Ik ben nu enige maanden geleden overgestapt naar proximus samen met mijn vrouw voor onze telefoons. We zijn al jaren klant voor tv en internet.
Sinds we zijn overgestapt hebben we veel problemen met onze telefonie. Tijdens het bellen krijgen we zeer vaak storing dat alles slecht doorkomt bij de andere persoon of dat wij de andere persoon soms moeilijk horen. Het gebeurt ook regelmatig dat de lijn dan ook ineens uitvalt en we opnieuw moeten bellen. Ook hebben we regelmatig 1 a 2 blokjes ontvangst op onze telefoons. Ook krijgen we soms een bericht van proximus "Prettig verblijf in Nederland...” wanneer we gewoon thuis zijn en zien we dat we op Vodafone NL verbonden zijn met 1 blokje ontvangst, en andere dagen gebeurt dit niet?
We wonen redelijk dicht op de grens van Nederland maar vroeger waren we bij Orange en daar hadden we dit probleem niet, geen idee wat het verschil is. Ook heeft proximus ons niets vermeld over eventuele problemen ivm onze woon locatie
Dit is begonnen sinds de overstap naar proximus maar vanwege familiale redenen kunnen we nu pas dit probleem aanhalen.
Kan dit nagekeken worden?
Bladzijde 1 / 2
Vervangen ze dan maar gewoon antennes zonder veldsterkte metingen te doen, en deze metingen te vergelijken met deze van vroeger.
Of heeft PX dan geen uitgeruste meetwagens om antennemetingen te doen?
Voor zover mij bekend ondersteunt geen enkele mobiel netwerk in België VoWiFi op/voor Sony smartphones
Vermoedelijk is dit én te wijten aan de betrokken operatoren én aan Sony zelf: (ondersteuning van VoWiFi is blijkbaar “carrier” afhankelijk (= er zijn normalerwijze kosten verbonden aan uit te voeren “network compatibility checks”
Vermits Sony smartphones bv. reeds geruime tijd niet meer in het aanbod van o.a. Proximus zitten, zal een dergelijke VoWiFi ondersteuning mijns inziens niet op korte termijn werkelijkheid worden (voor uw en mijn Sony smartphones)
MCE = 3G/UMTS en betrokken mobiele netwerken worden in de loop van 2024 uit dienst genomen
Desalniettemin, indien de overgang van Huawei naar Nokia antennes problemen met de bereikbaarheid oplevert dient Proximus deze evenwel in ieders belang zo snel mogelijk op te lossen (en desgevallend de vernieuwingen tijdelijk stop te zetten en/of uit te kijken naar een andere leverancier)
@Bijouke MCE is stopgezet omdat deze is gebaseerd op een verouderde technologie die niet langer technisch ondersteund wordt door onze leverancier. VoLTE is hiervoor een goede vervanger. Maar het is wel belangrijk dat hulpdiensten je ook weten te localiseren als je mobiel via wifi belt. Om dit mogelijk te maken is er telkens een overeenkomst met de fabrikant van de toestellen (software) nodig, vandaar dat we er zelf geen invloed op hebben voor welke toestellen dit al mogelijk is, of niet.
@bull Ik zie dat er werken waren aan je antenne rond 20 aug. Rond die periode was het normaal dat je hinder ondervond, maar die zou ondertussen voorbij moeten zijn. Ik heb het hier doorgegeven zodat dit nog eens bekeken wordt.
De nieuwere versies horen er ook bij. Gelieve zo snel mogelijk Sony te contacteren om dit in orde te brengen. Dit probleem is er reeds twee jaar. Wat betreft de MCE, verouderde technologie? Best mogelijk. Maar Base levert deze nog steeds. Jullie waren niet klaar met VoWiFi en laten jullie klanten gewoon in de kou staan. Tegenwoordig met de nieuwe 5G antenne ben ik minder en minder bereikbaar. De klantenservice laat hier te wensen over. Ik begin mij meer de vraag te stellen waarom ik nog steeds klant ben?
@HadewychT bedoelde hierboven wel VoWifi ipv VoLTE .
@Bijouke MCE is stopgezet omdat deze is gebaseerd op een verouderde technologie die niet langer technisch ondersteund wordt door onze leverancier. VoLTE is hiervoor een goede vervanger. Maar het is wel belangrijk dat hulpdiensten je ook weten te localiseren als je mobiel via wifi belt. Om dit mogelijk te maken is er telkens een overeenkomst met de fabrikant van de toestellen (software) nodig, vandaar dat we er zelf geen invloed op hebben voor welke toestellen dit al mogelijk is, of niet.
@bull Ik zie dat er werken waren aan je antenne rond 20 aug. Rond die periode was het normaal dat je hinder ondervond, maar die zou ondertussen voorbij moeten zijn. Ik heb het hier doorgegeven zodat dit nog eens bekeken wordt.
a r
@Bijouke Waarom sommige beslissingen genomen worden weten we ook niet. Vowifi is echter een betere technologie maar echter nog niet op alle toestellen toegankelijk.
Waarom schaffen julllie dan MCE af terwijl VoWiFi nog niet in orde is? Ondertussen vernomen dat de nieuwe 5G antennes van Nokia veel slechter zijn dan de Ericsson antennes. De keuze lag bij Nokia, hoogst waarschijnlijk door het budget. Binnenkort zal de omzet ook dalen door de vele klanten die weg gaan. Dit is dus dagelijkse kost en niet enkel thuis maar op verschillende plaatsen.
Proximus, vroeger de beste dekking, nu …… triestig
Ben je zeker dat er Nokia antennes geplaatst zijn .?
Dit type antenne is in 8/10 gevallen bij swap van de antennes geplaatst
@Bijouke Zoals reeds gemeld, waarom er bepaalde keuzes gemaakt worden weten we niet.
Beste Michael,
Misschien even melden hogerop. Als ze natuurlijk willen luisteren.
@Bijouke Zoals reeds gemeld, waarom er bepaalde keuzes gemaakt worden weten we niet.
@bull Doen de problemen zich alleen in de woning voor of buitenhuis ook?
@Bijouke Waarom sommige beslissingen genomen worden weten we ook niet. Vowifi is echter een betere technologie maar echter nog niet op alle toestellen toegankelijk.
Waarom schaffen julllie dan MCE af terwijl VoWiFi nog niet in orde is? Ondertussen vernomen dat de nieuwe 5G antennes van Nokia veel slechter zijn dan de Ericsson antennes. De keuze lag bij Nokia, hoogst waarschijnlijk door het budget. Binnenkort zal de omzet ook dalen door de vele klanten die weg gaan. Dit is dus dagelijkse kost en niet enkel thuis maar op verschillende plaatsen.
Proximus, vroeger de beste dekking, nu …… triestig
Tot enige weken geleden had het ganse gezin ook goede ontvangst in huis.
Nu bijna ook geen ontvangst meer.
kan dit eens nagekeken worden?
@Bijouke Waarom sommige beslissingen genomen worden weten we ook niet. Vowifi is echter een betere technologie maar echter nog niet op alle toestellen toegankelijk.
@Bijouke Het klopt inderdaad dat we op dit ogenblik geen goede 4G-dekking kunnen geven op je adres. Op dit ogenblik zijn de Sony Xperia-toestellen ook nog niet compatibel met VoWifi. Dit is nog in test in overleg met de fabrikant. Ik kan je jammer genoeg niet zeggen wanneer dit zal werken op deze toestellen. Ik vrees dat we je momenteel geen optimale oplossing zullen kunnen bieden voor dit adres.
Als er geen betere oplossing voor handen was, waarom hebben ze dan MCE afgeschaft? Technologie moet vooruit gaan. Maar de dag van vandaag gaat hier alles maar slechter. Ik ondervind tevens dat de GSM ontvangst (sinds een update een paar weken geleden) veel slechter is. Om duidelijker te zijn, geen ontvangst meer in de meeste gevallen. Ik denk dat het ‘vijf voor twaalf’ is om eventueel dringende zaken te gaan aanpakken zoals u zelf vernoemd hierboven.
@Bijouke Het klopt inderdaad dat we op dit ogenblik geen goede 4G-dekking kunnen geven op je adres. Op dit ogenblik zijn de Sony Xperia-toestellen ook nog niet compatibel met VoWifi. Dit is nog in test in overleg met de fabrikant. Ik kan je jammer genoeg niet zeggen wanneer dit zal werken op deze toestellen. Ik vrees dat we je momenteel geen optimale oplossing zullen kunnen bieden voor dit adres.
Inderdaad en Sony staat daar niet tussen. Op het franstalige gedeelte van het forum is er een topic waar staat dat ze de toestellen eerst moeten testen. Maar Sony Xperia toestellen horen daar tot nu toe niet bij. resultaat….. geen ontvangst, geen VoWiFi, geen MCE, geen oplossing, trekt uw plan.
Bij mij is het nog erger, Px heeft net werken uitgevoerd met nieuwe antennes voor het 5G netwerk en nu is er helemaal geen ontvangst meer. Precies dat er goedkopere slechtere antennes zijn geplaatst. En voor VoWiFi. Ik heb net gelezen in het franstalige forum dat jullie Sony Xperia toestellen NIET ondersteunen voor VoWiFi. MCE is afgeschaft maar er is GEEN alternatief. Graag een oplossing…
@Koentjuh Vowifi treed in werking wanneer er te weinig ontvangst is.
al het niet goed lukt om automatisch naar wifi te gaan dan vliegtuigmodes inschakelen en wifi alleen terug opzetten.
of anders een ander alternatief is door VoLTE uit te zetten.
@HadewychT Hallo en bedankt. Onze wifi in huis is goed, wij hebben meerdere wifi versterkers staan.
Ik vermoed dat u vowifi heeft geactiveerd op mijn telefoon nummer die eindigt op ..95 en dat die van mijn vrouw haar telefoon niet ondersteund word, we hebben beide hetzelfde merk maar haar toestel is ouder.
Ik zie dat mijn telefoon die optie al had aanstaat, stond dit dan al gehele tijd aan of moest dit via proximus eerst geactiveerd zijn?
Als ik telefoneer en de persoon hoort mij niet goed omwille van de slechte lijn of andersom, dan zou het nu automatisch naar de wifi moeten gaan en beter werken ?
@Koentjuh De werken zijn afgelopen sinds 10 april. De ontvangst zou normaalgezien goed moeten zijn op dat adres, maar is binnen wel steeds afhankelijk van onder andere de constructie van je huis (metaal, isolatie,...)
Op het nummer dat in je profiel is vermeld heb ik VoWifi geactiveerd. Als de Wifikwaliteit in je huis goed is, zou dit zeker verbetering moeten geven als je geen goede ontvangst hebt.
Ik heb nog een 2de nr teruggevonden op uw abonnement maar volgens de gegevens die ik hier heb is dat toestel niet compatibel met VoWifi.
Als u een toestel hebt waarvoor Proximus VoWiFi ondersteunt zou u kunnen telefoneren via Wifi. Bij mijn zoon thuis is er binnenshuis bijna geen bereik (van meestal 0/5 tot maximaal en zeer kort 2/5 blokjes) van een zendmast, maar daar schakel ik over naar Wifi en is er geen enkel probleem meer met bellen of bereikbaar zijn.
Een niet( ! ) volledige lijst van toestellen en handleiding per toestel vind je hier:
@DaisyS Hallo, enig idee wanneer de problemen opgelost zijn ? Ook wederom vandaag geen ontvangst, afgelopen vrijdag ook niet
@Koentjuh Ik kan er helaas geen einddatum op plakken. Dit zou inderdaad moeten zorgen voor minder tot geen problemen. Natuurlijk moet je er rekening mee houden dat als je aan de grens woont dat het overschakelen naar een netwerk uit NL niet kan vermeden worden. Dit maakt ook geen verschil meer qua kosten omdat de roamingskosten overal gelijk getrokken zijn.
@Koentjuh Op dit moment zijn er werken aan de mast waar jij verbinding mee maakt.
Hallo,
Enig idee wanneer de werken afgerond zijn ? En zouden de problemen nadien opgelost zijn ?
Enter your E-mail address. We'll send you an e-mail with instructions to reset your password.
Bestand scannen voor virussen
Sorry, we zijn de inhoud van dit bestand nog aan het controleren om er zeker van te zijn dat het veilig is om te downloaden. Probeer het nog een keer over een paar minuten.