Vraag

decoder v7c en livestream


Reputatie 2
Badge

Onlangs ontvingen we op aanvraag de v7c decoder omdat we TV wensen te kijken via wifi. De bekabelde mogelijkheden zijn niet optimaal.

Na heel wat aanpassingen en testen lijkt het nu uiteindelijk te lukken, maar niet op de manier waarop we wilden en eigenlijk nog steeds de grote voorkeur heeft.

Een schets van de twee situaties, waarbij de eerste in SOMMIGE omstandigheden niet lukt maar wel dons doel blijft; de tweede lukt WEL in alle omstandigheden.

Bij opstelling 1:
bbox3+ > switch > ap ~ wifi > v7c
- programma herstarten werkt
- opgenomen programma werkt
- rechtstreekse stream werkt NIET: na 5s hapert het beeld en geluid, blijft nadien permanent hangen

Bij opstelling 2:
bbox3+ > utp > plc > wifibooster ~ wifi > v7c
- programma herstarten werkt
- opgenomen programma werkt
- rechtstreekse stream werkt

Je zou nu kunnen zeggen dat er in principe geen probleem is bij opstelling 2. Toch wensen we te werken via opstelling 1, via onze installatie (switch > ap). Het gedoe via methode 2 (met extra utp > plc > wifibooster in dezelfde ruimte) is voor ons op termijn geen optie om esthetische redenen, daarnaast is het ook minder ecologisch en meer shizzle.

We vinden het vooral bijzonder dat in opstelling 1 de meeste functionaliteiten correct functioneren, enkel de rechtstreekse stream niet. Dit wil zeggen dat het signaal bij methode 1 op dát specifieke vlak niet correct doorstroomt van de bbox3+ naar de tv. Onze vraag ik daarom vooral: kunnen jullie op basis van dit verhaal destilleren waar er een mogelijk issue is in situatie 1? Is het mogelijk om het toch via opstelling 1 werkende te krijgen, door een wijziging in de parameters van onze eigen installatie?

De klantengegevens zijn te vinden in mijn profiel.

Dank!


13 reacties

@JLPS_

kan je in deze opstelling  = bbox3+ > switch > AP ~ wifi > v7c 

de switch er even van tussen halen dus = bbox3+ > utp > AP ~ wifi > v7c

Of het dan werkt om live te kijken.

=======================================

Nog een bijkomend vraagjes:

  1. die AP uit opstelling 1, is dat die Wifibooster van opstelling 2?
  2. in deze opstelling  = bbox3+ > switch > AP ~ wifi > v7c staat het AP ver van je V7c want anders kan je de V7c met utp kabel verbinden aan het AP. (wat altijd beter is dan via wifi te werken).

 

Reputatie 7
Badge +4

Betreft het een (managed) switch met IGMP (v2 of v3) ondersteuning?

Internet Group Management Protocol - Wikipedia

 

@M_016 weet jij soms of de internet box op igmpV3 werkt, want als ik het goed begrepen heb zou in dit geval de switch ook moeten v3 ondersteunen?

Reputatie 2
Badge

Bedankt al voor de tips.

Het gaat over een Netgear Prosafe gs728tp waarbij ik enkel ‘snooping’ kan vinden wat betreft IGMP (volgens Tweakers). Ik lees hier op het forum dat het met deze optie mogelijk zou moeten zijn om het signaal correct doorgestuurd te krijgen, maar mijn technische kennis reikt momenteel niet zo ver en de situatie in dat topic is ook niet gelijkaardig (eigen servers, ...). Mogelijk kan iemand van jullie me helpen met de relevante stappen uit dat verhaal te destilleren tbv onze situatie?

De AP is een Netgear accesspoint, dus een ander toestel dan de Px Wifibooster. Het gaat specifiek over een PoE-opstelling dus ik kan momenteel de switch niet bypassen omdat ie daar de stroom vandaan haalt. Dit lijkt niet te lukken via de bbox3+ (ik vermoed dat de poorten geen PoE zijn, aangezien de ledjes gedoofd bleven). Via Google lijk ik geen optie te vinden die daarrond te activeren zou zijn.

Mocht de oorzaak van de shizzle  enkel bij de switch liggen - en niet op te lossen zijn -, dan wil ik op termijn (als laatste optie) overwegen om een PoE injector (dat er stroom op de utp komt te staan tbv de AP, denk ik, toch?) aan te kopen.

Een suggestie AP via utp naar de v7c is niet aan de orde, dat willen we net vermijden via deze oplossing ;-). Dat was namelijk de (slordige) situatie vroeger (bbox3 > utp > plc > v7) die we nu willen oplossen via de v7c, en met voorkeur via de AP (opstelling 1) en niet via de wifibooster (opstelling 2).

Daarnaast wil ik ook Proximus oproepen om na te gaan of het aan Proximus’ zijde misschien ook mogelijk is om een aanpassing te doen zodat ‘de rechtstreekse stream’ op dezelfde manier verloopt als de herstartte programma’s of de opgenomen programma’s. Want dat onderscheid blijkt het verschil tussen situatie 1 en 2 voort te brengen. Zo zou het direct opgelost zijn zonder verder zoeken, dus laat ons hopen ;-). Als ben ik ook benieuwd naar de mogelijke oplossingen als dit niet nodig blijkt te zijn.

Daarom dat ik dacht dat het eventueel aan de IGMP snooping v/d switch of AP zou gelegen zijn aangezien de live stream via udp multicast verloopt.

Reputatie 7
Badge +4

GS516TP-GS728TP-GS728TPP-GS752TP.pdf (netgear.com)

 

GS728TP | Smart Managed Pro Switches | NETGEAR Support

 

= IGMP support ok, Netgear instellingen ok?

& over welke AP praten we?

 

&

@Martin IGMP v3 support internetbox: geen idee (mogelijks/vermoedelijk wel)

 

Reputatie 2
Badge

= IGMP support ok, Netgear instellingen ok?

& over welke AP praten we?

Het gaat over de Netgear ProSafe Business WAC510 2x2 Dual Band AC WAVE2.

Het is gelukt om in te loggen in het adminpanel van de switch en heb iets rond snooping gevonden, bij de AP’s lijkt er niets te verwijzen naar ‘snooping’.

SWITCH: Switching > Multicast

korte weergave van de stavaza van mogelijk belangrijke parameters:
- MFDB: MFDB Table 1 mac address -- MFDB Statistics 1 van 512 entries
- Auto-Video: disabled
- IGMP Snooping: status disabled -- block unknown disabled -- Table: 1 mac address -- VLAN geen entry
- IGMP Snooping Querier: disabled
- MLD Snooping: admin mode disabled
- Static Multicast Address: 1 mac address -- membership all = all dynamic -- forward all = all excluded

 

Reputatie 7
Badge +4

Fyi

GS752TP, GS728TP, and GS728TPP Gigabit Smart Switches Software Administration Manual (netgear.com)

IGMP snooping moet zeker geactiveerd (enabled)  worden, mogelijks dienen eventueel ook nog andere menu-parameters “enabled” te worden

Vermoedelijk vormt de WiFi verbinding tussen AP en v7c ook nog een IGMP probleem 

TV-verkeer naar TV decoder is van het type “multicast” (en vergt in principe IGMP snooping activatie)

 

&

WAC505 / WAC510 Firmware Version 9.1.0.13 - NETGEAR Support

  • Broadcast to Unicast and IGMP Snooping – When enabled, the access point converts broadcast packets to unicast packets for a higher data rate, reduced airtime and enhanced reliability. Enable IGMP snooping to allow IP multicast packets to be converted to unicast and transmitted to an active wireless client listening to the multicast group. The option prevents flooding of multicast traffic to all the ports. This feature is available in Insight management mode and the local browser UI.

 

Wat ik wel niet goed begrijp in die uitleg over IGMP is, of je decoder bij live stream aangesloten op de switch daarvan wel last heeft en het niet eerder de andere toestellen zijn die last kunnen krijgen, aangezien die Multicast pakketten totaal nutteloos zijn voor hen en alleen maar voor overlast kunnen zorgen!?

Reputatie 7
Badge +4

@Martin 

IGMP snooping - Wikipedia

IGMP snooping is the process of listening to Internet Group Management Protocol (IGMP) network traffic to control delivery of IP multicastsNetwork switches with IGMP snooping listen in on the IGMP conversation between hosts and routers and maintain a map of which links need which IP multicast transmission. Multicasts may be filtered from the links which do not need them, conserving bandwidth on those links.

=  eerder de andere toestellen zijn die last kunnen krijgen (& waarbij indien niet “enabled” de communicatie/het verkeer tussen switch & toestellen “in het 100 kan lopen/overbelasting”

 

&

Insight Managed Smart Cloud Wireless Access Point WAC510 User Manual (netgear.com)

Op het eerste zicht vind ik geen “WiFi multicast → unicast naar client” instelling voor het betrokken AP terug ; enkel wordt in de manual vermeld :“fixed multicast rate “auto” & “WiFi multimedia WMM enabled”

 

 

 

Reputatie 2
Badge

Sorry, ik zie door de bomen het bos niet meer. Ik heb enkele opties proberen te activeren en te deactiveren op de switch, maar het is een beetje trial & error. Telkens er een tweevoudige optie aangevinkt wordt (enabled / disabled) verdubbelt het aantal mogelijke configuraties waarbij er wellicht maar eentje effectief werkt (2x2x2x2x...). Omdat het mij allemaal quasi niets zegt, is het zoeken naar een speld in een hooiberg. Om er nog maar van te zwijgen dat er mogelijk nog bijkomende instellingen moeten gedaan worden. Daarnaast weet ik ook niet of het vereist is bij elke van deze pogingen ook de apparaten te herstarten (switch - ap - decoder). 

Kortom: heel wat getest, maar zonder resultaat.

Ik hoop dat hier nog Proximus medewerkers zijn die een clue hebben waar het issue zich precies situeert, en gericht kunnen helpen. Mogelijk is dit een interessante casus voor de technische diensten. Laat ons hopen...

Reputatie 7
Badge +4

@JLPS_ 

Mogelijks kunt u hulp/ondersteuning (van gebruikers) bekomen via het Netgear forum

NETGEAR Forum - NETGEAR Communities

In elke geval dient IGMP snooping actief (enabled) te staan in uw Netgear switch en dient in de Netgear AP voor een WiFi verbinding multicast to unicast (met IGMP snooping) actief te zijn

 

Eventueel het probleem deel per deel aan te pakken

switch instellen zodat de decoder aangesloten via een (lange) ethernetkabel voor TV (multticast support) zonder dat het andere internetverkeer (PC,….) verstoord wordt

indien ok pas daarna de decoder met ethernetkabel verbinden op de AP 

indien ok daarna de aansluiting via WIFi AP proberen goed te krijgen

 

Ik vermoed dat Proximus u voor privé-apparatuur u evenwel geen ondersteuning zal kunnen geven, mogelijks zijn er ook op het Userbase - Forumoverzicht gebruikers van Netgear-apparatuur aanwezig die u meer concrete/duidelijke info over wat/waar/hoe instellen zouden kunnen geven

Reputatie 2
Badge

Bedankt voor de tips. Ik heb ondertussen een bericht op UB gezet: https://userbase.be/forum/viewtopic.php?p=995308

Het lijkt overigens niet aan de switch te liggen. Een utp van ap > decoder zorgt er voor dat alles werkt (als test).

Reageer