Ik heb een zoon met een mentale beperking, die ik niet in een vrije internet-zonde alleen kan laten.
Ik ben op zoek naar een sluitende oplossing die hem enkel toegang geeft tot Proximus TV, waar ik de leeftijdscontrole op alle content kan instellen.
TLDR - Kan proximus er niet voor zorgen dat de Proximus Pickx app:
- op de eigen tvbox de enig mogelijke app wordt zonder bijkomende internet-diensten?
- op apple TV geen toegang geeft tot settings-menu?
Dat zou eindelijk een oplossing bieden op een zoektocht van 2 jaar die nu enkel resulteert in het verbieden van alle TV zonder toezicht aan onze zoon (wat voor iedereen stresserend is).
--- meer uitleg hieronder --
Voorheen keek hij via de oudere streamingboxes enkel naar Proximus TV, met een geïnstalleerd kinderslot. Die worden echter niet meer ondersteund en moesten verplicht uit gebruik worden genomen :-(.
Vandaag heb ik enkel de keuze uit de AndroidTV-gebaseerde streaming boxes van Proximus of een Apple TV. En die zijn blijkbaar niet af te sluiten tot enkel Proximus TV!
Ondanks zijn lage cognitieve leeftijd slaagt hij er dmv trial en error vaak in om toch toegang tot het internet te vinden. (klein voorbeeld: veel ‘terms and conditions’ pagina’s in apps zijn embedded web pages die eigenlijk als browser werken en ook andere websites toelaten).
Ik probeerde eerst de klassieke Proximus tvbox, die echter niet toelaat alle andere apps die Google meelevert uit te zetten zonder dat ze weer aan gezet kunnen worden. Een app als tvusage was kort een kandidaat, maar die activeert pas na de opstartprocedure, waardoor er bij heropstart een aantal seconden zijn waarmee een nieuwe browser app kan worden geinstalleerd via de play store.
Ik probeerde ook via Android Debug Bridge om de play store uit te schakelen (samen met een aantal andere standaard google functionaliteiten), maar dat lukte niet duurzaam omdat de Proximus setup niet toelaat om de device owner aan te passen.
Een gelijkaardig scenario voor Apple TV - die laat toe alle apps te verwijderen of met een pincode te blokkeren, behalve de podcast app. Je kan daar leeftijdsbeperking opzetten maar laat ons zeggen dat die allesbehalve sluitend zijn.
De oplossing - device management om toegelaten apps te controleren - maar dat wordt door Proximus niet ondersteund
tvbox
Geen mogelijkheid ownership over het device te nemen om alles wat niet pickx is te blokkeren. Een AndroidTV device gebruiken dat dit wel ondersteunt kan niet omdat daar Pickx niet op te activeren valt. Je kan ook geen alternatieve launcher instellen die enkel toegang biedt tot Pickx (bv tvusage) omdat de pickx app de launcher moet zijn.
Apple TV
Hier kan je via je mac wel de Apple TV via de Apple Configurator onder beheer nemen en in ‘single app use’ zetten https://support.apple.com/nl-nl/guide/apple-configurator-mac/cadbf9c172/mac.
Dat lijkt de silver bullet - tot blijkt dat een van de menu’s van de Pickx app (bij settings, de instelling rond het delen van gegevens) rechtstreeks toegang geeft tot de apple TV settings!!! - hierdoor kan je de Apple TV opnieuw opstarten, instellen van een account overslaan en rechtstreeks naar de reeds geinstalleerde apps.
Mijn laatste redmiddel is nu een eigen device management server op te zetten en via een apple business account ownership te nemen van de Apple TV zodat hij bij heropstart steeds dat profiel oppikt.
Mijn vraag aan de proximus devs
Zorg er voor dat jullie setup het beperken van dit soort access tot bijkomende - ongevraagde - diensten en apps niet langer onmogelijk maakt!
Het zou fijn zijn hier een antwoord op te krijgen op wat er eventueel door jullie wordt opgepikt.