beeldkwaliteit pickx via webbrowser

  • 6 August 2020
  • 7 reacties
  • 546 Bekeken

Reputatie 4
Badge +1

Ik heb de indruk dat de beeldkwaliteit van Pickx live tv via de website niet zo heel erg goed is.

Ik kijk zelf via Firefox maar merk geen verbetering door andere browsers (Chrome enz.) te gebruiken.

Aan de internetsnelheid kan het niet liggen. Het beeld is wel degelijk HD maar het lijkt wel heel erg gecomprimeerd. Dit uit zich in duidelijk zichtbare artefacten (blokjes) in snel bewegende delen van het beeld.

Waarschijnlijk heeft dit te maken met de manier van beeldcompressie (codec)?

Wanneer ik live tv(zoals het VRT journaal) rechtstreeks vergelijk met VRT.NU dan merk ik dat daar de beeldkwaliteit beduidend beter is.

Zijn er mensen die dit ook hebben opgemerkt. Is de kwaliteit van Pickx via web recent slechter geworden of ligt het aan het feit dat onze hardware (schermen) steeds beter worden?

Wel wat teleurstellend voor een van de grootste tv-providers.


7 reacties

Reputatie 6
Badge +2

Ik meen toch gisteren wel enkele minder goede beelden gezien te hebben op VRT nieuws dacht ik. Maar niet echt storend. Wat haperingen of zo van een paar tienden van een seconde. Vandaag was het OK.

Ik heb dit toch ook niet bepaald ondervonden op VRT, mss afhankelijk van welke servers je bediend word !

Reputatie 4
Badge +1

Deze screenshot van Eén is helaas JPG (hoogst beschikbare kwaliteit). TIFF (zonder compressie) kan ik hier niet uploaden. Eentje is vrt.nu, de andere pickx.
Je moet goed kijken maar je ziet wel duidelijk kwaliteitsverschil (hoe meer je inzoomt hoe duidelijker). Bij sneller bewegende beelden heb je dat verschil nog meer. De bobbels op de blonde mevrouw haar voorhoofd zijn zo’n artefacten. Ook het gezicht van de andere dame ziet er op het ene beeld toch een stuk beter uit dat op het andere. Als ik bij mij full screen kijk, zie ik deze artefacten steeds heel duidelijk.
Raden jullie welke screenshot wat is? ;-)

Ik heb inderdaad beter beeld op EEN en als je ergens op een andere plaats bent is dit dan ook zo of als je op een ander toestel probeert ook.

Reputatie 4
Badge +1

Voor de duidelijkheid: het gaat hier enkel over voorbeelden van op de PC te kijken, m.a.w. dus via de webbrowser naar pickx. Soort browser (Firefox, Chrome, Safari, of platform (Windows, Mac, Linux) maakt hierbij niet uit, het is dus echt de compressiekwaliteit van de stream.
Wel zeggen dat ik een redelijk recent model 27 inch beeldscherm heb (3840 x 2160) met Hi-DPI (om tekst op het scherm leesbaar te houden). Misschien is het scherm te goed voor de pickx stream?

Gewoon via de decoder tv kijken (op een ouder Philips HD 1080 toestel)) ervaar ik op HD-kanalen wel een goede kwaliteit en zie daar geen artefacten. SD-kanalen daarentegen,...maar dat is een ander verhaal… ;-)

ik kijk  via een laptop HP Envy 17inch op1920x1080

Het beeld via Proximustv.be of de mobiele apps zijn verschrikkelijk. 328mpbs downloadsnelheid en dan kunnen ze enkel deze beeld’kwaliteit’ aanbieden. Wat is dit? 240p? Echt schandalig. 

 

 

Reageer