Skip to main content
Beantwoord

foutcode A001 ethernet niet verbonden

• December 18, 2025
  • 49 reacties
  • 926 Bekeken

Toon eerste bericht
Er kunnen geen reacties meer worden geplaatst op dit onderwerp.

49 reacties

• Auteur
  • Motivator
  • December 22, 2025

Vandaag komt technieker langs, we wachten af ....

• Auteur
  • Motivator
  • December 22, 2025

Oplossing via technieker : heeft UTPkabel van WIFIbooster naar TVBox V7C verwijderd en TVbox draadloos aangesloten op het WIFInetwerk via de instellingen van de TVbox.

Belangrijk : dit kan enkel met TVbox V7C die dat draadloos systeem ondersteunt. (daar waren wij ook niet van op de hoogte ….)

De opstart kan idd wat langer duren maar foutcode A001Ethernet zou niet meer mogen/kunnen opduiken.

Morgenvroeg zal hij opnieuw contact opnemen om resultaat te vernemen. 🤞

Martin
  • December 22, 2025

@yvy Bedankt voor de feedback.

Al snap ik toch niet waarom het niet werkt met een utp kabel aan de wifi booster verbonden!
Want de V7c moet zowel werken via wifi of via utp kabel.

De wifi booster blijft dan wel nog in dienst voor je smart TV als ik het goed begrijp?
Kan je smart TV dan niet via wifi werken ook, dan zou je die wifi booster niet meer nodig hebben.

• Auteur
  • Motivator
  • December 22, 2025

@Martin Je hebt een punt. Ga de vraag morgen stellen aan technieker waarom het niet werkte via de UTPkabel.

• Auteur
  • Motivator
  • Antwoord
  • December 23, 2025

Vandaag geen foutcode A001 meer gehad en TVbox start probleemloos op. Waarom het slecht werkte met een kabel tussen TVbox en WIFIbooster kan technieker ook geen passend antwoord op geven.

WIFIbooster is bij ons nodig omdat de afstand tussen Internetbox en TVbox te groot is.

Dus momenteel is de verbinding tussen Internetbox , Wifibooster en TVbox volledig draadloos en werkt via WIFI, zonder problemen tot nu toe. Hopelijk blijft dit zo.

Dank aan iedereen om mee te denken.

Mutlie
  • December 23, 2025

Dat laat m.i. een probleem met kabel hetzij de stekkertoegang vermoeden.
Hopelijk is het nu definitief opgelost 👍

Martin
  • December 23, 2025

Vandaag geen foutcode A001 meer gehad en TVbox start probleemloos op. Waarom het slecht werkte met een kabel tussen TVbox en WIFIbooster kan technieker ook geen passend antwoord op geven.

WIFIbooster is bij ons nodig omdat de afstand tussen Internetbox en TVbox te groot is.

Dus momenteel is de verbinding tussen Internetbox , Wifibooster en TVbox volledig draadloos en werkt via WIFI, zonder problemen tot nu toe. Hopelijk blijft dit zo.

Dank aan iedereen om mee te denken.

@yvy ik stel gewoon de vraag uit interesse, had de technieker de booster ook eens herstart of gereset?

Want mijn pa heeft dit ooit eens voorgehad met de decoder toen er nog een bbox3 stond, dat er af en toe ook melding kwam van slechte verbinding, terwijl wifi wel goed werkte. Andere utp kabel loste het probleem niet op en herstarten van de bbox3 ook niet, toen mijn pa uiteindelijk de bbox3 resette was het wel in orde.

• Auteur
  • Motivator
  • December 23, 2025

@Martin  neen na verwijdering kabel geen reset of herstart booster gebeurd.

Martin
  • December 23, 2025

@yvy sorry, ik was niet duidelijk genoeg met mijn vraag, ik bedoelde vooraleer dat de technieker de kabel verwijderd had.

• Auteur
  • Motivator
  • December 23, 2025

Ook dan niet.

• Rising star
  • December 26, 2025

Hier heeft het enkele dagen na restarts goed gewerkt. Maar na een dag of 4 is het probleem gewoon terug zoals voordien.

Dat betekent dus dagelijks de utp kabel uittrekken en insteken.

Dit bevestigt mijn bias dat er softwarematig iets mis gaat. Ik vermoed iets rond IP toekenning maar daar ken ik niet genoeg van. 

Mutlie
  • December 26, 2025

Ik heb bijna alle versies van de decoders gehad, zelfs enkele v7,  en heb nooit deze foutmelding gezien. Altijd werd  verbinding gemaakt via de kabel. Als de foutcode een softwarematige oorzaak zou hebben zou dit probleem veelvuldig moeten voorkomen, o.a. bij mij vermoed ik.
Maar dat doet het niet.
Waarmee ik zeker niet wil beweren dat de foutcode nooit voorkomt behalve bij jou (jullie)

Kan je eens testen met een andere kabel?
Soms is de verbinding beter als je een andere poort kiest, als je de kabel nog eens uittrekt, steek hem eens in de poort ernaast.

Martin
  • December 26, 2025

@Le3333333 cfr. Mutlie 

& ben je zeker dat je de internetbox al  →  gereset hebt ook, want in het verleden kwam die A001 ook veel voor.

• Rising star
  • December 26, 2025

Ja, ik heb hem uitgezet, 30 sec gewacht en opnieuw opgezet. Hij zou dan opnieuw moeten initialiseren volgens mij. Idem voor de router.

Als het de kabel zou zijn, zou je volgens mij ook uitval krijgen tijdens een "kijksessie". En dat is dus nooit. Plus het is ook zo dat het meestal bij het 1e maal opzetten in de dag de foutcode geeft. Zet je de box af en terug aan doorheen de dag, dan gaat het goed.

Martin
  • December 26, 2025

@Le3333333 Je decoder 30 sec volledig stroomloos zetten komt neer op eer reboot doen maar resetten is nog wat anders, hoe je dit doet staat beschreven hier als je op deze link klikt →  reset

Het kan veel oorzaken hebben het is een kwestie van zoveel mogelijk oorzaken te kunnen uitsluiten. Zo kan het bv aan je intro kabel liggen als je nog op koperlijn zit, maar het kan even goed voorvallen als je op fiber zit want er zijn trouwens al enkele meldingen geweest van “sedert ik op fiber overgeschakeld ben krijg ik fout A001 ……..”
Zo zijn er die de fout ook krijgen omdat ze met een V7c werken die over wifi kan werken en gestoord werden door buren via wifi  enz   enz….

• Rising star
  • January 3, 2026

Ik heb nu een statisch IP geconfigureerd en op het eerste zicht start hij al 10x sneller op dan normaal. (Letterlijk: onder de 2 sec tov anders 15-20sec of zo)

Wat ik bizar vind is dat in de router settings de tvbox op 2 ip-adressen lijkt te staan met een licht verschillend MAC adres (1 cijfer / letter verschil). Dat zou juist kunnen zijn maar vond ik toch vreemd gezien ze zo fel op elkaar lijken.

Zien jullie dat aan jullie zijde ook?

Ik post later nog een update.

Martin
  • January 3, 2026

FYI: Voor de V7 decoder die ik heb en aangesloten op IB met utp vind ik maar één vermelding (MAC) voor de decoder terug. Mss is dit anders voor de V7c maar dat kan ik niet controleren.

• Rising star
  • January 3, 2026

Ik heb nu een statisch IP geconfigureerd en op het eerste zicht start hij al 10x sneller op dan normaal. (Letterlijk: onder de 2 sec tov anders 15-20sec of zo)

Wat ik bizar vind is dat in de router settings de tvbox op 2 ip-adressen lijkt te staan met een licht verschillend MAC adres (1 cijfer / letter verschil). Dat zou juist kunnen zijn maar vond ik toch vreemd gezien ze zo fel op elkaar lijken.

Zien jullie dat aan jullie zijde ook?

Ik post later nog een update.

Heeft geen permanente oplossing gebracht. Opnieuw A001 na een tijdje. Ik dacht misschien moet het ook statisch op de router geconfigureerd worden maar dat liet Proximus precies niet toe op het mac adres van de tvbox.

Martin
  • January 3, 2026

@Le3333333 

Ik was er ook verwonderd van dat je een statisch Ip adres kon toekennen op de PX range ...168.xxx 

zoals je dit welk kan op de privé range …..169.xxx

Ik had dit ook nog nooit zelf geprobeerd.

Was het mss daarmee dat je twee vermeldingen (MAC) had voor de decoder?

• Apprentice
  • January 7, 2026

Kreeg gisteren ook V7 toegestuurd. Heb deze geïnstalleerd en alles werkte prima. (zelfs met mijn Ruckus draadloze verbinding)  ‘s Avonds zowel TV box en TV uitgezet  en vandaag kreeg ik steeds de melding A001 (ethernetverbinding)   heb herhaalde keren geprobeerd met zowel de modem als de TV box te heropstarten zonder resultaat…. tot ik het “Belgacomstopcontact”  dus waar de lijn binnenkomt eens uittrok en na een aantal seconden terug instak… Alles werkt nu goed !!

Ik denk best de V7 laten opstaan ???

• Rising star
  • January 7, 2026

@Le3333333 

Ik was er ook verwonderd van dat je een statisch Ip adres kon toekennen op de PX range ...168.xxx 

zoals je dit welk kan op de privé range …..169.xxx

Ik had dit ook nog nooit zelf geprobeerd.

Was het mss daarmee dat je twee vermeldingen (MAC) had voor de decoder?

Geen idee. Ik denk dat ik het ga opgeven en de wifi manier ga proberen.

Martin
  • January 7, 2026

Kreeg gisteren ook V7 toegestuurd. Heb deze geïnstalleerd en alles werkte prima. (zelfs met mijn Ruckus draadloze verbinding)  ‘s Avonds zowel TV box en TV uitgezet  en vandaag kreeg ik steeds de melding A001 (ethernetverbinding)   heb herhaalde keren geprobeerd met zowel de modem als de TV box te heropstarten zonder resultaat…. tot ik het “Belgacomstopcontact”  dus waar de lijn binnenkomt eens uittrok en na een aantal seconden terug instak… Alles werkt nu goed !!

Ik denk best de V7 laten opstaan ???

Zal eerder een slecht contact geweest zijn volgens mij.

Het hangt er ook vanaf wat je bedoelt met TV-box en TV uitgezet, of je standby bedoelt of volledig stroomloos zetten. Ik zet beide ‘s avonds na tv kijken uit via Proximus afstandsbediening, in standby dus.

• Apprentice
  • January 7, 2026

Ik had beide stroomloos gezet !

Martin
  • January 7, 2026

Ik had beide stroomloos gezet !

@Hermanator59 In feite kan dat geen kwaad, want bij veel problemen wordt er juist aangeraden van de internet box en TV box eens te herstarten, weliswaar is de volgorde van eerst de internet box terug op te zetten en als die volledig opgestart is dan pas de TV box opzetten.