Vraag

Android decoder in te stellen als radiozender?


Ik wil mijn nieuwe Android decoder rechtstreeks gebruiken als radio zonder de TV te moeten gebruiken. Kan dit op een of andere manier via de SPDIF-uitgang op de decoder? Ik zie enkel verwijzingen naar verbindingen naar soundbars ed maar verder geen uitleg.

Ik zou dat willen instellen via mijn universele afstandsbediening (bvb decoder instellen op kanaal 800 voor radio 1 en dat signaal naar mijn versterker enzoverder). Zou dit kunnen?


11 reacties

TV moet opstaan als je de klank via de TV laat doorgeven maar als je de klank rechtstreeks van de decoder laat toekomen op één of ander versterker enz. moet je tv niet opstaan.

Beste Martin, je laatste zin is nét de nagel op de kop. ‘Klank rechtstreeks van de decoder naar de versterker’…. ik heb niet de indruk dat er klank via de spif uit de decoder komt… Ik zal eens wat verder uittesten…
Alleszins bedankt voor je hulp en suggesties!

Even een update.

Ik heb de volgende vraag gesteld aan de Helpdesk van Proximus: kan ik een verbinding maken tussen V7-decoder en mijn versterker zonder langs het beeldscherm te moeten gaan? Bij de decoder van Telenet (ik ben pas overgeschakeld naar Proximus) was dit mogelijk. Ik zou dan ook mijn Logitech Harmony Elite instellen met een afzonderlijke radio-activiteit.

Ik kreeg volgend antwoord: Nee helaas is dit niet mogelijk om dit niet via je tv toestel te doen. Is inderdaad enkel voor de tv op het surround system aan te sluiten.

Vind ik persoonlijk toch wel een misser. Nu moet ik mijn scherm inschakelen om een radiokanaal in te stellen en te beluisteren… Bovendien vergt dit extra instellingen (als die al mogelijk zijn) op mijn Harmony Elite om na de radiokeuze het beeldscherm op zwart in te stellen.

Dit ter info voor het forum.

Inderdaad raar dat de klank dan niet uit de spdif  komt !

En met HDMI audio retour channel (HDMI ARC) op je TV zal er waarschijnlijk geen instelling mogelijk zijn op je tv omdat die de klank toch zou doorsturen zonder dat de tv aanstaat en alleen zou werken met TV in stand-by ????  

→  HDMI ARC 

Reputatie 4
Badge +2

@Goeduvelke

@Martin

Ik heb zopas dit even getest op mijn V7 decoder: SPDIF uitgang V7 rechtstreeks naar mijn versterker, dus niets via TV of soundbar en dit werkt zonder problemen.

Ik begrijp niet waarom dat niet zou werken.

@Jan Ik versta dit inderdaad ook niet waarom dit niet zou werken maar ik kon het gewoon niet uittesten, en daarom bedankt voor de feedback, zo zijn we zeker.

@Jan en @Martin : bedankt voor jullie reacties! Dit horende (vooral die van Jan) zal ik bij mijalles nog eens moeten rebooten en checken. Ik hou jullie op de hoogte!

Zeker doen zodat we weten of het ook bij u werkt, succes.

@Jan en @Martin: Goed nieuws, optisch signaal vanuit decoder naar versterker werkt inderdaad! Blijkbaar iets mis met de digitaal-analoog convertor die er tussen zat. Heb een andere er tussen gezet en het loopt prima.
Nu nog sleutelen aan die connectie tussen decoder en Logitech Harmony Elite afstandsbediening...die willen elkaar precies niet leren kennen. Ik blijf testen en proberen.

Thnx voor de support!

Bedankt voor de feedback, prettig weekend verder..

Bij mij ook zelfde probleem als ik s’morgens naar de radio wil luisteren via analoge versterker komt er een gebrom uit mijn boxen, ik moet dan eerst de stroom afleggen en kort daarop weer inschakelen en de radiozender opzoeken via mijn tv en vervolgens mijn versterker aanleggen. Ik heb ook reeds een converter aangesloten. Welk merk van converter hebben jullie, de mijne is een Medio Toslink+S/PDIF

Reageer