Vraag

gebruik helpdesk


Reputatie 6
Badge +2

Een paar dagen geleden had ik een probleem, ik vermoedde met de v6-decoder. Gebeld naar de helpdesk, na uitleg besliste de vriendelijke Mijnheer om mij een nieuwe decoder te sturen.  Die kwam reeds de dag nadien toe. Perfect zou ik zeggen. Het was deze keer een v7, op zich geen probleem. De installatie lukte echter niet, alle procedures uitgevoerd die op internet te vinden zijn. Maar er kwam geen beeld uit die android decoder. Verder dan een taalkeuze kwam ik helaas niet. Dan maar terug naar de helpdesk. Het was deze keer een Nederlandse dame die waarschijnlijk haar job wel doet, maar voor mij alleszins moeilijk te verstaan. Uiteindelijk begon ze helemaal opnieuw, alle dingen die ik al vijf keer had gedaan. Ook deze keer zonder resultaat. Wat ik niet waardeer zijn allerlei uitspraken zoals:

- u moet exact doen wat ik vraag. Wat ik ten andere deed, niets anders. 

- ik weet wat er moet gebeuren, ik doe zulk probleem 70 keer per dag : hopelijk tk h met betere afloop

- u moet minder praten : de dame zou beter Nederlands moeten praten en minder hollands. Dan zou ik beter verstaan wat ze zegt zodat ik geen herhaling  moet vragen. 

- ik stuur u een technicus die u moet betalen : dat heb ik geweigerd. Proximus stuurt mij rommel en dan nog een betalende technicus, niet overdrijven hé 

Gevolg : ondanks haar zogezegde ervaring kon ze het probleem ook niet oplossen en beloofde ze me een nieuwe afstandsbediening. Ik ben in blijde verwachting. 

 


35 reacties

Reputatie 6
Badge +2

Gewoon eens geprobeerd : terzelfdertijd laten spelen op tv via de decoder, en op de PC via internet. Op zeker ogenblik stopt de tv met een onverwacht probleem (geen verbinding) en op de PC loopt gewoon alles door. Voor mij is dat niet te snappen. Dat is toch via dezelfde verbinding en dezelfde modem. 

Er is bvb wel verschil in de manier van overbrengen bvb voor de decoder is dit  via UDP multicast  en bij streaming op pc is dit via TCP en niet zeker dat dit ook van de zelfde Server komt.

Hebben de PX medewerkers al eens je lijn getest om te zien of er daar geen problemen vast te stellen zijn?

Reputatie 6
Badge +2

Telkens als ik naar de helpdesk bel zegt men toch dat eerst de lijn wordt getest. Als de lijn dan niet goed is zal de helpdesk dat wel weggenomen. 

Het is duidelijk dat tv kijken via decoder of via internet compleet verschillende manieren zijn,  maar beide manieren gebruiken wel dezelfde lijn en modem, ik zeg dan dezelfde verbinding. En ik publiceerde hierboven de resultaten van een aantal speedtest, die waren goed. 

Het is ook zeer onwaarschijnlijk dat drie nieuwe decoders (2 × v7 en 1 × v5c) alle drie defect zijn bij de levering. Alhoewel ik toch verwonderd ben dat Proximus een v7 met toch veel problemen promoot. 

Ik geef toe dat misschien mijn installatie niet ideaal is : er is geen aarding, er is een oude door Proximus gelegde lijn tussen het punt waar de lijn binnen komt en het punt waar de modem op geconnecteerd is, er is een oude splitter, de tv is niet van de jongste, ..… De helpdesk helpt mij op dit ogenblik ook niet meer : herstarten, resetten, nieuwe decoder,  ...... Dat doe ik nu al verschillende weken. 

Mijn vraag is eigenlijk : waarom loopt een rechtstreekse uitzending altijd vast, en een opgenomen programma niet ? Zowel in HD als in SD. Eigenlijk kijk ik nu uitgesteld: ik begin een programma op te nemen en kijk vijf minuten later de opname. Maar dat is toch niet erg praktisch. Goed als depannage. 

 

 

 

 

Een reden dat zou volgens mij kunnen zijn dat een rechtstreekse uitzending in Multicast UDP geen foutcorrectie heeft zoals bij een opgenomen programma in TCP.? 
Een andere reden zou ook kunnen zijn dat je door andere servers bedient wordt die mss meer overbelast wordt?

Maar enkel de specialisten bij PX zelf zouden daar een antwoord moeten kunnen op geven of verder moeten laten uitzoeken wat er bij u eventueel aan de hand is.

Zeker met de stabiele V5C decoder is het al raar dat je zoveel problemen hebt!

Reputatie 6
Badge +2

Over UDP en TCP ken ik niets. Een over Multicast UDP vind ik iets over zonnepanelen, dus .… 

 

Maakt UDP of TCP of welke andere P-lettercombinatie  eigenlijk uit?
Ik begrijp hier (zo als zo veel anderen) helemaal niets van.
Het heeft gewerkt, de aansluiting is correct en Cvanloon heeft heel wat info gegeven.
Ik denk toch dat de klant mag verwachten dat het werkt en dat een malfunctie gewoon opgelost wordt?

Nee, dat maakt uiteraard niks uit en uiteraard spreekt dit voor zich zelf dat het aan PX om dit op te lossen.

 Maar het was gewoon om aan Cvanloon een beetje uitleg te geven waarom dit bij live uitzendingen vlugger kan voorvallen dan bij opnames bvb en verder zal die uitleg natuurlijk niks oplossen.

UDP staat de ontvanger niet toe de ontvangst van de data te bevestigen of te vragen om informatie terug te sturen indien niet ontvangen. 

In tegenstelling tot UDP controleert TCP of de data in de juiste volgorde zijn aangekomen bij de ontvanger, en stuurt eventueel opnieuw een verzoek bij fout of niet goed ontvangen. Dus een hogere betrouwbaarheid.

Reputatie 7
Badge +4

Om te beginnen lijkt het mij aangewezen dat een Proximus medewerker op dit publieke forum de lijn van de auteur eens grondig laat nakijken (eventueel via een backend)

Dat unicast (OTT) /uitgesteld kijken perfect werkt en muticast storingen/verbrekingen oplevert, zou eventueel te wijten kunnen zijn aan “unrecoverable errors” (en eventueel verlies van synchronisatie) (op sommige tijdstippen) op de betrokken xdsl lijn 

 

Gewoon ter info bv.

UDP Vs TCP Which One Is Better for Streaming? - Muvi One

Low Latency Streaming Protocols SRT, WebRTC, LL-HLS, UDP, TCP, RTMP Explained - OTTVerse

Reputatie 6
Badge +2

Eigenlijk is het zo goed als opgelost. Het is niet de lijn, of de decoder. Wel een instelling van de modem ergens. Het is voor mij nu OK, de gewijzigde instelling is op zich niet aan te raden, daarom zeg ik het ook niet,   maar ik compenseer door 

- op mijn PC Linux Mint te gebruiken, en ik heb een veiligheidsmodule toegevoegd aan de chrome browser, guardio is dat.

- op mijn androidtablet gebruik ik AVG, gratis, dat ia ook goed

- en ik ben een zeer voorzichtige internetgebruiker: geen illegale dingen, geen vuile boekjes of porno, de bank staat op een tablet die uitsluitend voor de bank gebruikt wordt.

Ik zal de factuur van de herstelling sturen naar Proximus. 

Nu nog zien met welke decoder ik verder ga leven : 

- ik heb nog een v6, maar die is gestorven, dus terug sturen

- ik heb 2 x  v7 die nu waarschijnlijk ook werken, dat zal ik misschien eens proberen. Maar lijkt mij stilaan te complex, en er zijn nog veel bugs.

- op dit moment werk ik met een v5c, dat is nog altijd mijn favoriet. Maar hoe lang wordt die nog ondersteund? 

Bedankt aan allen die hebben mee gedacht.

Reputatie 6
Badge +2

Toch maar beslist om verder te doen met de 5vc, dat werkt, ik kan daar alles mee doen wat ik wil. De v7 leek mij toch wat complexer en er staan nog heel wat bugs op het net. Dus vandaag drie decoders in een grote doos terugg gestuurd. 

Reageer