Skip to main content
Vraag

Betreft: aansluiting Internet box

• June 23, 2026
  • 9 reacties
  • 82 Bekeken

Forum|alt.badge.img+2

Is de upgrade van bbox-3 naar internet box een kabel naar kabel upgrade? TTz enkel kabels uittrekken bij de oude box en bij de nieuwe box inpluggen?
Ik heb het gevoel dat ik ergens gelezen heb dat men een nieuwe splitter nodig heeft op de lijn indien men een vaste DECT telefoonlijn heeft? 

Ik wil, pre-ops, graag weten in welke onvoorziene putten ik kan vallen bij upgrade. De nieuwe IP ranges zijn geen probleem. Het beheer van het device via een web interface van PX vind ik eigenlijk WEL een probleem … 😄

PS Ik zit op KOPER want er is nog geen fiber in de straat! (Enigma: verleden vrijdag, in bakkende hitte, komt een werkman met een proximus/fiber camionette, aan de overkant van de straat bij een nieuwe buur, een groot en diep gat in de stoep maken, wat hij vervolgens terug dicht gooit en een fluo markering zet op de stoepstenen … rarara?) 

Edit: Update? DECT telefoon gewoon via de groene connectore op de Internetbox? ja? 

9 reacties

Mutlie
  • June 23, 2026

@Regulus 
Ik ben helemaal niet technisch dus je bijdragen zijn gewoonlijk half algebra (kan ik ook al niet) voor mij 😆.

Wij hadden een paar jaar terug op onze Bbox3 gewoon een DECT telefoon ingeplugd, weet wel niet meer op welke kleur poort. Via de UTP (?) kabel naar een wand (internet) plug.  
Die vaste telefoon hebben we  na het overlijden van mijn moeder opgezegd. Zij was ook de enige (naast enkele tele marketeers en Microsoft 😁) die er altijd maar op bleef bellen ook al had ze zelf al een (Nokia) gsm (die ze alleen gebruikte voor ons te bellen op onze gsm’s 😏)

Met de komst van de internet box heb ik gewoon de kabel van de splitter naar modem ingestoken (ik herinner me niet of er andere was meegeleverd) en deze van de modem naar de diverse internet stekkers behouden, want in de muur. Inpluggen en gaan.

Martin
  • June 23, 2026

Verschil zit hem in het feit dat geen DECT basis geïntegreerd zit bij de internet box in tegenstelling tot de Bbox3v+.
Dus als je een dect telefoon hebt maar geen dect basisstation kon je die gebruiken met de bbox3v+ door hem gewoon aan te sluiten op de groene poort.
Bij de internet box moet je het basisstation van je dect telefoon, gebruiken en aansluiten op de groene poort.

Forum|alt.badge.img+4
  • Expert
  • June 23, 2026

@Martin 

Dus als je een dect telefoon hebt maar geen dect basisstation kon je die gebruiken met de bbox3v+ door hem gewoon aan te sluiten op de groene poort.

Dit is niet correct; indien er gebruik gemaakt wordt van een Dect toestel zonder Dect basis (en dus van de interne Bbox3v+ Dect basis) wordt er geen gebruik gemaakt van “een groene RJ11 poort”

=

Indien het Dect toestel via zijn eigen Dect basis op een groene RJ11 poort van de Bbox3v+ kan dit zonder meer gewoon ook bij een vervanging door een internetbox

Indien het Dect toestel / telefoontoestel daarentegen rechtstreeks of onrechtstreeks via de NTP2007 contactdoos aangesloten is, blijft dit ook zo bij omschakeling van Bbox3v+ naar internetbox, tenzij de auteur bij de omschakeling Proximus zou vragen lokaal om te schakelen (naar VoIP) 

Enkel bij de overgang naar fiber dient de aansluiting van de vaste telefoon op een groene RJ11 poort van de internetbox zelf te gebeuren

Martin
  • June 23, 2026

@M_016 Bedankt voor de correctie.
Inderdaad een  dect-telefoon met een RJ11 was een nieuwe uitvinding van mij 😉

ik heb daar inderdaad een stuk tekst gekopieerd en geplakt op de verkeerde plaats, zonder eerst deftig na te lezen, sorry hiervoor.

Forum|alt.badge.img+2
  • Auteur
  • Practitioner
  • June 23, 2026

Sorry, ik heb duidelijk niet genoeg info gegeven over het telefoon gebeuren.
ik heb geen bbox3+ maar een nog oudere bbox3. De telefoon is dus aangesloten via de poort op de wandcontactdoos waar ook de splitter naar de box op zit.

mijn dect telefoon is een draadloze, de oeroude Belgacom 467 of zoiets (vanmorgen opgezocht en al terug vergeten) basisstation sluit aan op de wandcontactdoos met een standaard telefoonkabel.

Als ik een juist gelezen en bekeken heb (joetjoeb) en indien de contactdoos moet vervangen worden, wat ik dus niet weet,  dan kan die telefoon op de groene telefoonpoort op de internetbox? (Phone1)

Forum|alt.badge.img+2
  • Auteur
  • Practitioner
  • June 23, 2026

@M_016 … ik ga mee met uw uitleg, verder opzoekingswerk lijkt dat te bevestigen.

@Mutlie te lang wachten met hardware upgrades loont niet 😂 dat is nogmaals duidelijk. Maar dank u voor het bevestigen van een mogelijk 1 op 1 switch.

aan iedereen: weet iemand of de aansluiting van de bbox3 moet vernieuwd worden en of er een andere (verdomde autocorrect.) splitter nodig is voor de internetbox? Geen fiber hier.

Martin
  • June 23, 2026

neen de contactdoos/splitter (NTP2007/TF2007)

NTP2007                                    TF2007 (splitter)
                       Proximus  lijn intro                          VDSL/Telefoon filter                                                               

moet niet vervangen worden als je een Internet box aansluit ipv van de bbox3.

Dus voor je telefoon blijft alles het zelfde mag aangesloten blijven op één van de twee bovenste poorten van de NTP2007.

Het is pas als je uw telefoon zou willen aansluiten op de Internet box zelf (of bvb op een bbox3V+ zelf) dat ze je eerst zouden moeten overschakelen naar VOIP.

IN uw geval nu (en bij mij is dit ook nog zo)  wordt in de glasvezel VDSL straatkas = (ROP Straatkas) het voip signaal omgezet naar analoog op  je koperlijn. 

Mutlie
  • June 23, 2026

Zo ziet het er hier uit, bovenste foto is de splitter, op de onderste zie je de blauwe kabel naar de internet box (in) en de UTP’s (uit) vertrekken (naar 4 stekkers in andere lokalen). Het zwarte “apparaat” tussenin is van telenet, mag niet verwijderd worden, en de UTP’s lopen er los door. 

Forum|alt.badge.img+2
  • Auteur
  • Practitioner
  • June 23, 2026

Dank u wel heren! Mijn telefoon is dus aangesloten op de bovenste rechtse poort zoals in de bovenste foto van Mutlie. Veel is er dus niet te veranderen 😉