Skip to main content

De laatste tijd moet ik meer en meer vaststellen dat de decoder (V5c) bijzonder traag reageert op de commando’s van de afstandsbediening. Bijvoorbeeld bij het doorspoelen van een programma duurt het toch wel even vooraleer het commando om het doorspoelen te stoppen effectief wordt uitgevoerd. Wanneer het beeld dan weer normaal loopt, bevriest de uitzending een momentje om dan normaal verder te lopen. Bijzonder vervelend… Wat kan hiervan de oorzaak zijn?

Je kan al eerst proberen door eerst de decoder stroomloos te zetten en dan de internetbox gedurende 10 sec stroomloos zetten, als de internetbox volledig opgestart is en je terug kunt surfen dan de decoder terug onder spanning zetten.

Als dit niet helpt dan kan je dit evt herhalen maar nu door te resetten** ipv te rebooten (= stroomloos zetten)

Reset je b-box/Internet box | Proximus
** Je TV Box resetten | Proximus

Hier eveneens hetzelfde probleem, ook met een V5c decoder.

Ik volg...

Gewoon ter bijkomende info:

De V5C reageerde bij mij ook niet meer zo vlot als vroeger, maar van bevriezen daar had ik geen last van.
De V5C was met utp kabel rechtstreeks aan de internet box verbonden.

De V7 was in het begin ook niet zo vlot maar sinds de software update van een tijdje geleden regeert die ook vlotter, ook de opstart gaat vlotter.

Ik heb 3 V7-decoders gehad maar die gaven elk zoveel problemen dat ik uiteindelijk een V5c heb gekregen. Aanvankelijk deed die het goed, maar sinds geruime tijd reageert die ook zeer traag. Een paar keer gebeld met de helpdesk die telkens een storing op de lijn vaststelde. Een technieker van Px testte een nieuwe decoder, de lijn van straatkast tot modem, nam in die kast een ander kabelkoppel, allemaal zonder verbetering. Enige tijd later belde iemand van Px om te zeggen dat de lijn oké was. Als ik zei dat de decoder nog altijd zeer traag reageert stelde hij voor de klassieke dingen te doen die ik al tig maal tevergeefs heb uitgevoerd (cfr eerste repliek van Martin). Zijn besluit: 'Dan is er niets aan te doen'. Wanhopend benieuwd wat hier de reactie van Px gaat zijn.

Bedankt voor de reacties. Decoder en modem heropstarten of resetten helpt niet (of slechts tijdelijk). Dit werd reeds verschillende keren geprobeerd...

Ik was benieuwd naar de reactie van Px. Helemaal niets dus.

@jowantje Helpt het resetten volledig niet? Of toch, maar tijdelijk? 

@Rogerbos Wanneer heb je je decoder voor de laatste keer gereset? 

@DaisyS Resetten maakt geen verschil. Ook die nieuwe decoder heeft die technieker terug meegenomen omdat dat ook geen verschil uitmaakte.

@DaisyS Opnieuw opstarten of resetten helpt soms helemaal niet, soms slechts tijdelijk. Is het de bedoeling om dagelijks meerdere malen te moeten heropstarten??? Misschien toch eens mijn V5c omruilen naar een V7? Of maakt dit geen verschil?

Ik heb een v7 en je kan in het “V7-Stand van zaken” topic volgen dat ik ook problemen heb met mijn afstandsbediening. Weliswaar vooral het totaal niet reageren op het “opstarten” commando. (soms ook andere
Ik heb al een aantal dingen geprobeerd (eco-mode, CEC, batterijen vervangen, herstarten, resetten afstandsbediening resetten) en van tijd tot tijd heb ik het weer terug dat de decoder niet opstart.
Daarnaast heb ik soms andere kleine “hickups” waar ik (voorlopig nog) niet zo zwaar aan til.
Gisteren kreeg ik van @HadewychT de opmerking dat zij niets kon vaststellen op de lijn maar dat mijn modem toch al 8 jaar oud was.
Ik zeg maar.

Als je HDMI CEC niet gebruikt 

wilt de decoder dan ook soms niet opstarten als je de toets Proximus gebruikt op je remote.

Indien hij zo ook soms niet opstart op die manier is dit ook zo als je Remote in Bluetooth gekoppeld is met de decoder en ook als die niet gekoppeld is met bluetooth en dus enkel op IR werkt (in geval van IR zonder bluetooth moet natuurlijk je decoder wel vrij opgesteld staan zodat de remote en decoder met elkaar goed rechtstreeks zicht hebben )

Edit: ik ben nu in feite wel even afgeweken van het Topic van Jowantje!

Gisterenavond bij het bekijken van een opgenomen programma 3x beeld dat bevriest. Decoder reageert op niets meer en alleen opnieuw opstarten helpt. Het programma start dan natuurlijk telkens helemaal bij het begin. Dan na de 3e bevriezing nog maar eens een reset gedaan. Voorlopig blijft het nu goed...

Als je HDMI CEC niet gebruikt 

wilt de decoder dan ook soms niet opstarten als je de toets Proximus gebruikt op je remote.

Indien hij zo ook soms niet opstart op die manier is dit ook zo als je Remote in Bluetooth gekoppeld is met de decoder en ook als die niet gekoppeld is met bluetooth en dus enkel op IR werkt (in geval van IR zonder bluetooth moet natuurlijk je decoder wel vrij opgesteld staan zodat de remote en decoder met elkaar goed rechtstreeks zicht hebben )

Edit: ik ben nu in feite wel even afgeweken van het Topic van Jowantje!

Topic gekaapt noemt dat.
In het “V7: stand van zaken” topic heb ik (en jij) het daar al uitvoerig over gehad.

Daar zit het hem juist dat je op den duur geen overzicht meer kunt bijhouden wat er allemaal al gepost en en gezegd getest enz.. geweest is, maar op dit forum valt dit nogal mee op sommige forums zijn er threads van kilometers lang, bij manier van spreken, zodat je er schele hoofdpijn van krijgt om er uit te halen wat je er eigenlijk zou moet kunnenuithalen…..  

Op sommige forums zijn ze ook veel strenger bv hier op dit forum wordt er requoted à volonté waar je dan een verwittiging krijgt van de moderatoren en dit pas mag doen als het niet duidelijk is uit voorafgaande berichten op wat je antwoord, enfin en zo ben ik weer aan het kapen natuurlijk :-)

@jowantje Hoe is je decoder verbonden met een je modem ? Is dit via de booster ? Is de kwaliteit ok (groene led voor link quality)? Heb je een mogelijkheid om te testen met een LANkabel als dit nog niet het geval zou zijn ? Als dit geen verbetering geeft zullen we je toestel(len) vervangen vermits deze al een 6-tal jaar oud zijn. 

@wimvhwh Is het mogelijk om je decoder eens rechtstreeks te verbinden met je modem ipv via het extra toestel (devolo of switch) dat er nu nog tussen zit ? Heb je het probleem dan nog ?  

@Rogerbos De technieker die vorig jaar ter plaatse kwam owv van dit probleem heeft toen buiten aanpassingen gedaan aan uw lijn en de modem vervangen. Waarschijnlijk was die fout op uw lijn er ook de oorzaak van dat een andere decoder niet veel verschil gaf. Heeft het daarna dan langere tijd goed gewerkt, of kwam het probleem snel terug ?

Kan u ook eens testen met een andere LANkabel tussen je modem en decoder ? 

@HadewychT Het probleem was na de tussenkomst van de technieker (ander lijnpaar en nieuwe modem) niet verholpen. De test met een andere LAN-kabel zal ik eerstdaags uitvoeren.

@Rogerbos Hou ons zeker op de hoogte van het resultaat van die test. 

@HadewychT De decoder is inderdaad via een booster verbonden met de modem. Op de booster heb ik meestal een groene led, heel zelden (tijdelijk) een oranje. Verbinden met een LANkabel is moeilijk gezien de afstand. In 2018 werden de modem en decoder na een blikseminslag vervangen.

@HadewychT Andere kabel gebruikt. Maakt geen verschil uit.

@HadewychT Gezien de regelmatige problemen en gezien mijn decoder en modem inderdaad reeds 6 jaar oud zijn, zou ik willen opteren voor overschakeling naar een V7. Moet dan ook mijn modem vervangen worden? Is deze omruiling gratis?

@Rogerbos Heb je buiten die kabel nog iets veranderd op je lijn ? Ik zie sinds gisteren plots toch errors in de metingen die er voordien niet waren. Kijk voor de zekerheid toch even alle koppelingen en kabels goed na. 

Ik stuur je al wel een nieuwe decoder. Deze zal dinsdag thuis geleverd worden. 

@jowantje Ik stuur je ook een nieuwe decoder die dinsdag zal thuisgeleverd worden. Dat zal een V7 zijn. De modem ga ik nog niet onmiddellijk mee vervangen. Dat kunnen we later bekijken als het probleem niet opgelost zou zijn. 

De omruiling is inderdaad gratis. 

@HadewychT Ik heb enkel terug de originele kabel in gebruik genomen, dus is er eigenlijk niets veranderd. Zijn dat errors tussen de modem en de decoder (als je dat al kan zien)?

Ik hoop dat je me een nieuwe V5c hebt opgestuurd, want de V7 was een ramp (3 stuks geprobeerd,  zie mijn vorige berichten).

Edit: 

Ik heb ondertussen een lijntest uitgevoerd via Myproximus en dan krijg ik idd de melding “Je b-box/internet box wordt niet gesynchroniseerd met het Proximus-netwerk”. Als ik dan doorklik op ‘Controleer mijn thuisnetwerk’ (en ingave van e-mail en gsm-nr) lijkt dat welk oké, maar als ik die procedure een 2de maal doorloop krijg ik terug diezelfde melding. En toch werkt internet en TV zoals gewoonlijk.

@Rogerbos Het is een V7 die wordt opgestuurd. V5c wordt enkel nog in uitzonderlijke gevallen gestuurd. Hopelijk werkt deze dan wel goed en anders bekijken we het dan wel wat er gedaan kan worden. 

De fouten zijn fouten tussen ons netwerk en je modem. Soms worden zulke errors veroorzaakt door toestellen te herstarten,… dus vermoedelijk toch door je testen. Als het er niet te veel zijn ondervind je er ook geen last van. Als je toch last blijft ondervinden wordt alles terug onderzocht. 

@HadewychT Zal ik kunnen gebruik maken van de app's voorzien op de V7 zonder mijn modem te vervangen?

@HadewychT Komt hier niet in het weekend.

Apps staan los vd modem. Op mijn v7 werken ook alle apps en mijn bbox3 is (bijna) 9 jaar oud. Of begrijp ik iets verkeerd?