt” n.a.v. jouw klacht/opmerking. Ik wist wel dat het bestond maar was het bestaan ervan gewoon vergeten.
Hoezo?  Wel, ik gebruik het niet eens en negeer  het gewoon, om het zo uit te drukken.
En ja, bij mij staan er ook items die ik niet wil zien, maar er toch in geraakt zijn. So what?
Ik ga niet naar iets zoeken dat ik niet gebruik en waaraan ik me mogelijk kan ergeren. Net zoals mijn auto veel snufjes heeft die ik niet heb besteld maar er toch op zitten, dingen die ik niet nodig heb, zonder kan en zonder doe. Daar ga ik de  dealer of de fabrikant niet over aanspreken. 
Negeer “verder kijken” gewoon. Voor u is het niet nuttig, voor mij evenmin, maar voor iemand anders misschien wel. Ik erger me er alvast niet aan, beter voor mijn gezondheid.
“Verder kijken” heeft toch ook geen uitwerking op je kijkbeleving, in tegenstelling tot de opname perikelen. 

Martin
  • November 5, 2025

@Mutlie 

Dito, had daar nog nooit echt op gelet of gebruikt, dankzij Regulus kunnen we ons er nu ook aan ergeren :-))

Forum|alt.badge.img+2
  • Auteur
  • Practitioner
  • November 5, 2025

Misschien eens opzoeken wat het begrip “redundante informatie” is. Voor een gebruikersinterface die al een zooi is, is dit zeker een functionele aanwinst! Wat is er verkeerd met KISS? Opnames en Gepland nog snel eens dunnetjes overgedaan? Oh well, all water… etc

Mutlie
  • November 5, 2025

KISS keep it simple stupid 

Het meest simpele is toch het negeren?  Wat maak je je nu druk over een interface waar je speciaal naar toe moet scrollen? Ik merk het nooit op, Martin evenmin en met ons bijna iedereen behalve… Opnames staan trouwens bovenaan.  Bijna direct toegankelijk, zonder diep scrollen, gemakkelijk toch?

Verder kijken overbodig (redundant)? Ja zeker. Ambetant? Neen, niet voor mij.. Hinderlijk? idem.

Misschien een programmeur functie bij PX ambiëren?

Mutlie
  • November 6, 2025

[...]

Vandaag weer zulk staaltje.
Vanmorgen (of de ze middag) “naar goede gewoonte” (?) gecontroleerd of de aflevering van NYPD vandaag wordt opgenomen. Dat werd ze.
In de vooravond wilden we kijken maar geen opname te zien 🤔 Zoeken naar de reden dus.
Werd ze uitgezonden? Blijkbaar wel volgend tv gids.
Maar hey, ze staat nog gepland? Vreemd. Oh, deze nacht is het herhaling! Die wordt opgenomen en de uitzending eerder vandaag niet? 

Zal de aangekondigde oplossing dit ook repareren? Volgens een post van @Jowantje kent Telenet dit eigenste probleem niet, die krijgen dus andere codes meegezonden?

HadewychT
Forum|alt.badge.img+4
  • Community Manager
  • November 7, 2025

@Mutlie Ik heb alle voorbeelden nog eens doorgestuurd naar de verantwoordelijke met de vraag wanneer de oplossing er zal zijn. We houden jullie verder op de hoogte als we meer info hebben. 

SylvainB
UX Designer
Forum|alt.badge.img
  • UX Designer
  • November 7, 2025

Hey,

Verder kijken is inderdaad vooral handig om een half-gekeken programma terug te vinden.
Vandaag is het wel niet mogelijk om deze lijst te kuisen op de TV Box (Maar wel mogelijk via de Pickx app door op zo een programma ‘lang’ te drukken - Dan krijg je een optie om deze te verwijderen).

Het groepering daaronder hebben we toegevoegd zo dat gebruikers makkelijk het volgende aflevering van een serie kunnen vinden.

Hetzelfde logica bestaat voor ‘Kijklijst’

Forum|alt.badge.img+2
  • Auteur
  • Practitioner
  • November 7, 2025

Hey,

Verder kijken is inderdaad vooral handig om een half-gekeken programma terug te vinden.
Vandaag is het wel niet mogelijk om deze lijst te kuisen op de TV Box (Maar wel mogelijk via de Pickx app door op zo een programma ‘lang’ te drukken - Dan krijg je een optie om deze te verwijderen).

Het groepering daaronder hebben we toegevoegd zo dat gebruikers makkelijk het volgende aflevering van een serie kunnen vinden.

Hetzelfde logica bestaat voor ‘Kijklijst’

Beste dank … ik vind zo de 36 vorige van het nieuws LOL! Ga dat even nakijken via de app!