Skip to main content
Vraag

Aansluiten tvbox v7c op hifi installatie

• November 6, 2025
  • 5 reacties
  • 81 Bekeken

Recent werd mijn defecte tvbox v5c vervangen door v7c. Op de v5c had ik nog een ronde scart aansluiting welke ik dmw omvormingskabel scart/chinch rechtstreeks kon aansluiten op de aux-ingang van mijn versterker. Op de nieuwe v7c zit enkel nog een optische uitgang. Hoe moet ik nu audio (bv radiozenders) overbrengen naar mijn hifi? Kan ik bij proximus omzettingskabel verkijgen of hoe kan ik dit oplossen?

5 reacties

Martin
  • November 6, 2025

@Ronny_019 Dit is wat PX aangeeft op hun Site:

Over het algemeen worden audiosystemen op de TV Box aangesloten via een HDMI-kabel of een optische kabel (S/PDIF).

Als je audiosystemen enkel met een mini-jack of RCA-stekker/tulpstekker werken, maak je gebruik van een converter, die verkrijgbaar is in elektronicazaken.

• Auteur
  • Apprentice
  • November 8, 2025

Kan ik met dgl. soort omvormer het probleem oplossen? zie foto hierna. Moet de tv dan aan blijven om de overdracht van het audio-signaal te garanderen? De voeding van deze omvormer gebeurt met een USB stekker. Kan deze aangesloten worden op de USB aansluiting aan de zijkant van de tvbox of moet ik een USB-netstekker voorzien voor aansluiting op 220V

Martin
  • November 8, 2025

Zelf heb ik er geen praktische ervaring mee maar je Tv moet niet blijven opstaan, want vroeger moest je met je V5c decoder ook de TV niet laten opstaan. Je kunt de USB gebruiken van je decoder of deze van je internet box.

Bijkomende info:
- HDMI-CEC bij de HDMI instellingen van de V7 decoder uitschakelen,
   zodat je de TV kunt uitschakelen zonder dat de V7 decoder ook uitgeschakeld wordt.

- Dolby uitzetten via de audio instellingen van de V7 decoder indien je geen klank hebt.

• Apprentice
  • November 26, 2025

Welke spdif -rca connector gebruik je ?

• Auteur
  • Apprentice
  • November 26, 2025

Dag Marc_0336,

Ik heb er nog geen aangekocht/gebruikt, ik ben gewoon de mogelijkheden aan het bekijken