Beantwoord

Phishing mail

  • 30 March 2022
  • 15 reacties
  • 6553 Bekeken

Reputatie 4
Badge +2
  • Grand Master
  • 237 reacties

Zopas een phishing mail ontvangen, zeer goed nagemaakt.

 

icon

Beste antwoord door Martin 31 March 2022, 15:12

Bekijk origineel

15 reacties

best doorsturen naar verdacht@safeonweb.be 

Wat is verdacht@safeonweb.be? | Drupal

Verdachte activiteit melden | Proximus Groep

Reputatie 7
Badge +3

@Jan 

inderdaad, de phishing mails worden steeds beter… creepy! …

 

aan allen het advies: onafhankelijk inloggen via je myProximus en via die weg checken en betalen… nooit via die links…

 

groeten

Tina

Reputatie 7
Badge +4

 

Ter info:

een Proximus (IT-)foutje of mogelijks een heel goede namaak (cfr <billing-no-reply@proximus.com> als afzender hierboven)?

controle broncode bericht geeft op het eerste zicht niet direct uitsluitsel hieromtrent

P.S.

MyProximus uiteraard gecontroleerd (alles ok) en de hier niet getoonde link leidt naar nergens (niet bestaande bestemming)

inderdaad de namaak wordt altijd maar beter in een ander topic werd ook een phishing mail aangehaald  via billing-no-reply@proximus.com 

Als ik daar op de link klikte kwam je op een totaal andere site uit die niks te maken had met proximus.

 

Er circuleren momenteel frauduleuze (phishing) mails, zogezegd uit naam van Proximus, met de melding dat de domiciliëring van jouw telecomfactuur mislukt is. Ga hier aub niet op in.

Met een frauduleuze link in de mail proberen criminelen persoons- en bankgegevens van de ontvanger los te krijgen.

Hieronder vind je een voorbeeld van een dergelijk bericht met ‘Proximus Billing’ als zogenaamde afzender.

Onthou dat je de status van jouw facturatie steeds kan raadplegen via de MyProximus app op je toestel of door contact op te nemen met Proximus via 0800 22 200.

Heb je een frauduleuze mail ontvangen? Dan kan je dit melden:
 - via de Proximus-website of - via verdacht@safeonweb.be en - deze mail met de headers doorsturen naar csirt@proximus.com .
Hoe kan ik mijn email headers te zien krijgen van verschillende mail programma’s?

Zoals proximus Ieper beter is? Ik koop een Xiaomi telefoon gewoon van de retailer die goedkoper is dan met abbonement opeens blokeert deze en kan ik hem niet meer activeren omdat hij met een oud telefoon nr geactiveerd is. Nu dit alleen al koste me 200 euro en ik zit met een 21 jaar of meer oud nr.Die totaal niet prive is ik voel me aangevallen in privacy! Dus zeker kosten na al het werk ik in jullie services gestopt heb…

Positie Productomschrijving Artikelnummer Aantal Prijs Verzendkosten Totaal 1 XIAOMI Smartphone Redmi 9T 128... Levering binnen 1 tot 3 dagen 1947082 1 € 199,00 € 0,00 € 199,00

Deze stonden mooi in de shops zal wanneer ik verhuis goed uitkuiken want mijn ouders zitten terug zonder telefoon etc!

Reputatie 7
Badge +4

??

Hebt u bij Proximus Ieper (of bij een andere partij?) een toestel Xiaomi gekocht dat geblokkeerd werd omdat het gekoppeld is aan een ander nummer (= bv. een gsm met abo op afbetaling?)

Proximus medewerkers (moderatoren) kunnen u voor zover mij bekend een ander nummer toewijzen, maar kunnen in principe geen GSM die geblokkeerd werd om redenen van fraude (bv. niet afbetaald door de derde partij) zonder meer vrijgeven

 

Proximus medewerkers zijn normaal terug aanwezig op dit publieke forum vanaf morgen

 

Mag ik vragen wat een geblokkeerde gsm met met dit topic over phishing te maken heeft?
 

Reputatie 7
Badge +3

@Zaderieko  Met wat kan ik je helpen?

 

Reputatie 7
Badge +1

Deze mail aangekregen. Wat moet ik hiermee 🤔 Heb de afzender bijgedaan.

 

Een phishing-mail of pop-up melden: hoe doe ik dat? 

→ Phishing: wat is het en hoe het te melden? | Proximus

Stuur verdachte berichten steeds door naar verdacht@safeonweb.be

Reputatie 7
Badge +1

Een phishing-mail of pop-up melden: hoe doe ik dat? 

→ Phishing: wat is het en hoe het te melden? | Proximus

Stuur verdachte berichten steeds door naar verdacht@safeonweb.be

@Martin. Bedankt, maar ik weet dit. Krijg antwoord dat dit een goede reactie is maar een paar dagen daarna komt de mail weer terug, zie onderstaand 😥 
 

 

De normaalste zaak van de wereld tegenwoordig.
Gewoon doorzenden naar safeonweb, vroeg of laat stopt deze mail (maar ondertussen en achteraf krijg je tientallen en nog veel meer andere)
Beste remedie: gewoon je mailadres stopzetten en een nieuw maken.

Reputatie 7
Badge +1

Vandaag weer voor de zoveelste keer een mail aangekregen, zelf met een skynet mail adres. Proximusmedewerkers kunnen dit toch checken ? 🤔 safeonweb reageert al binnen een paar seconden, is automatisch. Kunnen dit ook niet weg krijgen 🤔😉

 

Reputatie 7
Badge +3

@Antoon1 

  Misbruik van onze diensten | Proximus Groep

 

Stuur ons indien mogelijk via 

https://www.proximus.com/nl/investors/regulatory-information/abuse/service-abuse.html

een kopie van de e-mail (in gif, jpg, jpeg, png of txt-formaat). 

zodat we onze filters kunnen aanpassen. Voeg de mail in kwestie toe als bijlage en vermeld ‘OF FP’ in het onderwerp van je bericht.

 

Zeker deze mail met de headers ook doorsturen naar csirt@proximus.com zodat Proximus het IP adres van de afzender kan achterhalen en blokkeren.

 

Hoe headers van een verdachte mail opvragen.

Surf naar https://webmail.proximus.be/ om toegang tot de Proximus Webmail te krijgen.

1. Open de e-mail waarvan u de headers wil opvragen.

2. Klik bovenaan op het icoon met de drie streepjes. Dit toont een menu, waarna u klikt op Opslaan als bestand.

3. Het bestand slaat u op en e-mailt u naar csirt@proximus.com 

 

 

Reageer