Skip to main content
Vraag

Android TV box, tv gids niet beschikbaar, geluid en beeld niet synchroon

• January 28, 2026
  • 13 reacties
  • 46 Bekeken

1. sinds een paar weken heb ik telkens problemen dat de TV gids niet beschikbaar is (niet geladen), wat best onhandig is als je iets wilt herbekijken.   De decoder (Android)  herstart ik dan even, dan lukt het meestal maar na 1 a 2 dagen heb ik opnieuw hetzelfde probleem.  Ook bij het verspringen naar een volgende zender blijft de TV-gids soms staan bij de vorige zender.
  2. Een ander frequent probleem is bij het veranderen van zender,  meestal dat de klank en beeld niet synchroon zijn.  Na een tijdje komt het dan wel in orde.
  3. een ouder probleem ( juist om overzicht compleet te maken) is het het verschijnen van een foutcoude ( denk P144) ….dan kan je meestal enkel nog live kijken ( geen opnames + ook geen herhaal...enz), waarbij er met aandrang word gevraagd om uw decoder niet te herstarten…anders verlies je bepaalde functies.  Maar dit is nu al tijdje geleden dat dit nog is voorgevallen.

13 reacties

Forum|alt.badge.img+2

@Dirk vdk probleem 2 is iets wat iedereen heeft dat het niet gelijk loopt, naargelang je internet snelheid kan dit sneller of trager zijn, normaal na 4 seconden is het goed, dat is omdat het moet inladen en bufferen.

• Auteur
  • Practitioner
  • January 28, 2026

@Master-magic , ok en wat te doen bij probleem 1  ?   (wat het meeste impact heeft )

• Auteur
  • Practitioner
  • January 28, 2026

@Master-magic , voor probleem 2 ….had ik daar vroeger geen last van ( beeld en klank waren sychroon)

Mutlie
  • January 28, 2026

Je hebt je decoder herstart, maar misschien is er een probleem met de modem en niet de decoder?
Heb je je modem al eens herstart?

YorickP
Forum|alt.badge.img+3
  • Proximus Ambassador
  • January 28, 2026

Is de decoder ook al eens reset? 

Blijft de decoder tijdens de nacht ook in standby of zet u de stroom van het toestel uit?

Jan
Forum|alt.badge.img+3
  • Motivator
  • January 28, 2026

@Dirk vdk Probleem 1 los ik op door even naar een andere zender te gaan (ik schakel even naar TF1) en dan terug.

• Auteur
  • Practitioner
  • January 28, 2026

Je hebt je decoder herstart, maar misschien is er een probleem met de modem en niet de decoder?
Heb je je modem al eens herstart?

ik kan de modem eens herstarten (probeer ik), maar waarom zou dit dit reden kunnen zijn?  zou ik dan momenteel  ook geen slechte internet verbinding hebben?  dus het niet laden van bepaalde pagina’s van de decoder kan te maken hebben met de modem ( is Bbox 3V+) ?

Mutlie
  • January 28, 2026

Dat zou inderdaad kunnen. Gewoon een minder goede verbinding is voldoende. 

Als je Bbox ouder is dan 8 jaar kan het zelfs nodig zijn deze te vervangen. Maar ik vermoed dat een 3V+ niet zo oud is.

• Auteur
  • Practitioner
  • January 28, 2026

@Dirk vdk Probleem 1 los ik op door even naar een andere zender te gaan (ik schakel even naar TF1) en dan terug.

Dag Jan,  dit heb ik ook al ontdekt..even naar een andere zender schakelen of home….en dan terug afstemmen op gewenste kanaal, maar dit kan toch niet de bedoeling zijn of de manier hoe het toestel is ontworpen.  In het begin van Android box had ik deze problemen niet.

• Auteur
  • Practitioner
  • January 28, 2026

Dat zou inderdaad kunnen. Gewoon een minder goede verbinding is voldoende. 

Als je Bbox ouder is dan 8 jaar kan het zelfs nodig zijn deze te vervangen. Maar ik vermoed dat een 3V+ niet zo oud is.

Hoe kan ik dit best nagaan?  De datum van installatie kan ik wel terugvinden,  maar misschien was het toestel reeds vroeger gebouwd? 

• Auteur
  • Practitioner
  • January 28, 2026

Is de decoder ook al eens reset? 

Blijft de decoder tijdens de nacht ook in standby of zet u de stroom van het toestel uit?

@YorickP ,  natuurlijk blijft de decoder aan staan. Dit is toch de aanbeveling van Proximus?

Mutlie
  • January 28, 2026

De Bbox hoeft zeker  niet versleten te zijn, het kan een defect zijn.
Dat je internet hebt heeft minder belang want het “tv signaal” en het “internet” gebruiken aparte kanalen.

Er is mij verteld dat je  aan het serienummer (eerste 2 cijfers)  je het jaar en de maand van productie vaststellen. Nu is daar  regelmatig discussie over die werkwijze.  Het zou niet kloppen maar het is mij zo verteld en  bij mijn beide Bbox3 (zonder v+ dus ! )klopte het indertijd wel volledig. Die datum  kon ik ook zien op  het  certificaat van overeenstemming dat ik in beide gevallen in de doos had bewaard, raar maar waar van een datum exact in die periode (maand en jaar); Moet toch een enorm toeval zijn geweest, niet waar?

Edit
Naar het schijnt kan je via de interface 192.168.1.1  de hardware versie zien en zo de ouderdom ergens bepalen. Maar welke versie wanneer  is uitgekomen?

Forum|alt.badge.img+1
  • Motivator
  • January 28, 2026

Kan ook een IP conflict zijn. Heb je nog andere routers/access points/versterkers aangesloten op de bbox?