Skip to main content

Omdat je via de "gewone" decoder geen Streamz of Prime Video kan kijken, en onze decoder in de woonkamer de laatste tijd regelmatig vastliep, dacht ik eraan om over te stappen op een Android V7. (Wij hadden er al een in de woonkamer, maar ik wist niet meer waarom we teruggingen naar de analoge... Vooral omdat we de Android-decoder nog steeds in een andere kamer blijven gebruiken.)

Oké, alles verliep soepel tijdens de installatie en ik keek even naar TV.

Toen begon het weer.

Pop-ups met:

(De resolutie, d.w.z.) AUTO of 16:9

En dan

EC/Receiver

WIDE

Gevolgd door

EC/Receiver

1080p/50 Hz input

Het beeld wordt vaak zwart tijdens deze onderbrekingen.

We hebben een Denon receiver AVR-X2600H, een Panasonic TV TX-L37ET5 en een TP-link LAN hub. (Ook duurdere vergulde HDMI-kabels.)

Alle apparaten zijn via vaste kabels met elkaar en het internet verbonden.

De laatste keer had ik veel contact met Denon en heb ik alle mogelijke oplossingen geprobeerd die ze voorstelden, maar niets hielp.

Weet iemand hier wat het Android-gerelateerde probleem zou kunnen zijn?

kan je als test eens met een losse (lange) utp kabel (evt over de grond leggen) voorlopig je decoder aan de Internet box rechtstreeks aansluiten om vast te kunnen stellen of het dan in orde komt.

Laat de receiver eens tussenuit, want ik vermoed dat de HDMI eerst de receiver passeert? Indien de receiver problemen zou geven dan kan je de resolutie op de decoder bijvoorbeeld vast zetten op 1080p of lager.

Maar hoe is dat anders dan de vaste ethernet kabel (in de muur) die ik al heb?

zie ook wat raf85 voorstelt 

de bedoeling met de lange ethernetkabel was omdat er geen andere toestellen zouden tussen je  decoder en bbox tussenin staan bvb als je zou een switch er tussen staan hebben enz..

NB : een switch moet ook igmp snooping ondersteunen en ingeschakeld staan.

@raf85 

Ik heb ethernet kabel naar de booster (was ik vergeten). Ethernet kabel van booster naar TP-link hub. Aparte ethernet kabels van hub naar NAS, receiver en decoder.

De HDMI naar de decoder komt inderdaad van de Denon en de HDMI van de TV gaat naar de Denon.

Zonder de receiver heb ik wel alleen geluid van de TV zelf? Voelt natuurlijk als een downgrade.

Of is het alleen tijdelijk om het probleem op te sporen?

De decoder instellingen zijn via de instellingen in Pickx?

(“Match content dynamic range” is niet actief.

”Gelijk houden met framesnelheid van content” staat op “nooit”.

”Gamemode toestaan” staat ook niet aan.)

Ik vind niets over de resolutie in de instellingen…

@Martin

Helaas kan ik niet zeggen dat ik kan volgen, maar de ethernetkabel van de garage gaat dus eerst naar de booster en dan naar de hub en van daar naar de andere toestellen.

Argh! Waarom lukt het wel met de niet-Android?? 🙁

@Martin en @raf85 - Ik ben zeer dankbaar voor jullie reacties! 🙏

Ik heb trouwens een TL-SG105:

Ik neem aan dat ik deze gids moet volgen…?

https://www.tp-link.com/nl-be/support/faq/1125/

@raf85 

Gevonden!

Staat dus op “Automatisch”.

Welk van de drie 1080 opties is de juiste/beste?

@AMR  ik zou hem op 1080p50 zetten, er zijn geen 4K zenders voorlopig bij Proximus, dus hogere kwaliteit is niet aan de orde, de zenders hebben 1080p25 en 1080p50 als uitzendnorm, 

als je naar 4K wilt kijken van streaming diensten dan zal je beeld aangepast worden door de V7 van 4K naar 1080p of zelf geen 4K geven.

@AMR  De reden wat ik voorgesteld heb om de decoder rechtstreeks aan de bbox aan te sluiten zonder booster en zonder TP-link switch er tussen en de HDMI kabel van decoder direct aan te sluiten aan je TV (wat Raf voorgesteld heeft, is inderdaad om zeker te zijn dat alles goed werkt met je v7 decoder in deze eenvoudige opstelling want als het daar al niet goed werkt zal het zeker niet beter werken met nog meer toestellen er tussen.

Ter bijkomende info: : bvb kan het vast zetten van de resolutie op 1080p/50 ipv automatisch ook helpen bij slechte lipsync net zoals het instellen van Druk op   ga naar Instellingen (⚙️het tandwieltje) rechtsboven in het beeld op je TV Toestel.
Vervolgens  via  menu  - instellingen - apparaat voorkeuren - geluid.  
Daar het geluid op surround zetten.

• Ook belangrijk is dat je de bijgeleverde HDMI kabel bij de V7 gebruikt en niet die van een vroegere oude decoder.

En het is niet omdat je met de vroegere decoders deze problemen niet voorgehad hebt dat het daarom  niet gaat voorvallen met de V7, dat kan je in de vele berichten op het forum trouwens vaststellen.

@Master-magic 

Ja, gisteren de decoder op 1080p50 ingesteld, opnieuw opgestart en ik kon 50 minuten zonder “pop-up” kijken. Daarna zat er in principe steeds minder tijd tussen. (7, 22, 14, 8, 9, 5, 13, 2, 1, 3 minuten - tot dat ik opnieuw een volle herstart deed. De volgende keer was het eerst een halfuur zonder problemen kijkenen daarna 36 en 3 minuten.)

Ik ga gek hiervan! 😀

@Martin 

Ja, ik moet het proberen.

Dus het is beter om de HDMI-kabel uit de doos te gebruiken dan de duurdere die ik heb?

Als er zoveel problemen bekend zijn met de V7, zou je willen dat Proximus met een stabielere versie zou komen. 😔

Mijn zus stelde voor om terug te gaan naar de oude decoder en een Apple TV te gebruiken voor andere stream producten.

Nee je moet niet perse de HDMI kabel die bij de V7 geleverd werd gebruiken, alleen voldoen de vroegere HDMI kabels niet die bij de oudere decoders geleverd werden, daarom dat ik hierboven vermeld had :

• Ook belangrijk is dat je de bijgeleverde HDMI kabel bij de V7 gebruikt en niet die van een vroegere oude decoder.

Dus als jij zou een HDMI V2.1 zou hebben zit je zeker goed.

Als er zoveel problemen bekend zijn met de V7, zou je willen dat Proximus met een stabielere versie zou komen. 😔

Er zijn verschillende zaken die meespelen die de goede werking van de V7 decoder kunnen beinvloeden, zo heb ik bvb geen problemen met mijn V7 decoder of anders gezegd zeker niet de moeite om op te noemen en ik zit nog op een gewone VDSL koperlijn verbinding, dus je kunt niet veralgemenen dat het bij iedereen kommer en kwel is met de V7 decoder, het is een kwestie van de vinger op de wonde te kunnen leggen waar het verkeerd loopt!

Mijn zus stelde voor om terug te gaan naar de oude decoder en een Apple TV te gebruiken voor andere stream producten.

Er zijn er inderdaad nog die met een apple TV werken, maar je zult op het forum ook berichten lezen met klachten hierover.

Kortom je zult op een forum altijd voor 99% klachten lezen wat dan ook een totaal vertekend beeld geeft, want je mag niet vergeten dat zij die geen problemen ondervinden niet perse naar het forum zullen grijpen om te komen melden dat ze geen problemen ondervinden, op een paar uitzonderingen na die het hier toch eens melden. 

Natuurlijk begrijp ik maar al te goed dat iemand die problemen ondervindt daar niet veel aan heeft dat anderen geen problemen ondervinden! 

Mss moet een PX moderator overwegen om eens een technieker te sturen om te onderzoeken waar het probleem juist zit, want zelf kun je niet veel meer doen dan toestellen resetten en wat raad opvolgen die hier door ander forumleden gepost werd, allemaal in de hoop van je te kunnen iets verder te helpen om tot een beter resultaat te komen.

Probeer het gewoon een avond zonder receiver, je zal zien dat je dan geen problemen hebt. Enige wat je nog kan doen indien je via de receiver wilt gaan, de decoder eens op 720p50 proberen.

@AMR @Martin 

ik lees bij de denon info volgende Max HDMI versie ondersteund.

HDMI 2.0b.

ik vrees dat daar het probleem zit dat je denon de hogere versie niet aankan en dan naar de tv toe de problemen geeft met de V7 dat een hogere HDMI versie heeft.

@raf85

Inderdaad, gisteren een HDMI-kabel rechtstreeks tussen TV en decoder gedaan en er waren helemaal geen problemen.

Oké, dan zal ik met de 720p50 ook proberen. 👍

@Master-magic

Aha!

Bedankt voor die info. Dan zal ik Denon weer mailen.

En als dat het probleem is, is er dus niets wat men kan doen? 😕

@Martin 

Helaas weet ik niet precies wat voor klasse mijn huidige HDMI-kabel heeft.

Er staat Pearl Audioquest en 4K/8K 18G daarop…

Kan het zijn dat de kabel in de foute richting zit?

Op het gedeelte van de kabel dat in de decoder zit, staat een pijl naar beneden. Die pijl wijst dus richting de receiver.

@AMR van waar gaat die kabel naar de receiver, komt die van de V7 box of naar de tv ??

@Master-magic 

De Pearl AudioQuest die ik beschreef?

Die ging van de V7 naar de Denon.

(De HDMI-kabel van de Denon naar de TV is een ander merk.)

Ter info: Er wordt door PX aangeraden van rechtstreeks de V7 te verbinden met een HDMI kabel aan de HDMI ingang van je TV en via HDMI ARC dan de verbinding te maken met je audiosysteem.
En zoals aangehaald zit je met  HDMI V2.1 kabels zeker goed.

@Martin 

Kun je meer uitleggen over HDMI ARC?

Want het geluid op de tv zelf is uiteraard niet te vergelijken met het geluid uit mijn surroundsysteem.

Een HDMI-kabel met ARC-functionaliteit verzendt zowel het beeldsignaal van je bron = TV Box naar je televisie, en ook over HDMI het geluidsignaal terug van je televisie naar je soundbar of AV-receiver (vandaar de naam ARC = Audio Return Channel)

HDMI ARC is een functie die je terugvindt op veel moderne televisies en geluidsapparatuur zoals soundbars en AV-receivers.

Je zou eens de receiver op de HDMI2 (ARC) van je TV kunnen aansluiten en je decoder op de HDMI1 bijvoorbeeld. Kijken of dat beter werkt, maar ik vermoed zeker van wel. De Denon en je TV ondersteunen ARC heb ik gelezen.

en bij  dit is ook soms een eventuele oplossing bij problemen met lipsync.