Skip to main content
Vraag

Activatiecode myProximus (port-forwarding 80,443, etc... )

• May 20, 2026
  • 15 reacties
  • 127 Bekeken

Beste

Sinds 5 dagen ben ik nieuw business klant, met een Proximus Fiber verbinding. 

Als professioneel klant ben ik genoodzaakt enkele poorten open te zetten in de router (e.g. 80, 443, ...). Dit dient te gebeuren via het myProximus portaal, welke mijn product (fiber internet) nog niet vermeld.

Blijkbaar dien ik mijn product manueel te koppelen aan mijn account, door middel van een activatiecode, welke vermeld zou zijn op mijn laatste factuur. Als nieuw klant heb ik echter nog geen factuur ontvangen. Hierdoor kan ik de Internet Box+ router al een hele week niet configureren.

Ik heb de Proximus helpdesk al meermaals telefonisch en via e-mail gecontacteerd, om te vragen naar desbetreffende activatiecode. Mijn vraag via e-mail werd eerst totaal naast de kwestie beantwoord, om nadien genegeerd te worden! Telefonisch dien ik iedere maal 3 keer opnieuw te bellen, om eerst voorbij de afschuwelijke AI assistent te geraken. Wanneer ik een medewerker aan de lijn krijg, sturen ze mij een link door om mijn rekeningen in te zien, welke altijd redirect naar “Oops page not found.” (Zie afbeelding hieronder).

Vervolgens geven de medewerkers mij de indruk dat ik (software developer) niet met een computer kan werken, vanwege de rampzalige disfunctionele staat van hun myProximus portaal. De laatste medewerker heeft dan maar geopteerd deze activatiecode via traditionele post door te sturen, waardoor ik minstens nog twee dagen dien te wachten. Met alle problematiek van afgelopen dagen, heb ik echter weinig vertrouwen dit ooit te ontvangen of dat de vermelde code ooit zal functioneren. 

Uit pure wanhoop heb ik afgelopen nacht de Internet Box+ router weggehaald en mijn eigen Ubiquiti router rechtstreeks op de ONT verbonden met VLAN20 tagged op de WAN poort. Dit werkt perfect, en hierdoor is het voor mij nu rechtstreeks mogelijk port forwarding te doen zonder myProximus. Echter blijven poort 80 en 443 nog steeds geblokkeerd, aangezien deze openzetten een extra “security” actie vereisen via het myProximus portaal. Waarvoor ik opnieuw die activatiecode nodig heb. 

Ik zou nogmaals willen benadrukken dat het hier gaat om een professionele internet verbinding! Indien ik mijn voorgaande Telenet verbinding vroegtijdig had laten stopzetten, zou ik nu reeds 5 dagen financiële schade oplopen en klanten verliezen door toedoen van Proximus. Dit aangezien klanten mijn remote desktop service niet kunnen bereiken op de Proximus verbinding via poort 443. Dit verloopt momenteel nog via poort 443 op mijn Telenet verbinding.

Door toedoen van Proximus ben ik hierbij verplicht mijn Telenet verbinding voor komende maand te behouden, ter waarde van 65 euro (excl. tax). Graag zou ik hiervoor een financiële vergoeding ontvangen van Proximus, alsook zo snel mogelijk een oplossing voor de Activatiecode mits ik deze niet via post ontvang tegen het eind van deze week.

15 reacties

Martin
  • May 20, 2026

@TimDV proximus moderatoren komen pas morgen terug langs.

lukt het eventueel via deze weg met itsme → Hoe inschrijven op MyProximus? | Proximus

bijvoorbeeld via WEB

TIP:
Omdat de PX moderatoren u verder zouden kunnen helpen als ze morgen hier terug langskomen is het best om er intussen voor te zorgen dat je → ForumProfiel volledig is ingevuld, zodat zij niet eerst bijkomende gegevens moeten opvragen, om zo extra vertraging te voorkomen.
In het veld “Ticket” daar, kan je eventueel bijkomende meer relevante informatie aanvullen.
De privévelden zijn enkel zichtbaar voor Proximus‑medewerkers. Klik onderaan op “Sla wijzigingen op” en laat hier in dit topic even weten dat je profiel is bijgewerkt.

• Auteur
  • Apprentice
  • May 20, 2026

@Martin Dank voor het snelle antwoord. Ik zal mijn forum profiel vanavond nog invullen. 

Voor zover ik weet heb ik al een myProximus account, het lijkt mij dus raar dat ik nog een tweede dien aan te maken. (Zie onderstaande afbeelding). Echter ziet u op de afbeelding ook dat mijn account geen producten aangeeft, terwijl ik momenteel Fiber internet heb bij Proximus.

Indien ik op Add products klik, kom ik uit op onderstaande afbeelding waar ik mijn Customer ID ingeef. 

Hierna kom ik uit op onderstaande afbeelding, waar ik een activatie code dien in te geven vermeld op mijn laatste factuur. Als nieuwe klant heb ik echter nog geen factuur ontvangen. 

Bij deze kan ik mijn actief product (Business Fiber internet) niet linken aan mijn huidige myProximus account. Of dit is wat ik hieruit begrijp. Als volgt kan ik ook de instelling niet verzetten om port-forwarding op poort 443 en 80 toe te laten via myProximus. 

PS: Ik heb het voor alle zekerheid ook even geprobeerd via itsme, ter controle of er nog een dubbele account zou zijn. Deze resulteert echter in “Account not linked”. 

Bij deze heb ik werkend internet, maar geen enkele optie om deze te configureren via myProximus tot ik een factuur ontvang met die uiteindelijke activatie code. Gelukkig heb ik mijn Telenet verbinding nog actief gehouden, anders zou ik momenteel zwaar in de problemen zitten met meerdere klanten. 

Alvast nogmaals dank voor de snelle respons. 

Luc.M
Forum|alt.badge.img+3
  • Moderator
  • May 21, 2026

@TimDV  Ik heb je zonet deze laten geworden.

• Auteur
  • Apprentice
  • May 21, 2026

@Luc.M  Ik heb via mail net een paswoord reset ontvangen. Login was echter nooit mijn probleem. 

Wat ik nodig heb is een activatie code om mijn product te linken met mijn bestaande myProximus account. (Zie eerst afbeelding helemaal bovenaan "Complete your registration" met grote rode pijl.) 

Deze code werd nu reeds twee maal via post verzonden, wat betekent dat wij hierop nog 2 à 3 dagen dien te wachten. Kan men deze echt niet gewoon digitaal opsturen? 

Alvast bedankt.

Mvg Tim

Martin
  • May 21, 2026

@Luc.M  Ik heb via mail net een paswoord reset ontvangen. Login was echter nooit mijn probleem. 

Wat ik nodig heb is een activatie code om mijn product te linken met mijn bestaande myProximus account. (Zie eerst afbeelding helemaal bovenaan "Complete your registration" met grote rode pijl.) 

Deze code werd nu reeds twee maal via post verzonden, wat betekent dat wij hierop nog 2 à 3 dagen dien te wachten. Kan men deze echt niet gewoon digitaal opsturen? 

Alvast bedankt.

Mvg Tim

@Luc.M ik maak van de gelegenheid gebruik om te melden dat deze hyperlink →  https://www.proximus.be/support/nl/id_sfaqr_mypx_credentials/particulieren/support/klantenzone/myproximus/registreren/klantnummer-activeringscode-en-datum.html

niet werkt als je deze optie kiest:

En dan op “volgende” klikt

• Auteur
  • Apprentice
  • May 21, 2026

Alvast bedankt.

Mvg Tim

@Luc.M ik maak van de gelegenheid gebruik om te melden dat deze hyperlink →  https://www.proximus.be/support/nl/id_sfaqr_mypx_credentials/particulieren/support/klantenzone/myproximus/registreren/klantnummer-activeringscode-en-datum.html

niet werkt als je deze optie kiest:

En dan op “volgende” klikt

Beste

Wanneer ik op volgende klik, krijg ik gewoon een lege pagina. Zie screen recording geconverteerd naar een gif hieronder (ik hoop dat gif’s werken op dit forum). 

Example of the Proximus Experience 

Ik stelde wel vast dat het woord “particulieren” in uw link vermeld stond (zie afbeelding hieronder). 

Aangezien het hier gaat om een business verbinding, heb ik onderstaande link ook geprobeerd, met hetzelfde resultaat als de gif hierboven. 

Alvast dank voor de poging, maar tevergeef. Intussen had ik gehoopt de activatiecode via post te ontvangen, maar deze is ook nog niet toegekomen.

Indien een Proximus medewerker gewoon onderstaande instelling kan verzetten op “lage beveiliging” in mijn account/verbinding, kunnen wij intussen toch al verder met het port-forwarden van poort 80 en 443 welke nodig zijn voor onze professionele activiteit.  

PS: Indien gewenst kan ik als zelfstandig software developer zeker mijn diensten aanbieden, en nog 101 bugs uit het myProximus portaal mededelen. Ik heb in het afgelopen decennium nog geen website geweten met zoveel technische mankementen, foutmeldingen en problemen... 

• Auteur
  • Apprentice
  • May 21, 2026

@Martin Sorry, ik merk net dat je vorige post niet aan mij maar voor ​@Luc.M bestemd was.

Na 6 dagen oeverloos rondjes draaien met de Proximus helpdesk voor een eenvoudige activatiecode te verkrijgen, begin ik eerlijk gezegd wat ongeduldig te worden en de hoop te verliezen. Het feit dat deze code vervolgens anno 2026 via post wordt verzonden, is voor mij al helemaal onbegrijpelijk.

Persoonlijk maak ik mij intussen wel zwaar zorgen over de betrouwbaarheid van de Proximus servicedesk. Wat als mijn business verbinding in de toekomst uitvalt? Dien ik dan een week mijn professionele activiteiten the pauzeren alvorens Proximus een oplossing aanbied? Bij Telenet werden de afgelopen 8 jaar alle problemen opgelost binnen één dag! Spijtig dat Proximus monopoly heeft op de fiber aansluitingen in mijn wijk. 

Bij deze dien ik te concluderen dat, indien ik voor 23/05/2026 mijn services nog steeds niet kan port-forwarden en bereiken op mijn IP address via poort 80 en 443, ik genoodzaakt ben mijn business abonnement te beëindigen! Ik kan de werking van mijn zaak niet afhankelijk stellen, van een internet provider die niet over de nodige capaciteiten beschikt, om een eenvoudig administratief probleem binnen de week op te lossen.

Martin
  • May 21, 2026

@TimDV kan jij als business klant dan geen beroep doen op een business expert

zie voor wat uitleg: → Snelle hulp van een online expert | Proximus
Business Experts: krijg gratis advies op maat voor je zaak | Proximus
KMO of zelfstandige? Contacteer ons | Proximus  
Proximus business telefoonnummer 0800 22 500

• Auteur
  • Apprentice
  • May 21, 2026

@Martin Dit nummer (0800 22 500), is het exacte nummer dat ik afgelopen week reeds een 5 maal gebeld heb.

Bij het inbellen dien ik mijn telefoon nummer in te geven, echter ben ik enkel Proximus klant voor Fiber internet en niet voor mobiel. Als volgt werkt het niet om mijn nummer in te geven, waardoor ze mij vermoedelijk doorverbinden naar de standaard helpdesk. 

Bij die helpdesk dien ik met veel moeite voorbij een AI assistent te geraken, die 2 op de 3 keer in eindeloze cirkels blijft draaien. De snelste optie is gewoon inhaken en opnieuw bellen, in hoop dat het de volgende poging wel lukt. Tot het punt dat ik gewoon “Ja” antwoord op elke vraag die de AI stelt, in hoop zo snel mogelijk met een medewerker verbonden te worden. 

Wanneer ik dan eindelijk verbonden ben met een medewerker, blijven deze de “activatiecode” precies verwarren met een paswoord reset. Of ze sturen mij een link richting mijn facturen, die uitkomt op “Oops page not found”. Vervolgens komen sommige van de helpdesk medewerkers over, alsof het probleem aan mij ligt, en ik een boomer ben die niet met een computer kan werken (ik werk als software developer). Dit terwijl het probleem duidelijk aan de Proximus website ligt, die voor geen meter werkt. Dan beslissen ze maar om de code via post op te sturen, welke ik nog steeds niet heb ontvangen…😕

Als ik via de website probeer te gaan, kom ik altijd op een menu uit dat niet naar behoren functioneert en abrupt ophoud (Zie onderstaande afbeelding)… Ik denk dat ik intussen zo al 15 tot 20 menu’s heb gevonden die ronduit defect zijn op de Proximus website. Basically de meest rampzalige staat van een website die ik heb gezien in de afgelopen 16 jaar! 

Uit nieuwsgierigheid check ik even de andere knop… Blijkbaar is de helpdesk enkel beschikbaar voor een middelgroot bedrijf, en dienen zelfstandigen of kleine bedrijven (duidelijk) hun plan te trekken. 

Begin mei was ik nog aan het twijfelen, of ik kies voor het goedkopere Mobile Vikings Fiber abonnement, of het iets duurdere Proximus Business fiber. Ik koos specifiek voor Proximus, met het idee dat zij de fiber kabels beheren en dus sneller zouden kunnen inspringen bij problemen.

Echter dien ik momenteel te constateren dat de Proximus servicedesk een vastgeroeste bureaucratie blijkt te zijn, en Mobile vikings fiber wellicht de betere keuze was geweest. Want mijn huidige ervaring bij Proximus blijft ronduit rampzalig… 

Wendy B
Forum|alt.badge.img+1
  • Moderator
  • May 22, 2026

@TimDV 
Ik heb aan de hand van je klantnummer je klantenfiche even opgevraagd. Hieronder zie ik geen actief MyProximus Account.
Wanneer ik echter via je e-mailadres een opzoeking doe zie ik er wel eentje. Het issue is dus dat deze bestaande MyProximus
Account nog gekoppeld moet worden aan je klantenfiche. 

Bij de meeste klanten gebeurd dit wanneer ze de eerste factuur ontvangen. Hierop staat een unieke activatiecode die je dan kan
gebruiken om de koppeling te maken.

Ik snap dat jij de koppeling graag sneller wenst te doen omdat je de poorten van je internetbox wil beheren, maar wij zijn niet in
de mogelijkheid om jou deze activatiecode digitaal te bezorgen (via e-mail/sms). Wij zien deze code helaas ook niet op jouw 
facturen (mocht deze bv. al verzonden zijn). Dit heeft voor een groot stuk te maken met de GDPR wetgeving. 

Proximus hanteert vervolgens ook nog bepaalde veiligheidsprotocollen om externe Fraude te voorkomen. En eentje daarvan is
dat we de activatiecode altijd per Post verzenden naar het installatieadres van de klant. Zou men de brief onderscheppen, dan
kan men niets omdat er enkel een activatiecode op vermeld staat. 

Zouden we de code via sms of e-mail verzenden en je zou gehackt zijn, dan kunnen we niet garanderen dat jij diegenen bent
die het effectief heeft aangevraagd. Proximus is dus zeker in deze tijden zeer voorzichtig met wat we doorsturen.

Ik hoop dat je dit standpunt kan begrijpen. 

Luc heeft het nodige gedaan om een nieuwe code toe te sturen. Zodra deze aankomt kan je de koppeling maken en ben je vrij
om je poorten in te stellen zoals je wenst.

Groetjes
Wendy

Martin
  • May 22, 2026

@Wendy B  kan je het volgende doorgeven aan de bevoegde dienst,
 in afwachting van een reactie van ​@TimDV,  namelijk:
ik heb hierboven aangehaald dat de hyperlink naar → Klantnummer, activeringscode en datum | Proximus (ook deze voor zelfstandigen en kleine bedrijven) niet werkt als je kiest voor de optie: “klantnummer, code, datum voor MyProximus”. Dan draait een spinner een tijdje, valt stil, verdwijnt en er gebeurt verder niks meer!

Wendy B
Forum|alt.badge.img+1
  • Moderator
  • May 22, 2026

@Martin 
Ik heb zonet de link ook eens uitgetest en je hebt gelijk. Hier blijft het ook draaien.
Dat is natuurlijk niet de bedoeling. Ik geef het door aan de achterliggende dienst.
Dank je wel voor je feedback 👍
Groetjes
Wendy

• Auteur
  • Apprentice
  • May 27, 2026

@Wendy B Beste

Nog even om te melden dat ik de activatiecode intussen heb ontvangen. Ik heb de nodige instellingen intussen verzet (Zie afbeelding onderaan). Echter werkte port-forwarding op de aangegeven poorten daarna nog steeds niet. Bij deze dacht ik een 24 uur te wachten, zoals de website vermeld. 

Echter stel ik momenteel ook in mijn Ubiquiti dashboard vast, dat de Proximus verbinding sinds 2 uur vannacht uitgevallen is. Opnieuw gelukt dat de Telenet verbinding nog steeds actief is! 

Blijkbaar heeft men intussen ook mijn bestelling geannuleerd, terwijl ik hier niet naar gevraagd heb! 

Ik geef jullie 24 uur op deze fout recht te trekken. Daarna hoeft het niet meer! 

Mvg,

Tim

• Auteur
  • Apprentice
  • May 27, 2026

@Wendy B Beste

Update:
Intussen werkt de verbinding opnieuw en blijkt het probleem opgelost te zijn. 

Alvast bedankt. 

• Auteur
  • Apprentice
  • June 18, 2026

En ‘t is weer kapot … 

Zoals te zien in mijn Unifi dashboard, is de algemene storing vanmorgen gestart om exact 8:08:23. De panne is nog steeds aanhoudend om 17u40. Wat dus langer is dan 8 uur… 

Zolang de Proximus verbinding het geen maand volhoud zonder langdurige storing, voel ik mij niet geroepen mijn oude Telenet verbinding op te zeggen. 

Kan ik nu opnieuw een schadeclaim vragen, vanwege de noodzakelijkheid om mijn oude Telenet verbinding actief te houden als automatische failover? 

Wat een circus… 😂

Unifi dashboard
Failover event 
Bevestiging algemene panne, via SMS