Beantwoord

Android TV box V7 - geen geluid via optische uitgang bij opstarten 's morgens.

  • 8 November 2022
  • 16 reacties
  • 1908 Bekeken

Sedert enkele weken heb ik een Android TV box V7. De TV box is optisch gekoppeld met een convertor naar de versterker. Overdag spelen we radio, ‘s avonds kijken we TV. Na het TV kijken zetten we de TV box op een radio kanaal en zetten de TV box in standby met de remote, ‘s morgen zetten we de TV box en de versterker op om naar de radio te luisteren, maar er komt nooit geluid via het optisch kanaal. Voorheen met de V5 decoder was nooit een probleem (deze was niet optisch gekoppeld met de versterker). ik heb alle kabels al eens uitgetrokken, de convertor uit/aan, helaas dat verandert niets aan de situatie. Wat ik dus nu elke ochtend moet doen is de TV box achteraan uitzetten, een halve minuut wachten, TV box achteraan terug opzetten en na enkele minuten met de remote terug opzetten, iets later komt er eindelijk geluid uit de optische uitgang. Firmware issue?

icon

Beste antwoord door Martin 9 November 2022, 09:30

Bekijk origineel

16 reacties

Reputatie 4
Badge +1

CEC actief, als je deze uitzet heb je geen probleem, de tv box heeft de tv nodig op die manier om actief te worden, zet je die CEC uit kan je radio luisteren zonder problemen ;)

TBI: 

De oplossing is de HDMI CEC functie uitschakelen op je decoder.

  Schakel de CEC functie uit in het menu van je decoder.  Home => Instellingen => Instellingen Toestel => Apparaatvoorkeuren => HDMI CEC en zet deze op uit.

Ik had de HDMI CEC uitgeschakeld nadat ik dit bericht gemaakt heb. Het werkt direct gisteren ochtend maar deze ochtend kwam er pas geluid nadat de TV had opgezet, dat was zeker 5m nadat ik de TV box had opgezet. precies alsof de TV box wachtte op een extra commando. Ik volg het dagelijks op.

Mss is het dan CEC van de TV die de oorzaak is

De ene dag werkt het, als ik de TV box opzet beginnen de luidsprekers spelen na ongeveer 1 minuut. De andere dag is het miserie, TV box heropstarten via het menu. Onze TV is een 20-25j oude Sony Bravia flatscreen.

Staat de instelling op je decoder op stereo

Ik vind de instelling stereo op de TV box niet. Ondertussen werkt het ‘s morgens 1 dag op 2, de ene dag komt er geluid via de optische uitgang, de andere dag herstart ik de TV box.

Reputatie 5
Badge +3

Ik heb hetzelfde probleem als Erik DK

CEC op TV en decoder staan uit, als ik s’ morgens de versterker en decoder opstart voor de radio krijg ik enkel het optisch signaal door als ik de tv opzet. Dan heb ik onmiddellijk geluid via de boxen, daarna doe ik de tv terug uit. Heb ondertussen een andere DAC converter besteld maar het blijft hetzelfde.

Conclusie: Ik moet de decoder niet herstarten, enkel effen de TV aan zetten!

mvg

Reputatie 5
Badge +3

Nu  heb ik ‘s morgens bij het aanzetten van decoder en versterker (radio) brom door de luidsprekers een soort interferentie, moet de V7 dan herstarten of de voedingsstekker vd DAC er even uittrekken of de tv opzetten om dan radio te kunnen beluisteren, wel vervelend, maar eens opgestart heb ik voor de rest vd dag geen problemen meer

De DAC adapter heb ik reeds vernieuwd, waarom geen analoge audio uitgang op de V7 decoder zoals bij de V6, had daar nooit problemen mee bij het opstarten.

Is het een optische audio uitgang probleem?

mvg

 

@jdm_01 Bij mij helpt het niet of ik nu eerst de TV aanzet of niet. Het is om de 2 dagen dat het geluid niet werkt en ik de TV box herstart via het menu systeem. De dagen er tussen komt er na een minuutje geluid door via de stereoketen.

Reputatie 5
Badge +3

De vraag is ligt het aan de audio uitgang vd decoder? Heb al de kabel en convertor vervangen. Ga morgen eens proberen de DAC convertor met de usb kabel (voeding) op de decoder aan te sluiten. Laat iets weten.

Deze oplossing werkt hier niet. Als ik het signaal opvang van de tv werkt het wel, dus de box geeft geen uitgangsignaal.

Ik heb net de box V7 geïnstalleerd met toslinck en converter.  Ik las op dit forum, de box uit te schakelen en opnieuw te starten.  Dan komt er gedurende enkele seconden geluid via mijn versterker door de boxen, precies tot de tv volledig is opgestart.  Daarna niets meer.  Ik heb de  HDMI CEC uitgezet.  Telkens ik de box herstart lukt dit even en daarna niet meer.  Mij lijkt het een probleem in de TV BOX te zijn , niet?  Wie kan me helpen?

Gelijkaardige problemen hier, sinds begin januari. 

Is er een software update van de Android box geweest? 

‘s Morgens hebben we problemen om naar de radio te luisteren (via optische kabel tussen Android box en versterker).  HDMI CEC staat uit op de TV.  De kabels zijn allemaal goed verbonden. 

Als we eerst via Bluetooth en smartphone luisteren, dan de Android box achteraan helemaal uitschakelen, na een minuutje opnieuw inschakelen, dan lukt het en kunnen we tot ca. ‘s middags naar de radio luisteren.  Daarna valt de Android box automatisch uit.  Bij heropstarten vaak hetzelfde probleem als ‘s morgens. 

Ook als we ‘s middags naar het journaal gekeken hebben, dan komt er daarna geen geluid meer door naar de versterker.  Dus telkens opnieuw Android box volledig uitschakelen, wachten en hopen dat het daarna lukt om via de versterker naar de radio te luisteren. 

Audiosignaal via de TV werkt wel, dus het moet aan het uitgangssignaal van de Android box liggen, zoals iemand hierboven aangegeven heeft.

Kan dit met een software update opgelost worden?  Tot eind 2023 hebben we hier geen problemen mee gehad.

Zelfde probleem sinds recente update (rond 15 januari). Verbinding gaat ook via optische kabel naar versterker. Bij heropstart valt de audioverbinding na 15 à 20 seconden weg. Kan geen radio meer luisteren via versterker / geluidsinstallatie.

Audiosignaal via tv werkt wel .

V7 box is geen nieuwe installatie, integendeel heeft steeds goed gewerkt mits soms een heropstart s’morgens. 

Heb probleem eerder gemeld via chat maar geen reactie gekregen.

Bij mij is het opgelost Door in de instellingen toestel de optie weergave en geluid de optie geen: suround sound nooit gebruiken

Ik heb ook enkel een stereo versterker 

Reageer