Skip to main content
Vraag

Zeer slecht ontvangst

  • 29 March 2023
  • 34 reacties
  • 2829 Bekeken

Ik ben nu enige maanden geleden overgestapt naar proximus samen met mijn vrouw voor onze telefoons.  We zijn al jaren klant voor tv en internet.  

Sinds we zijn overgestapt hebben we veel problemen met onze telefonie.  Tijdens het bellen krijgen we zeer vaak storing dat alles slecht doorkomt bij de andere persoon of dat wij de andere persoon soms moeilijk horen.  Het gebeurt ook regelmatig dat de lijn dan ook ineens uitvalt en we opnieuw moeten bellen.  Ook hebben we regelmatig 1 a 2 blokjes ontvangst op onze telefoons.  Ook krijgen we soms een bericht van proximus "Prettig verblijf in Nederland...” wanneer we gewoon thuis zijn en zien we dat we op Vodafone NL verbonden zijn met 1 blokje ontvangst, en andere dagen gebeurt dit niet? 

We wonen redelijk dicht op de grens van Nederland maar vroeger waren we bij Orange en daar hadden we dit probleem niet, geen idee wat het verschil is.  Ook heeft proximus ons niets vermeld over eventuele problemen ivm onze woon locatie

Dit is begonnen sinds de overstap naar proximus maar vanwege familiale redenen kunnen we nu pas dit probleem aanhalen.

Kan dit nagekeken worden? 

Voor zover mij bekend ondersteunt geen enkele mobiel netwerk in België VoWiFi op/voor Sony smartphones

Vermoedelijk is dit én te wijten aan de betrokken operatoren én aan Sony zelf: (ondersteuning van VoWiFi is blijkbaar “carrier” afhankelijk (= er zijn normalerwijze kosten verbonden aan uit te voeren “network compatibility checks” 

Vermits Sony smartphones bv. reeds geruime tijd niet meer in het aanbod van o.a. Proximus zitten, zal een dergelijke  VoWiFi ondersteuning mijns inziens niet op korte termijn werkelijkheid worden (voor uw en mijn Sony smartphones)

 

MCE = 3G/UMTS en betrokken mobiele netwerken worden in de loop van 2024 uit dienst genomen

&

USC 3331 Quick Start Card (proximus.be)

Ik dacht ook begrepen te hebben dat de Cisco ondersteuning van deze apparatuur gestopt was

&

MCE zouden blijkbaar door Telenet (groep) nog enkel aan sommige business klanten aangeboden worden

Alles over de Mobile Coverage Extender (telenet.be)

 

Desalniettemin, indien de overgang van Huawei naar Nokia antennes problemen met de bereikbaarheid oplevert dient Proximus deze evenwel in ieders belang zo snel mogelijk op te lossen (en desgevallend de vernieuwingen tijdelijk stop te zetten en/of uit te kijken naar een andere leverancier)

 


Vervangen ze dan maar gewoon antennes zonder veldsterkte metingen te doen, en deze metingen te vergelijken met deze van vroeger.

Of heeft PX dan geen uitgeruste meetwagens om antennemetingen te doen?


@Koentjuh Op dit moment zijn er werken aan de mast waar jij verbinding mee maakt.

Hallo, 

Enig idee wanneer de werken afgerond zijn ? En zouden de problemen nadien opgelost zijn ?


@bull Doen de problemen zich alleen in de woning voor of buitenhuis ook?


@Bijouke Zoals reeds gemeld, waarom er bepaalde keuzes gemaakt worden weten we niet.


Bij mij is het nog erger, Px heeft net werken uitgevoerd met nieuwe antennes voor het 5G netwerk en nu is er helemaal geen ontvangst meer. Precies dat er goedkopere slechtere antennes zijn geplaatst. En voor VoWiFi. Ik heb net gelezen in het franstalige forum dat jullie Sony Xperia toestellen NIET ondersteunen voor VoWiFi. MCE is afgeschaft maar er is GEEN alternatief. Graag een oplossing…

 


@Koentjuh Ik kan er helaas geen einddatum op plakken. Dit zou inderdaad moeten zorgen voor minder tot geen problemen. Natuurlijk moet je er rekening mee houden dat als je aan de grens woont dat het overschakelen naar een netwerk uit NL niet kan vermeden worden. Dit maakt ook geen verschil meer qua kosten omdat de roamingskosten overal gelijk getrokken zijn.


@Bijouke 

De toestellen die ondersteund worden kan hier terugvinden → Bellen via wifi | Proximus


@Bijouke Zoals reeds gemeld, waarom er bepaalde keuzes gemaakt worden weten we niet.

Beste Michael,

 

Misschien even melden hogerop. Als ze natuurlijk willen luisteren.


Reageer