Skip to main content

De afstandsbediening van de decoder V7 is moeilijker te gebruiken dan de vorige.

De vorige was bijvoorbeeld handiger om voor- of achteruit te spoelen omdat je 4 standen voor de snelheid had, de nieuwe heeft maar 1 snelheid en je moet blijven drukken: zo ben je steeds voorbij de plaats waar je wenst verder te kijken, zowel vooruit als achteruit.

De pijltjestoetsen waren plat, nu hellen ze naar binnen: veel moeilijker om te bedienen.

De tv-programma’s hebben nu allemaal een grote foto waardoor er maar enkele op het scherm kunnen, de vorige lijst was veel overzichtelijker.

Er zijn verschillende knoppen gewijzigd waardoor deze die je gewoon was echt mist: de Radio toets is bijvoorbeeld verdwenen en vervangen door een Netflix toets.

Zoeken in de handleiding is moeilijk want wat je zoekt ontbreekt of staat onder een andere titel waar je dit nooit zou verwachten.

Hoe lang duurt het om hieraan gewoon te worden?

Klopt helemaal.
Nu ja, het went toch wel, de ene ietsje rapper dan de ander natuurlijk.

Wat moeilijk blijft is het doorspoelen, zeer moeilijk om te zien of je te ver bent of bijange nog niet ver genoeg. Sommige reclameblokken duren 7-8 minuten en andere nauwelijks 1-2. Erg leuk.
Of stel je bekijkt een sport wedstrijd en die ligt even stil, je wil doorspoelen en bij versneld doorspoelen zou je zien waar er terug actie is. Nu is het gokken. Een goed voorbeeld is de rode vlag in de Formule 1. Nog een andere grote tekort koming is de “sub” toets die maar af en toe werkt maar het grootste gebrek blijft m.i. toch de onoverzichtelijkheid van de opnames. Vooral dat je niet meer direct kan zien wanneer een aflevering uit een reeks “vervalt” als je een aantal reeksen hebt opgenomen. Om te weten welke je eerst moet bekijken en welke even kunnen wachten moet je alles afzoeken om dat te zien. En dan staan de aflevereingen in een reeks dikwijls niet op volgorde. (zucht)

En dan heb ik ook nog voor dat de afstandsbediening al een paar keer niet werkte (of iets in die aard) De V7 start niet op, de TV ook niet. Een paar weken terug kon ik dat oplossen (alleen maar) door de batterijen even eruit te halen, een andere manier( stroomloos zetten) hielp niet.
Vandaag hielp de batterijen verwijderen niet en moest ik de V7 herstarten.


En dan heb ik ook nog voor dat de afstandsbediening al een paar keer niet werkte (of iets in die aard) De V7 start niet op, de TV ook niet. Een paar weken terug kon ik dat oplossen (alleen maar) door de batterijen even eruit te halen, een andere manier( stroomloos zetten) hielp niet.
Vandaag hielp de batterijen verwijderen niet en moest ik de V7 herstarten.

 

Hoe is je remote gekoppeld met de decoder alleen met IR of ook met bluetooth


Bluetooth


@Mutlie: Wat je schrijft heb ik ook allemaal al voorgehad.

Mijn partner is razend op die V7 die we ongevraagd opgestuurd kregen. Het begint al met het opstarten: zoals voorheen drukte ze uit gewoonte op de tv-toets, nu krijgen we daar geen beeld, er moet op de Proximus-toets gedrukt worden. Dat wist ze niet.

Ze had ook eens op de SUB-toets gedrukt voor de onderschriften, die kregen we echter niet meer weg. Naar de handleiding op tv gekeken maar daar was niets over te vinden. Pas later gemerkt dat dit onder “Taalinstellingen” staat en dit was op het scherm niet te zien omdat je daarvoor naar beneden moet scrollen.

Alhoewel TV-replay in ons pakket zat, kreeg ze een melding dat ze moest upgraden naar TV-replay+. Daarvoor moeten we nu 8 euro per maand bijbetalen.

En ik kan zo blijven doorgaan, je houdt het niet voor mogelijk wat we allemaal al meegemaakt hebben. Een feestelijk cadeau was het zeker niet.

Proximus gaat blijkbaar uit van de veronderstelling dat iedereen een nerd is op dit gebied:


DE handleiding is niet je dat, klopt.
Ondertitels kan je ook aan/uitzetten via de “OK” toets, moest je dit nog niet weten. Zo doen we dat altijd want de sub-toets werkt meer niet dan wel.

HDMI-CEC staat bij mij actief en de tv-toets start zo ook automatisch Pickx op. Afzetten doe ik altijd via de Proximus toets, die schakelt de tv ook uit. Of de tv toets de V7 uitschakelt heb ik nog niet getest (beetje lui, de V7 staat in de kast en omte zien of de lampjes branden of niet moet ik de deuren opendoen 😄)
Maar wij gebruiken altijd de Proximus toetsen voor aan/uit.

 


Ik start altijd beide op via de TV-toets  van de remote en ook beide uit via de TV-toets, tot hiertoe nog geen probleem hiermee ondervonden.


@Martin: Ik moet opstarten met de Proximus-toets en uizetten met de tv-toets. Start ik op via de tv-toets dan gaat de V7 niet aan en verschijnt op het scherm: geen kanaal beschikbaar voor deze bron. Sluit ik af met de Proximus-toets dan gaat de tv niet uit en verschijnt terug dezelfde tekst op het scherm.


@user De Proximus-toets bedient je decoder en de TV-toets je TV-toestel (aan/uit). Afhankelijk van je instellingen en je TV-toestel is het voldoende 1 toets te gebruiken om je TV-toestel automatisch mee op te zetten. 

Om de ondertiteling op te zetten, kan je, zoals Mutlie al aanhaalde, op OK duwen. Dan krijg je rechts van je beeld een menu waarin je kan selecteren wat je wil voor taal en ondertiteling. Om terug naar je beeld te gaan, duw je op het puntje links naast ok. 

@Mutlie Voor de problemen met je afstandsbediening kan je deze eens ontkoppelen en opnieuw koppelen via Home - instellingen - instellingen toestel - afstandsbediening en accessoires


@HadewychT gedaan! En van de gelegenheid gebruik gemaakt om de afstandsbediening te resetten.
Bedankt voor de tip! Hopelijk zijn de probleempjes nu opgelost.


Voor mijn navolgers:
Terug aankoppelen doe je door de + toetsen (volume en programma) 3 sec gelijktijdig in te houden en even te wachten. Er is geen zichtbaar signaal.
Vergeet niet de afstandsbediening te richten want bluetooth is niet actief.


Bluetooth inschakelen :

https://www.proximus.be/support/nl/id_sfaqr_tv_rc_radio/particulieren/support/televisie/tv-box-decoder-thuis-installeren/afstandsbediening/afstandsbediening-via-radiofrequenties-of-bluetooth.html

 


Viel het eigenlijk nog voor na je update naar het NTVBE ?


Het gebeurde al niet dagelijks en het 6-platform (NTVBE) is bij ons geïnstalleerd ….euh... 48 uur geleden?
Maar dus wel wat andere probleempjes (met doorspoelen vooral, kan dit aan gewijzigde software liggen? )

 


Bedenking over de hapering van de afstandsbediening:


Zou er een verband zijn met de eco-modus?

Want:
Eco stond niet geactiveerd, maar nu we op versie 6.149.1 zitten is de eco modus actief. (sinds NTVBE, niet zelf geactiveerd)
Het opstarten duurt iets langer, soms niet veel, soms wel ietsje meer. En dan knippert het blauwe lichtje op de afstandsbediening ook, en dus denk ik : LAP! en start alles toch nog op met een vertraging van een aantal seconden.
Tot dusver gaat het opstarten wel door.
Met de software versie 5.x.x ging het opstarten gewoon niet verder of was ik na 20? 30?  meer? seconden (voor ik de batterijen er uit haalde en de decoder terug “aan” zette - die dan wel opstartte) te ongeduldig geworden, maar zoals gezegd, eco modus was niet geactiveerd. Bleef versie 5 hierop hangen dan?


Ter info: Bij mij heeft eco modus altijd opgestaan op de V7 zonder problemen hierbij ondervonden te hebben, maar ik zit wel nog met versie 5. 


Ik erger mij al bij het opstarten: het Pickx scherm vind ik verschrikkelijk. Voorheen kreeg ik onmiddellijk VRT1 wanneer ik deze zender de vorige keer afgesloten had. Een eenvoudige druk op een ander cijfer en ik had onmiddellijk een andere zender die ik wou bekijken. Eenvoudiger kon niet, nu is dit een hele poespas.

Wil je een opgenomen programma na het bekijken verwijderen, dan moet je dezelfde omweg maken via home naar Pickx naar video’s naar het programma terug zoeken naar verwijderen en nogmaals het verwijderen bevestigen. Voorheen kon je dit zonder omwegen doen. 

Het door- of terugspoelen is veel slechter geworden: het oorspronkelijke beeld blijft daarbij gewoon staan, je weet nooit wanneer je op de plaats gekomen bent die je wenst. Voorheen zag je het beeld in versneld tempo veranderen, zo kon je precies stoppen waar je het wenste.Nu wordt het beeld donker en je hebt geen idee waar je zult uitkomen wanneer je de door- of terugspoel knop loslaat.

De V7 versie doet afbreuk aan het gebruiksgemak van de vorige versies.


Reageer