Skip to main content
Vraag

Installeer je eigen apparatuur geeft foutmelding

• January 11, 2026
  • 18 reacties
  • 107 Bekeken

Wanneer ik mijn eigen apparatuur probeer te registreren bij Proximus krijg ik telkens deze foutmelding. Dit is een aanhoudend probleem dat ik op verschillende apparaten en netwerken krijg. Deze fout ligt dus bij Proximus.

Ik zou graag een eigen router installeren, Proximus geeft aan dat dit de eerste stap is. Kan ik dit doen zonder het in te stellen bij Proximus?

Ik had ook gehoord dat IPTV niet goed werkt als de Internet Box+ is aangesloten op een router i.d.p.v. de modem, klopt dit? Zo ja, hoe los ik dat op?

18 reacties

Martin
  • January 11, 2026

FYI: Het is blijkbaar een algemene fout dat je die melding krijgt.
Ik vermoed dat PX iets aan het updaten is, updates gebeuren wel af en toe in het weekend.

• Auteur
  • Apprentice
  • January 11, 2026

Dankjewel voor je antwoord, ik heb al de router op het internet kunnen aansluiten door VLAN 20 in te stellen en DHCP. Maar de Internet Box+ aansluiten op mijn router als 'acces point' lukte mij nog niet.

Kent er iemand de instellingen die nodig zijn om dit te doen. Of is een manier om Proximus TV te gebruiken met een eigen router?

Martin
  • January 11, 2026

Zelf heb ik er geen praktische ervaring mee, maar een manier die ook gebruikt wordt is je eigen router achter IBox+ aan te sluiten en de decoder op de IBox+ aansluiten.

Je eigen apparatuur gebruiken | Proximus

Hier staat ook iets beschreven om TV Box ( Android ) aan te sluiten op de  FritzBox 4690 router die op zijn beurt is aangesloten op de  PX Fibermodem

TV Box aansluiten op Fritz!Box 4690 router | Proximus Forum

• Apprentice
  • January 11, 2026

TV werkt gewoon draadloos met de eigen router hier (Fritzbox verbonden met de Proximus fibermodem, Internet Box+ niet in gebruik). Als je bedraad werkt, en er zit een netwerkswitch tussen, dan moet deze (o.a.) IGMP snooping ondersteunen. 

• Apprentice
  • January 12, 2026

Dit topic even volgen, ik heb net hetzelfde probleem als hier eerst gemeld.

De pagina om mijn eigen modem te registeren geeft een foutmelding en blijft leeg. 

Ik had woensdag, donderdag, vrijdag ook al geprobeerd, maar telkens zelfde resultaat. Vrijdag uiteindelijk gebeld met Proximus, maar niemand die me verder kon helpen.

Hopelijk komt er snel een oplossing

Martin
  • January 12, 2026

Het werkt bij mij inderdaad ook nog altijd niet via myproximus zowel de web als bij de app vesie!

het blijft bij rondjes draaien (zie screenshot hieronder)

Dit topic even volgen, ik heb net hetzelfde probleem als hier eerst gemeld.

De pagina om mijn eigen modem te registeren geeft een foutmelding en blijft leeg. 

Ik had woensdag, donderdag, vrijdag ook al geprobeerd, maar telkens zelfde resultaat. Vrijdag uiteindelijk gebeld met Proximus, maar niemand die me verder kon helpen.

Hopelijk komt er snel een oplossing

HadewychT
Forum|alt.badge.img+4
  • Community Manager
  • January 13, 2026

@JeroenVD ​@LarsDR Krijg je deze foutmelding zowel via de app als via de website ? Als je dit ook op de app krijgt kan jebest eens met je gsm schudden om op die manier een ticket aan te maken voor de juiste mensen. 

Als het enkel op een PC is, heb je dan al eens getest op een andere browser of een ander toestel ? 

Ik ben hier ondertussen ook aan het informeren of er een gekend probleem is en zal het zo verder escaleren indien het algemeen is. Dan houd ik jullie hier ook verder op de hoogte. 

Martin
  • January 13, 2026

Ik heb het ook al gemeld door te schudden met de smartphone, maar ik heb daar niet bijgezet dat het ook met pc/laptop niet gaat in verschillende browsers.

• Apprentice
  • January 13, 2026

Hallo @HadewychT  - Zelfde verhaal hier. 

Ik had vrijdag al gebeld met de “technische afdeling” van Proximus support, 
ze vroegen me ook te proberen met verschillende browsers, incognito, de app, … 
had allemaal hetzelfde resultaat. Ze konden me verder niet helpen. Enkel de verwijzing  naar het schudden met de app. (wat ik ook vrijdag had gedaan) 

• Apprentice
  • January 14, 2026

Sinds deze morgen opgelost voor mij! 

Martin
  • January 14, 2026

@HadewychT voor mij is het ook opgelost zowel in de web als in de app versie 👍🏻

DaisyS
Forum|alt.badge.img+5
  • Moderator
  • January 14, 2026

@LarsDR Is dit voor jou ook opgelost?

• Auteur
  • Apprentice
  • January 14, 2026

Hey, dat probleem is inderdaad opgelost, maar wij hebben nu versterkers van Proximus, die op hun beurt dan bekabeld in de tv set top box gaan, en die werken enkel met de Internet Box volgens mij, of is hier een andere oplossing voor? 

Ik kan er andere kopen maar zou deze graag nog even gebruiken. Als dit mogelijk is... 

Forum|alt.badge.img+2
  • Guru
  • January 15, 2026

Dankjewel voor je antwoord, ik heb al de router op het internet kunnen aansluiten door VLAN 20 in te stellen en DHCP. 

Ik neem aan dat je aangesloten bent op Fiber (dat had je er niet bij verteld). Je wilt dus jouw eigen router direct aansluiten op de Proximus ONT (fibermodem)

Dan moet je in My Proximus niets instellen, gezien je nu reeds op single VLAN staat. De pagina “eigen apparatuur installeren) is alléén belangrijk als je een eigen fibermodem wilt installeren.

Jouw probleem is dus opgelost: gewoon je eigen router (WAN) poort aansluiten op de ONT, WAN poort instellen op VLAN 20 en DHCP.

Maar de Internet Box+ aansluiten op mijn router als 'acces point' lukte mij nog niet.

Dat zal natuurlijk niet lukken. De WAN poort van de Internetbox+ is ingesteld op VLAN20/DHCP. Als je deze vebrindt met je eigen router (LAN), dan is er geen VLAN20 aanwezig.

Wat je eventueel zou kunnen doen is de InternetBox+ gebruiken als WiFi AP. Maar dat zal moeilijk gaan, gezien je geen toegang hebt tot de InternetBox, van zodra je jouw eigen router hebt aangesloten.

Wat je misschien zou kunnen proberen is:

• de Internet Box + (voorlopig) terug aansluiten op de ONT (fibermodem). 
  • de WiFi instellingen van de InternetBox+ aanpassen (zelfde SSID/verseuteling/paswoord .als je eigen router.
  • DHCP op de LAN volledig uitschakelen (geen idee of dat lukt, kan het hier niet testen).
  • wacht de nodige tijd tot de instellingen doorgekomen zijn.
  • nu terug je eigen router aansluiten.

Indien dat gelukt is zou je de InternetBox+ dan kunnen gebruiken als switch en accesspoint, door aléén de LAN poorten te gebruiken (één van de LAN poorten verbinden met je eigen router).

Of is een manier om Proximus TV te gebruiken met een eigen router?

Dat zou moeten werken, … maar niet gegarandeerd

TV werkt gewoon draadloos met de eigen router hier (Fritzbox verbonden met de Proximus fibermodem, Internet Box+ niet in gebruik). Als je bedraad werkt, en er zit een netwerkswitch tussen, dan moet deze (o.a.) IGMP snooping ondersteunen. 

Dat werkt wel omdat AVM de Fritz!Box heeft aangepast met de Proximus IPTV instellingen ….

(vanaf Fritz!OS 8.0x):

https://www.proximus.be/dam/jcr:6836ef2c-8b54-4592-96da-db83331b8f95/cdn/sites/support/documents/nl/device/modem/own-device/PXS_router-guideline_v1-NLD.pdf

zie hoofdstuk 4 “Ondersteuning van de Proximus TV dienst”

HadewychT
Forum|alt.badge.img+4
  • Community Manager
  • January 15, 2026

@LarsDR Ik doe navraag om hier helemaal zeker van te zijn en hou je op de hoogte.

• Auteur
  • Apprentice
  • January 15, 2026

@HadewychT top dankjewel! 

@philippe_d ik heb VLAN20 en DHCP ingesteld op die poort van mijn router maar dat de Internet Box niet accepteren. Ik zal deze oplossing eens proberen misschien!

Hebben jullie ook een idee over de telefoon (RJ12) zonder de Internet Box. Bestaat daar een handige oplossing voor? 

HadewychT
Forum|alt.badge.img+4
  • Community Manager
  • January 16, 2026

@LarsDR Het is me bevestigd dat de boosters inderdaad enkel op onze modems werken. Ze worden aangestuurd vanuit de Meshcontroller die in de modem is ingebouwd. 

Martin
  • January 16, 2026

En louter ter bijkomende info :

Staat ook aangegeven in → Je eigen apparatuur gebruiken | Proximus > Onder “Let op”= :