Vraag

Blokjes

  • 19 November 2023
  • 82 reacties
  • 1141 Bekeken

Reputatie 2
Badge

Pickx tv met 2 V7 boxen. Heeft 10 maanden goed gewerkt, nu iedere avond blokjes. Internetsnelheid 58 mb/s. Voor 20h NOOIT problemen. Tijdens de dag al meermaals 5 streams tegelijk laten lopen (2 x V7 box + laptop + tablet + mediaspeler) geen enkel probleem. s’Avonds alleen de 2 V7 boxen. Al uren gechat met Proximus. Tientallen keren alles gereset en getest. Technieker is al langs geweest. Ondertussen al de derde nieuwe modem. Alles zonder resultaat. Ben aan een logboek begonnen. Problemen lijken vooral voor te komen bij druk bekeken programma’s. Domme vraag, kan het zoiets zijn dat de Proximus servers dan “verzuipen”. Ten einde raad.


82 reacties

@ldb01 

Zoals die devolo kan een rol spelen, want zoals je zegt ‘s avonds andere verbruikers wat ook meer stoorsignalen op je elektrisch net kan betekenen.

Reputatie 2
Badge

Gisterenavond pas beginnen kijken om 23h en direct blokjes. Dwz. opwarming noppes. Er is trouwens geen of nauwelijks opwarming vast te stellen. Rond 22h20 is er niets dat aan of uitschakeld.

Deze morgen dan de V7 boxen omgewisseld. Ben benieuwd naar het resultaat, de volgende avonden want tijdens de dag nog altijd geen enkel probleem kunnen vaststellen.

Reputatie 2
Badge

Sorry als het nogal vrank over kwam. Alleszins bedankt voor uw interesse aan mijn probleem. Ik heb nu nog het plan om de wifi booster die ik van Proximus heb ontvangen, eens  te gebruiken ipv de devolo’s. De transmissie gebeurt dan per wifi waarbij de booster het signaal oppikt en via ethernet naar de V7 box stuurt.

Reputatie 7
Badge +4

@ldb01 Ondertussen gezien dat je internetbox nog niet geregistreerd is in 1 programma waar dit ook nog nodig is. Er is een ticket opgemaakt om dit aan te passen. Zodra dit gebeurd is, zal je modem wel zichtbaar zijn in My Proximus.

Onze excuses voor het ongemak. 

Reputatie 2
Badge

Gisterenavond op beide tv’s GEEN blokjes. Hopelijk blijft het zo. Nu nog systematisch de utp kabels vervangen door de plc’s en goed kijken wat er gebeurt.

Reputatie 7
Badge +5

@ldb01 Vanuit welke poort op de modem vertrekken de plc’s? Zijn deze van Proximus of van een ander merk? Ik zie namelijk 1 kabel vertrekken vanuit de modem en zie voor de rest enkel een wifi booster staan.

Reputatie 2
Badge

Wanneer er maar één tv speelt zijn er sowieso geen blokjes. Om de plc’s weg te krijgen had ik daarom de andere tv met de wifibooster van Proximus laten spelen met als resultaat “blokjes” Om de ultieme test met twee utp kabels te doen moet ik nog één utp kabel van 10 m bijkopen.

Reputatie 2
Badge

Ik ga nog één utp kabel van 10 m bijkopen om te testen. Als het dan nog mis loopt, ligt de bal voor 100 % bij Proximus.

Reputatie 2
Badge

Ondanks talloze testen en aanpassingen, nog altijd geen enkele verbetering.

Weet iemand hoe Telenet en TVV eigenlijk werken. In hun eenvoudigste vorm is de tv daar enkel aangesloten met één coax kabel die het volledige beeldsignaal draagt. Je hebt dan enkel live tv. Om replay en opnemen te kunnen moet je naast de coax ook een internetaansluiting voorzien. Dient deze aansluiting enkel en alleen voor het beheer van het systeem zodat het eigenlijke beeldsignaal ALTIJD door de coax kabel blijft lopen en NOOIT over het internet ?

Reputatie 7
Badge +4

@ldb01 Ik zag dat er vorige week nog een technieker ter plaatse geweest is die u op 25/1 nog eens gecontacteerd heeft om te controleren of alles nu opgelost was. Is het probleem daar dan toch niet mee verholpen ? 

Zijn er bepaalde zaken (elektrisch) die u in huis enkel ‘s avonds gebruikt waardoor de modem en de decoders problemen zouden kunnen ondervinden ? 

Het klopt inderdaad dat je decoder niet zal werken via het 4G-netwerk. Dit heeft te maken met de verbindingen van het tv-platform die via het vaste netwerk gaan en niet verbonden zijn met het 4G-netwerk. 

Reputatie 2
Badge

Test met wifi booster mislukt. Geen verschil tussen wifi booster en plc’s. Terug naar oorspronkelijke opstelling (die 10 maanden goed heeft gewerkt)

Modem > utp kabel (ethernet poort 1) > plc (Devolo dLAN 550 duo+) > stroomnet > plc > utp kabel > V7 box L en ook > stroomnet > plc > utp kabel > V7 box K

Vanaf 22h30 voortdurend blokjes op tv L (Living). tv K (Keuken) werkt al heel de avond perfect.

  1. Je hebt dan de wifi booster gebruikt in de plaats van PLC(L) waarbij op TV(L) blokjes blijven bestaan?
  2. Als je in de opstelling die je hierboven beschrijft dus met PLC(L) en PLC(K)  de V7 decoders van plaats verwisselt blijven de blokjes zich dan nog voordoen bij TV(L) ?
  3. Kan je de PLC(L) in een ander stopcontact steken om te zien of het probleem dan nog blijft?

 

Reputatie 7
Badge +5

@ldb01 Klopt het dat je beide decoders draadloos zijn verbonden? 

Reputatie 5
Badge +2

@ldb01 Zijn de beide decoder nog steeds rechtstreeks aangesloten? Ik heb net even je modem uitgelezen en de modem geeft aan dat er maar 1 lanpoort in gebruik is.  

 

Ter info:

Het enigste dat ik weet dat zelf met een fiber aansluiting het stuk dat binnenkomt coax is, maar op het forum van Telenet zullen ze je het zeker wel in geuren kleuren uitgelegd krijgen ;-)

Internetsignaal zal dan verder via utp kabel verlopen.

Je woning verbinden met het Telenet-netwerk

Toestellen en kabels bij Telenet: wat is wat?

enfin, er genoeg te vinden op het internet → telenet aansluiting - Zoeken

Reputatie 2
Badge

Neen. de beide decoders zijn aangesloten met hoogwaardige utp kabels CAT 7. Geen plc’s en wifi  was uitgeschakeld.

Reputatie 7
Badge +5

@ldb01 Op welke lanpoort op de modem?

 

Reputatie 2
Badge

Op LAN 1 en LAN 2.

Reputatie 2
Badge

De  technieker heeft voor de zevende keer vastgesteld dat onze binneninstallatie in orde is en ik kan u bevestigen dat er iedere avond problemen zijn.

Kunnen we nu eens eindelijk stoppen met rond de pot te draaien. Op vrijdag 17.01.24 heeft een technieker van Proximus keihard bevestigd dat er vocht in de kabel onder het trottoir zit. Hij zou een order uitschrijven voor de graafploeg en binnen de 2 (max 3) weken zou de herstelling uitgevoerd worden. Verder heb ik nog volgende vragen.

Waar blijft “het expertteam” dat automatisch in actie komt als een probleem langer dan 3 maanden blijft duren ? Dat verhaal heb ik al wel vijf keer gehoord.

Is dit publieke forum nu onze enige manier van communiceren ? Genant voor jullie als je het mij vraagt. Ik gebruik het vooral omdat hier tenminste het volledige verhaal eens opgeschreven staat. Alle andere communicatie met jullie zijn woorden in de wind. Iedere keer een andere persoon en nooit een verslag over de gemaakte afspraken.

Als jullie het probleem ooit willen oplossen is het volgende dringend nodig :

  • één vaste kontaktpersoon aan jullie kant
  • één vast kanaal om te communiceren (best een persoonlijk mailadres en telefoonnummer)
  • schriftelijke rapport van als wat besproken is (kan voor mijn part zelfs een kettingmail zijn)
  • ook graag nog de instructies om de tijdelijke 4G modem terug te sturen.
Reputatie 2
Badge

Gisteren heeft een technieker alles vervangen, twee V7 boxen en de bbox3 modem door een V1 modem. De wifi verbinding met de laptop geraakt echter niet in orde. De nieuwe modem verschijnt zelfs niet tussen de beschikbare netwerken. De helpdesk geraakt er ook niet aan uit. Ik sta op het punt mijn oude bbox3 terug te eisen.

 

Reputatie 2
Badge

Oh ja ook nog bedankt voor de nuttige informatie.

Het klopt inderdaad dat je decoder niet zal werken via het 4G-netwerk. Dit heeft te maken met de verbindingen van het tv-platform die via het vaste netwerk gaan en niet verbonden zijn met het 4G-netwerk.

Via de ge-eigende kanalen geraak je NOOIT aan deze informatie. Lang leve het forum.

Reputatie 2
Badge

Ik kan alleen maar vaststellen dat Proximus niet bekwaam is om het probleem op te lossen. Vermits jullie er niet inslagen om een kwaliteitsvol signaal af te leveren voor twee tv’s vraag ik als tegemoetkoming om de extra aanrekening van € 8,- voor de tweede tv, op te schorten tot het probleem definitief van de baan is.

 

Bij de decoders en ik veronderstel dat dit bij de v7 toch ook zo is wordt multicast / udp toegepast, dus in principe speelt het geen rol of er nu één klant of duizenden klanten een zelfde zender aan het bekijken zijn.

Moesten er nu bv. PLC’ tussen je decoder en de bbox staan zou dit wel te verklaren kunnen zijn dat bv’s avonds meer problemen zijn. Dus eigenlijk door netstoringen of bepaalde toestellen die opkomen ‘s avonds die eventueel storingen veroorzaken.

Heb je weet van buren dat zij ook blokjes hebben ‘s avonds met hun v7 decoder.
Speelt het een rol bv als je maar één v7 decoder opzet.

kan je al via myproximus aan de instellingen van je nieuwe Internet box (bbox4) 

http://proximus.be/myinternet 

Reputatie 2
Badge

Op initiatief van moderator GeertC werd enkele dagen geleden een “reset van de netwerkkaart” uitgevoerd. Als resultaat hebben we toen één avond op beide tv’s storingsvrij kunnen kijken. Dat is tot hiertoe de enige actie gebleken die mogelijks iets heeft teweeg gebracht.

Ondertussen staat 100% vast, dat de storingen enkel optreden bij het live kijken in real time. Als gevolg daarvan heb ik volgende workarounds gevonden.

Het programma opnemen en s’anderdaags bekijken.

Het programma s’anderdaags bekijken met replay (indien beschikbaar).

Pas inschakelen als het programma al 15 min bezig is en dan beginnen kijken vanaf het begin.

Let op het programma pauzeren voor 5 minuten en dan verder kijken helpt niet want ipv. de blokjes vriest het beeld dan voortdurend vast. Ik begrijp niet dat jullie op basis van deze gegevens de fout niet kunnen diagnosticeren.

Reageer