Beantwoord

MyProximus Web - Verbruik - Verschil tussen totaal verbruik & verbindingsdetails.


Hallo,

Als ik mijn verbruik van mijn vast internet controleer in MyProximus (via de website) merk ik nu al een tijdje op dat er een verschil is tussen de cijfers in Data & die in Verbindingsdetails. Zie Screenshot.

Zou dit niet allebei gelijk moeten zijn?
Ik betwijfel niet dat de cijfers juist zijn (door Corona verbruiken we veel meer), maar vind het gewoon vreemd dat dit cijfer bij Verbindingsdetails ruim 4x zo hoog is als bij Data terwijl dit toch over dezelfde periode gaat (1/04 tot vandaag).
Of zijn er periodes in de dag dat het verbruik niet (helemaal) geteld word?

Voor de volledigheid, ik heb een Tuttimus Fiber Maxi Pack.

Alvast hartelijk dank.

 

icon

Beste antwoord door Martin 2 May 2020, 10:16

Bekijk origineel

12 reacties

zou het kunnen dat beide niet over de zelfde periode lopen ?

Nee, zoals ik zei, de gegevens lopen echt over dezelfde periode 1/04 - 30/04.

Zo staat het ook op de verbruikspagina (zie afbeelding)

 

Reputatie 6
Badge +3

Wat ik in jouw screenshot zie staan is laatste update. Dat wil zeggen dat deze informatie kan achterlopen op de de realtime informatie van je verbindingsdetails. Deze laatste komen rechtstreeks van je BBox 3 modem/router.

dit is wat ik inderdaad bedoelde.

Het kan best zijn dat de verbruikscijfes om 19:24 niet up to date waren & dat ze enkele minuten, uren of zelfs een dag achter liepen, maar dan nog. Dan nog zijn de getallen die wel up to date zijn (de verbindingsdetails) ruim 4x zo hoog.

Om 19:24 enkele dagen geleden had ik een data-verbruik van 972GB (ruim onder max) maar de verbindingsdetails zaten toen al aan 3,7TB (nogmaals, ik betwijfel niet dat dit cijfer juist is, ik geloof zelfs veel eerder dat deze juist is dan die 972GB)

Als die 972GB gewoon enkele uren achterloopt zou dit willen zeggen dat ik in de uren voor het raadplegen van mijn verbruik bijna 2,8TB heb gedown-/up-load. En dat is dus niet zo (wat door de verbindingsdetails word bevestigd.

Die 972GB had ik volgens de verbindingsdetails al ruim 3 weken geleden bereikt. En dan komt dat dus meer dan 3 weken achter. Behoudens technische problemen of volume dat niet (helemaal) word meegerekend) zit er dus een enorm verschil op die 2 cijfers.

Waarom?

Als ik mij goed herinner is vroeger hier ook al een dergelijke opmerking geweest van iemand waar het verschil ook zo onverklaarbaar was maar spijtig genoeg weet ik niet meer of daar een duidelijke uitleg voor gekomen is, of ze dit bij proximus op één of andere manier kunnen achterhalen of er een fout in het registreren van van het dataverbruik geweest is, is nu de vraag!

In ieder geval de mensen die van proximus zelf zijn komen pas maandag hier op het forum terug langs.

Reputatie 6
Badge +3

De verbindingsdetails gelden tot en met 21/04/20 (moment waarop je jouw post hebt geplaatst) want er staat geschreven voor maand april. Data zou moeten zijn op de 21/04/20 zelf. Dat verklaart het verschil.

Een nieuwe maand.

En ik blijf het vreemd vinden dat er een verschil zit op cijfers in Data & Verbindingsdetails.

Donderdag avond, laatste dag van April, kwam het totaal van Data op 1.80TB zoiets. Verbindingsdetails sprak over 6,82TB (bijna 4x zoveel). Geen melding van Proximus over teveel verbruik, dus die melding zullen komen gebaseerd op Data.

Ik heb in Ubuntu een manier gevonden om op mijn PC zelf te zien hoeveel data er verbruikt word. Dit kan uiteraard op een andere manier tellen dan proximus (en het telt natuurlijk ook internet via TV e.d. niet mee), en mag dus niet zomaar als correct aangenomen worden, maar het helpt wel bij diagnose stellen.

Nu heb ik dit dus wat beter opgevolgd & volgende dingen opgemerkt:

-Verbindingsdetails zijn niet real-time. Gisterochtend stond de teller op 0 (nieuwe maand) & stond er niks bij verbindingsdetails. Tegen de middag stond verbindingdetails nog altijd op 0. Ook gisterenavond was dit zo. Pas deze ochtend stond daar 573GB & een vermelding met details van de verbindingsdetails.

Als ik dit vergelijk met de gegevens die ik aflees op de toepassing in Ubuntu dan komt dit ongeveer overeen. Dus het lijkt er op dat dit juiste cijfers zijn.

-Bij Data was dat gisterochtend 0, ‘s middags 37GB & ‘s avonds 71GB. Deze ochtend (nu 5 minuten geleden) staat er 101GB.

-Blijkbaar is de FUP-limiet verlaagd van 3.51TB naar 3TB (gisteren opgemerkt)?

-Ik blijf het vreemd vinden dat er hier een verschil op zit…

data verbruik is inderdaad nooit realtime geweest den dit verschil werd ook zoals ik reeds gemeld heb ook door anderen opgemerkt maar is het dan niet juist doordat het allemaal niet realtime is dat er verschil opzit?

Reputatie 6
Badge +3

Het enigste verklaring voor het verschil is het maar om de x aantal tijd updaten van de gegevens, zoals Martin al aanhaalde. Dat zal ook voor belasting van hun servers dat Proximus dit doet, wanneer ze dit in realtime moeten updaten voor al hun klanten dan kan dit performantie problemen met zich meebrengen.

Volgens mij is dit inderdaad ook de reden en kan iemand van proximus maandag dit eventueel bevestigen zodat er geen discussies blijven over bestaan

Reputatie 7
Badge +4

Het internet data verbruik in myproximus is inderdaad niet real-time @Martin 

Reageer