Vraag

Blokjes

  • 19 November 2023
  • 82 reacties
  • 1136 Bekeken

Reputatie 2
Badge

Pickx tv met 2 V7 boxen. Heeft 10 maanden goed gewerkt, nu iedere avond blokjes. Internetsnelheid 58 mb/s. Voor 20h NOOIT problemen. Tijdens de dag al meermaals 5 streams tegelijk laten lopen (2 x V7 box + laptop + tablet + mediaspeler) geen enkel probleem. s’Avonds alleen de 2 V7 boxen. Al uren gechat met Proximus. Tientallen keren alles gereset en getest. Technieker is al langs geweest. Ondertussen al de derde nieuwe modem. Alles zonder resultaat. Ben aan een logboek begonnen. Problemen lijken vooral voor te komen bij druk bekeken programma’s. Domme vraag, kan het zoiets zijn dat de Proximus servers dan “verzuipen”. Ten einde raad.


82 reacties

@ldb01 Even een vraag, heb je de mogelijkheid om beide toestellen dicht tegen de modem te testen? Dit zodat u de beide rechtstreeks op utp kan aansluiten en dan kijken of het probleem blijft?

 

 Al getest met een V7 per utp kabel en de andere per wifi booster (dus zonder plc’s) > problemen niet opgelost.

Je had ook al getest met enkel en alleen één decoder V7 rechtstreeks met utp kabel aangesloten aan de bbox en al de rest los, dacht ik toch? 

Reputatie 2
Badge

Wanneer er maar één tv speelt zijn er sowieso geen blokjes. Om de plc’s weg te krijgen had ik daarom de andere tv met de wifibooster van Proximus laten spelen met als resultaat “blokjes” Om de ultieme test met twee utp kabels te doen moet ik nog één utp kabel van 10 m bijkopen.

Reputatie 2
Badge

Ik ga nog één utp kabel van 10 m bijkopen om te testen. Als het dan nog mis loopt, ligt de bal voor 100 % bij Proximus.

Reputatie 2
Badge

Drie opeenvolgende avonden getest met twee hoogwaardige utp kabels (CAT 7), wifi booster en plc’s verwijderd, wifi uitgeschakeld op de modem. Internetsnelheid nooit lager dan 71/28.

Resultaat : regelmatig blokjes op beide tv’s. Duidelijker kan ik niet meer aantonen dat het bij Proximus ligt.

Reputatie 7
Badge +5

@ldb01 Bedankt om dit nogmaals uitvoerig te testen. Ik heb een aanpassing gedaan op je lijn. Dit zou normaal het euvel moeten verhelpen. Kan je ons op de hoogte houden? 

 

Reputatie 2
Badge

Helaas zijn de problemen niet verbeterd, laat staan opgelost. Gans de avond blokjes. Bij momenten wat minder maar bij momenten intens. Nog altijd getest met 2 utp kabels.

Reputatie 2
Badge

De problemen treden alleen op bij het live kijken. Nooit bij uitgesteld kijken zoals replay, opgenomen of weergave pauzeren.

Reputatie 7
Badge +3

@ldb01 

Ik heb doorgeven aan collega’s die toegang hebben tot de systemen op ons netwerk en gevraagd om een reset uit te voeren op de netwerkkaart.

We houden je op de hoogte.

 

Geert

Reputatie 7
Badge +3

@ldb01 

 

Het nodige is door mijn collega’s gedaan.

Verschijnen er nu nu nog blokjes?

 

Geert

Reputatie 2
Badge

Voor 20h00 zijn er nog NOOIT blokjes geweest. We zullen het deze avond bekijken.

Reputatie 2
Badge

Heb ooit deze test gedaan. Gans de dag 5 tv streams (twee V7 boxen + laptop + tablet + mediaspeler) tijdens de dag geen enkele storing, na 20h0 volop blokjes.

 

Reputatie 7
Badge +3

Heb ooit deze test gedaan. Gans de dag 5 tv streams (twee V7 boxen + laptop + tablet + mediaspeler) tijdens de dag geen enkele storing, na 20h0 volop blokjes.

 

Indien er na 20:00 nog blokjes zijn, laat ons dit dan zeker weten.

 

Geert

Reputatie 2
Badge

Gisterenavond op beide tv’s GEEN blokjes. Hopelijk blijft het zo. Nu nog systematisch de utp kabels vervangen door de plc’s en goed kijken wat er gebeurt.

Reputatie 2
Badge

De vreugde was van korte duur. Gisterenavond op tv living continu beeldfouten. Ik spreek van beeldfouten omdat behalve de bekende blokjes, het ook nog voorkomt dat objecten in het beeld (personen, aangezichten...) plotseling veranderen in donkere spookachtige sluiers. In het engels spreekt men van glitches of glitching, denk ik. Het probleem heeft dus alleen vrijdagavond niet opgetreden.

Reputatie 7
Badge +5

@ldb01 Klopt het dat je beide decoders draadloos zijn verbonden? 

Reputatie 2
Badge

Neen. de beide decoders zijn aangesloten met hoogwaardige utp kabels CAT 7. Geen plc’s en wifi  was uitgeschakeld.

Reputatie 7
Badge +5

@ldb01 Op welke lanpoort op de modem?

 

Reputatie 2
Badge

Op LAN 1 en LAN 2.

Reputatie 2
Badge

Op initiatief van moderator GeertC werd enkele dagen geleden een “reset van de netwerkkaart” uitgevoerd. Als resultaat hebben we toen één avond op beide tv’s storingsvrij kunnen kijken. Dat is tot hiertoe de enige actie gebleken die mogelijks iets heeft teweeg gebracht.

Ondertussen staat 100% vast, dat de storingen enkel optreden bij het live kijken in real time. Als gevolg daarvan heb ik volgende workarounds gevonden.

Het programma opnemen en s’anderdaags bekijken.

Het programma s’anderdaags bekijken met replay (indien beschikbaar).

Pas inschakelen als het programma al 15 min bezig is en dan beginnen kijken vanaf het begin.

Let op het programma pauzeren voor 5 minuten en dan verder kijken helpt niet want ipv. de blokjes vriest het beeld dan voortdurend vast. Ik begrijp niet dat jullie op basis van deze gegevens de fout niet kunnen diagnosticeren.

Reputatie 2
Badge

Ik begrijp niet dat mijn hardware een onderscheid kan maken tussen een programma in real time en een programma dat gisteren werd opgenomen. Dus de oorzaak ligt aan jullie kant.

Reputatie 2
Badge

Iedere avond op de twee tv’s blokjes ALLEEN TIJDENS DE LIVE IN REAL TIME UITZENDINGEN.

Volgens mij (en een IT’er die ik ken) zou de reden als volgt zijn. Bij live uitzendingen heeft het “Proximus processing system” wat dat ook zij, geen enkele reservemarge  als de datastream tijdelijk te hoog is. Resultaat blokjes. Bij een opgenomen programma daarentegen kan het Proximus processing system tijdelijk een beetje data bufferen en zo de pieken en dalen in de stream uitvlakken.

Wordt er nog verder naar een oplossing gezocht of hebben jullie het op gegeven ?

Reputatie 2
Badge

Hallo, leest er nog iemand van Proximus mee ? Ik weet niet meer hoe het verder moet maar zo kan het ook niet meer blijven. Iedere avond blokjes in alle programma’s en op beide tv’s. Nog een zeer interessante test gedaan. 20h30 kijken naar VRT canvas » blokjes, kijken naar hetzelfde programma via de KODI app » beeld perfect. Men vraagt zich af of het nog zin heeft om voor Pickx te betalen.

Reputatie 5
Badge +2

@ldb01 Zijn de beide decoder nog steeds rechtstreeks aangesloten? Ik heb net even je modem uitgelezen en de modem geeft aan dat er maar 1 lanpoort in gebruik is.  

 

Reputatie 2
Badge

Beide decoders zijn momenteel terug aangesloten via powerline. Ze hebben drie weken aangesloten geweest met hoogwaardige utp kabels. Het probleem was juist hetzelfde, soms zelfs erger.

Reputatie 2
Badge

Ik kan alleen maar vaststellen dat Proximus niet bekwaam is om het probleem op te lossen. Vermits jullie er niet inslagen om een kwaliteitsvol signaal af te leveren voor twee tv’s vraag ik als tegemoetkoming om de extra aanrekening van € 8,- voor de tweede tv, op te schorten tot het probleem definitief van de baan is.

 

Reageer