Vraag

Audiodescriptie BBC

  • 31 October 2022
  • 17 reacties
  • 785 Bekeken

Sinds kort wordt BBC blijkbaar uitgezonden met audiodescriptie. Goed voor de blinden, maar redelijk irritant als je dit niet gewoon bent. Kun je dit ergens afzetten? Ik zie enkel opties voor ondertiteling maar niet voor audiodescriptie.


17 reacties

FYI: → Audiobeschrijving met Pickx | Proximus

Heb ik al geprobeerd maar dit helpt niet. Er zijn geen opties voor gesproken taal, enkel voor ondertiteling.

Inderdaad heel erg vervelend. Je kan het afzetten als je live kijkt door in het programma zelf naar ‘ondertiteling’ te gaan en dan ‘Engels’ te kiezen ipv audiodescriptie. Je moet dat echter elke keer weer opnieuw doen en als je een programma opneemt, krijg je die optie niet en heb je enkel het programma met audiodescriptie, waardoor het niet meer te bekijken is wegens zeer irritant. 

Ikzelf heb al 2 series willen opnemen die onbekijkbaar zijn door die audiodescriptie dus in de praktijk is BBC voor mij nu een onbeschikbaar kanaal. Heel jammer, want 1 van mijn favoriete zenders.

De helpdesk van Proximus heeft geen oplossing zeggen ze. 

Het lijkt me veel logischer dat Proximus de programma’s standaard uitzendt zonder audiodescriptie en mensen dan de keuze geeft om alsnog audiodescriptie in te schakelen. Dat is een keuze die ze wel degelijk kunnen maken. Ik denk dat het merendeel van de kijkers liever geen audiodescriptie heeft. 

Ik heb juist eens gekeken op mijn decoder V5C naar de BBC”s maar ik zie geen audio descriptie.

Of is dit alleen bij bepaalde programma’s of enkel bij de V7 decoder?

is enkel bij bepaalde programma’s. Meestal fictiereeksen. Vanavond kan je bijvoorbeeld eens proberen bij “Eastenders” (niet dat dit mijn favoriete programma is ;-))

ik heb wel een V7 decoder idd…

 

‘k zal deze avond eens op mijn V5C decoder kijken wat dit bij mij geeft

Inderdaad heel erg vervelend. Je kan het afzetten als je live kijkt door in het programma zelf naar ‘ondertiteling’ te gaan en dan ‘Engels’ te kiezen ipv audiodescriptie. Je moet dat echter elke keer weer opnieuw doen en als je een programma opneemt, krijg je die optie niet en heb je enkel het programma met audiodescriptie, waardoor het niet meer te bekijken is wegens zeer irritant. 


Ik zal dit eens proberen maar dan heb je weer die ondertiteling op het scherm natuurlijk. Ook niet ideaal, maar alleszins beter dan die irritante stem die alles beschrijft.

@Vicky_012 Is het ook een V7 decoder (Android decoder) die je hebt ? 

Ik heb juist eens gekeken op mijn decoder V5C naar de BBC”s maar ik zie geen audio descriptie.

Of is dit alleen bij bepaalde programma’s of enkel bij de V7 decoder?

Ik heb een V5C. Er staat inderdaad niets over audiodescriptie (gesproken taal) op BBC maar ze is er wel (bij series en documentaires vooral). Bij de opties kan je enkel de ondertiteling aan te passen, van gesproken taal is er geen sprake (op Een bijvoorbeeld wel).

 

Ok, zal ik eens checken deze avond

is enkel bij bepaalde programma’s. Meestal fictiereeksen. Vanavond kan je bijvoorbeeld eens proberen bij “Eastenders” (niet dat dit mijn favoriete programma is ;-))

Ik ben aan het kijken naar Eastenders op mijn V5-compact decoder maar er is bij mij geen audiodescriptie te bespeuren.

Ik hoop dat het opgelost is. Het probleem werd deze morgen aan de IT dienst gemeld door de Proximus medewerker op Twitter. Ik heb niet naar Eastenders gekeken maar kijk momenteel naar The Repair Shop en hoor ook niets. Volgens mij was er in de aflevering vorige week wel audiodescriptie.

@Vicky_012 blijkbaar nog altijd niet opgelost zie→ 

 

@Martin bij mij is het opgelost. Alles is terug normaal. Geen audiodescriptie meer.

@Vicky_012 Bedankt voor de feedback.

Reputatie 2
Badge

Afgelopen donderdagnacht en vrijdagavond 23/03 en 24/03/2023 was het opnieuw van dat !

Ik kreeg er ongevraagd alweer de audiodescriptie (AD) bij.

Op BBC1 om 01.40 in “The Gold: The Inside Story” en om 21.00 in “Beyond Paradise”.

Een AD die uiteraard onmogelijk kon uitgeschakeld worden, vermits er in de menu’s geen optie voor voorzien is, in tegenstelling tot sommige Franstalige zenders.

 

 

Reageer