Skip to main content
Vraag

afstandsbediening

• September 3, 2026
  • 56 reacties
  • 395 Bekeken

Toon eerste bericht

56 reacties

• Rising star
  • September 11, 2026

I​@Mutlie bluetooth geactiveerd.  Ext decoder groen afgevinkt.  Decoder reageert niet meteen.  Enkel afstandsbediening van Proximus en decoder staat vrij dus niet in een kast.  Heeft drie jaar na glasvezel installatie zonder problemen gewerkt.

• Rising star
  • September 13, 2026

@Mutlie ​@Martin ​@HadewychT wat gebeurt er als ik HDMI CEC uitschakel?

Mutlie
  • September 13, 2026

Decoder en tv communiceren via CEC en de HDMI kabel, m.a.w. in principe kan je de tv niet meer bedienen met de PX afstandsbediening.
Wat bij mij de bedenking doet opkomen, moet op je tv ook niet CEC zijn ingeschakeld?
Kijk eens in de handleiding hoe en controleer ineens welke  poort  CEC ondersteunt. Stel dat je een verkeerde gebruikt.
Controleer dat even en trek daarna even (20 sec) de stroomkabel uit van tv en decoder. Steek ze dan terug in. Dat verplicht  tv en decoder tot een vernieuwde “kennismaking”

Martin
  • September 13, 2026

@bertp454 

1. Decoder en tv communiceren via CEC en de HDMI kabel, m.a.w. in principe kan je de tv niet meer bedienen met de PX afstandsbediening. 
2.Wat bij mij de bedenking doet opkomen, moet op je tv ook niet CEC zijn ingeschakeld?
Kijk eens in de handleiding hoe en controleer ineens welke  poort  CEC ondersteunt. Stel dat je een verkeerde gebruikt.
3.Controleer dat even en trek daarna even (20 sec) de stroomkabel uit van tv en decoder. Steek ze dan terug in. Dat verplicht  tv en decoder tot een vernieuwde “kennismaking”

1.voor alle duidelijkheid en misverstaande te voorkomen, wat Mutlie  bedoelt is dat je de TV dan niet meer kan opzetten via de Proximus-knop van de PX remote, maar je kan wel nog de TV opzetten met de TV-knop op de PX remote en ook volume regelen enz..
Dus als je CEC uitzet en je wil met PX remote decoder en TV aanzetten, ga je dan de TV-knop moeten gebruiken om de TV aan/uit te zetten en de Proximus-knop om de decoder aan/uit te zetten.
2.CEC moet inderdaad op beide tv en decoder ingeschakeld staan.
3. Als je de TV reboot door stroomstekker uit te trekken wacht je best voor alle zekerheid
    2 a 3 minuten (hangt af van merk/type TV) om de stekker terug te steken.

TBI: Bij sommigen staat CEC actief op decoder en TV , maar dat toch bijvoorbeeld automatisch uitschakelen niet werkt terwijl automatisch inschakelen wel werkt.
Dat komt doordat fabrikanten niet alle CEC-functies identiek implementeren.

• Rising star
  • September 14, 2026

@Martin Bedankt voor de verduidelijking.  Ik vreesde al mijn PX afstandsbediening niet meer te kunnen gebruiken na CEC uitgeschakeld te hebben.  Ik heb geen CEC wijzigingen uitgevoerd aan het TV toestel (zou ook niet weten hoe) De situatie momentel is:  CEC op decoder is ingeschakeld en het systeem moet ingeschakeld worden met TV knop afstandsbediening eerst nadien met PX knop op de afstandsbediening.  Dan start zowel TV als decoder op.  Het afsluiten werkt met enkel druk op de PX afstandsbediening.  Als het systeem zo blijft werken ben ik best tevreden hoewel ik vroeger kon opstarten met enkel één druk op de PX afstandsbediening.  Hoe het komt dat dit niet meer lukt daar heb ik het raden naar.  Grtz. Lambert

Martin
  • September 14, 2026

@bertp454  Om eerlijk te zijn heb ik mij dit ook al herhaaldelijk afgevraagd aan wat zo’n probleem juist te wijten is en vooral omdat mijn pa juist het zelfde heeft voorgehad met een vorige upgrade op de V7 decoder waarbij hij eerst de TV moest opstarten met de TV-knop, want als hij eerst de decoder opstartte met de PX-knop ging de TV  niet aan en dan met een volgende update van de decoder had hij dit niet meer voor!?

Dus heb ik een sterk vermoeden dat wat ik hierboven al opgesomd heb in mijn vorig bericht, onder TBI:, wel eens de reden zou kunnen zijn.