Skip to main content
Vraag

Blokjes

• December 23, 2025
  • 5 reacties
  • 32 Bekeken

Mutlie

Sinds een aantal dagen, een week tot 10 dagen, zien wij af en toe blokjes in beeld. Niet elke dag. Het duurt niet lang, meer een flits. Soms is het beperkt in omvang, soms is het een groot deel van het tv-scherm. Het zijn witte/bleke lange rechthoeken van vorm, geen vierkantjes, en scheef, niet rechtop. 
Wat verder opvalt: vooral bij opnames en voor zover het ons is opgevallen, bij bepaalde zenders en niet bij gebruik van VRTmax noch rechtstreeks tv kijken. Alhoewel, dan kom ik terug op die “bepaalde zenders” (?)
Gisteren was blokvorming echt een plaag. Van de week heb ik de v7 herstart want daar hadden we een probleem van synchronisatie met de frames tijdens doorspoelen. Dat was blijkbaar daarvoor wel de oplossing, maar niet voor de blokjes.
Vanmorgen heb ik dan maar de internetbox herstart (aan/uit).

Wat zou de oorzaak zijn de blokjes? Een verbindingsprobleem? Storing op de lijn? Zijn de blokjes mee opgenomen of is het enkel bij afspelen? Ik vermoed eerder het laatste.

5 reacties

Mutlie
  • Auteur
  • December 23, 2025

Kleine aanvulling en net te laat om te wijzigen: Ik twijfel ineens aan het scheve. Het gaat ook zo snel.
En het bleke doet mij nu denken aan ontbrekende beeldinformatie, eerder dan storing. Blokjes zijn al in het verleden  ter sprake gekomen, maar dat waren toch gekleurde blokjes?

Martin
  • December 23, 2025

Aangezien je alleen nog maar een herstart gedaan hebt zou ik toch ook eens proberen door internet box te resetten, of dit iets oplost.

Mutlie
  • Auteur
  • December 23, 2025

Daar ga ik nog een mee wachten. Ik weet nog niet of de herstart heeft geholpen en dat kan een paar dagen duren. Of minuten.
Ik weet niet precies wanneer ik de internetbox de vorige keer heb herstart, maar zo lang is dat nog niet geleden.
Maar jij denkt dus ook aan de verbinding?

Martin
  • December 23, 2025

Inderdaad en moest het een meer algemeen fenomeen zijn dan zou ik hier toch meer klachten verwachten op het forum ook.

Mutlie
  • Auteur
  • December 23, 2025

Hout vast houden.

Na de herstart van de internet box deze morgen geen blokjes meer gezien. Euh, vandaag toch nog niet.