Beantwoord

mail proximus enjoy!

  • 10 January 2022
  • 13 reacties
  • 1234 Bekeken

Ik heb vandaag een mail gekregen dat ik de nieuwe samsung telefoon heb gewonnen en dat ik mijn enkel mijn adres moest doorgeven. Was dit een echte mail of alleen spam? Groetjes Femke L.

icon

Beste antwoord door Martin 10 January 2022, 20:17

Bekijk origineel

13 reacties

Als die van enjoy@proximus.com  verstuurd werd is dit geen phishing 

zie ook → 

 

Reputatie 7
Badge +3

@femke115 

enjoy@proximus.com is effectief een mailbox van onze dienst Enjoy…

hopelijk ontvang je het toestel snel, veel plezier ermee…

groetjes

Tina

Ik kreeg begin november een mail van enjoy@proximus.com dat ik een tablet gewonnen heb. Ik moest ook mijn adresgegevens doorgeven en dan zou de tablet binnen de 3 weken geleverd worden. Tot op vandaag niks ontvangen! 

Even inpikken
Eerstens Proficiat aan de winnaar(s).

Maar vraagje aan Proximus ( @tina.b )
Dagelijks wordt er gewaarschuwd voor phishing mails en dat er wordt ingespeeld op de actualiteit.
Je moet maar eens een pakje hebben besteld en een bericht krijgen dat zogenaamd van Bpost komt. Of meegedaan met de Enjoy wedstrijd. Het wekt toch ergens wantrouwen als Proximus dan naar een adres vraagt? Ze kennen toch het facturatieadres, het installatieadres, … 
Nu ik begrijp wel dat bedrijfsadressen en bedrijfsabonnementen  een probleem kunnen vormen, maar je (Enjoy) kan toch ook melden dat de prijs wordt verzonden naar *adres* tenzij wordt gereageerd per mail of … (met een beveiligde code?). Zo kan bijvoorbeeld de prijs worden geschonken, of geleverd aan een thuis adres ipv een bedrijfsadres, of …

Het is maar een idee, en in deze tijden van Phishing denk ik dat dit nuttige bijdrage is. Je kan een andere mening hebben maar iemand die het slecht voorheeft kan toch moeilijk (hoop ik toch) op de hoogte zijn van adresgegevens?

Allez, hopelijk kan Proximus hier iets mee 😎

zoals in het voorbeeld van Mathieu, als ze alleen maar een adres vragen moet je nog niet veel schrik hebben dat het misbruik zal zijn, maar als je daarvoor bvb op een link moet klikken waar je dit adres moet op doorgeven dan moet je eerst letten wat het URL adres is die in deze link staat.
Hoe dan ook , je zal in de toekomst altijd attent moeten zijn en blijven waarop je klikt en wat je doorgeeft.

De beste methode is van zelf contact op te nemen met de firma vanwaar die mail komt om te laten verifiëren.

Inderdaad Martin, maar toch.
Zoiets kan vermeden worden, zeker omdat Proximus adresgegevens heeft.
Vorig jaar zijn ze er toch maar in geslaagd mijn nieuwe afstandsbediening naar mijn vorig woonadres te sturen, terwijl ze op de hoogte waren van mijn nieuwe woonplaats. 😆
Dat topic staat hier ergens op het forum

Als dat met een afstandsbediening kan,  kunnen ze ook een waardevollere prijs opzenden zonder naar een adres te vragen, nietwaar? Ofwel te vragen of dat adres nog klopt vooraleer te verzenden.
Veiligheid voor alles, denk ik dan.

Dat Proximus je adresgegevens heeft, is net een reden waarom je net wantrouwig moet zijn als ze ernaar vragen (toch zonder te vragen of het gekende adres nog juist is).

Als ik het artikel terugvind, zal ik hier een link posten. Deze week nog gelezen dat een kopie (!) van je identiteitskaart voldoende is voor  identiteitsfraude. De kwaadwilligen worden steeds inventiever, je moet ze niet in de hand werken. Identiteitsfraude gaat nog een heel groot probleem worden in de misdaadbestrijding.

Even mijn fantasie laten werken. Mijn bestelling drugs op jouw adres laten toekomen om dan te komen aanbellen of je misschien onvoorzien een pakje hebt ontvangen? Oh, verkeerd adres, ik zie het al, dat is mijn pakje, bedankt om het in ontvangst te nemen zodat de politie mij niet betrappen kon.
Beter voorkomen dan genezen toch?

Dat staat zeker buiten kijf, 100% gelijk maar ik wil nog meer de nadruk leggen zelfs al nemen de firma’s maatregelen dat je dan toch moet 100% alert blijven, zelfs al vragen ze bv. maar als je akkoord bent met de voorwaarden en je hiervoor op een link moeten klikken, enfin maar één voorbeeld uit de duizend, het zal n ieder geval een kat en muis spel blijven, maar nogmaals je hebt uiteraard 100% gelijk.

Weet ik  😉 😆

 

Reputatie 7
Badge +3

Dag @Mathieu Vervaeck dossier 51795987 is hiervoor in behandeling, de Dienst Enjoy zal je verder informeren! Groetjes, heidi

Ik kreeg begin november een mail van enjoy@proximus.com dat ik een tablet gewonnen heb. Ik moest ook mijn adresgegevens doorgeven en dan zou de tablet binnen de 3 weken geleverd worden. Tot op vandaag niks ontvangen! 

 

Hier ook begin november zo'n mail ontvangen. Eind november een mail gestuurd omdat ik nog niets had ontvangen. Antwoord gekregen dat de levering eind december ging zijn. Echter nog steeds niets ontvangen. En geen reactie op mijn mail begin deze week.. 

Reputatie 7
Badge +3

@Sharyne Ik heb hiervoor dossier 51879119 aangemaakt en doorgestuurd naar de bevoegde dienst.Zij gaan het verder onderzoeken en u erna hierover terug contacteren.Excuses alvast voor het ongemak.Groetjes,Joel

Hoi,

ik kreeg een mail van Enjoy.info@proximus.com dat ik een bongo bon heb gewonnen.

klopt dit e-mailadres ? Want ik lees hierboven enkel enjoy@proximus.com 

 

bedankt ! 

@Anne vdD

Dit mailadres is inderdaad ook van Proximus, dus beide zijn van Proximus.

Reageer