Teneinde te kunnen inloggen op MyProximus is het nu verplicht om een gsm nr door te geven. Daarna wordt een code naar gsm gestuurd, en via die code kan je inloggen. Ik bezit geen smartphone, noch gsm-abonnement bij Proximus. Enkel een simpele gsm om zeer sporadisch (noodgeval) bereikbaar te zijn voor een familielid; op te laden belkrediet (per jaar €5). Ik geef dit gsm nr aldus nooit aan derden. Maar nu werd ik verplicht! Sindsdien ben ik al meerdere keren opgebeld door het nr 3228809926; persoon spreekt enkel Frans en Engels. Naar eigen zeggen heeft ze het gsm nr van Proximus gekregen, en biedt een promo aan voor een zeer voordelige iPhone (voor €9 enz). Naar de details heb ik niet geluisterd en het interesseerde me ook niet. Doch ik vind het onaanvaardbaar dat Proximus hiermee de wet op de privacy schendt. Een privé-nr dat haast niemand kent, en dat ik in opdracht van Prox verplicht aan hen moest meedelen (om te kunnen inloggen op die app), wordt enkele dagen later al ’misbruikt’ om mij iets aan te smeren dat ik niet nodig heb?! Hoe vaak zal mijn privé-nr (waar Proximus niets mee te maken heeft) in de toekomst nog worden misbruikt (gezien Proximus het openbaar maakt of doorgeeft)?
Tweede frustratie: ik meld dit vandaag vóór 20 u via chat. Ik schrijf het probleem neer, en er komt iemand online: ’ik verbind u door met een andere collega’. Na 30 min wacht ik nog steeds. Ik bel ondertussen naar het 0800-nr: ’onze kantoren zijn gesloten’; het is na 20 u. Vandaar ook dat ik niemand via de chat zal krijgen, omdat ze al naar huis zijn.... maar toch houden ze mij zo lang aan het lijntje?!
Ik denk echt dat dit een zaak is voor de ombudsdienst, want valse inbreuk op de privacy is niet volgens de wettelijke regels en onaanvaardbaar. Proximus heeft geen zaken met het gsmnr dat niet van hen is.