Skip to main content
Vraag

VoWifi problemen

• 16 januari 2025
  • 5 reacties
  • 76 Bekeken

Beste,

mijn gsm nummer is +32 476 29 16 85

Klantnummer 612405057

Voor internet en TV zit ik bijTelenet

Ik had voordien een Samsung S20+ waarbij leek dat de VoWifi in mijn huis werkte, alhoewel ik vaak de opmerking kreeg dat ik steeds wegviel. Maar de icoontjes waren wel steeds aanwezig.

Door die opmerkingen, koop eens een nieuwe gsm, heb ik me nu een S24 Ultra aangeschaft. Met het idee dat een 4 jaar nieuwer toestel beter zou moeten werken. Echter heb ik het gevoel dat ik verder af ben.

Ik woon in een nieuwbouw, beneden heb ik hoedanook geen mobiel bereik (of toch heel weinig). Maar op de bovenverdieping wel.

Beneden kan ik blijkbaar de VoWifi niet geactiveerd krijgen. Als er geen mobiel bereik is wil hij hoe dan ook niet overgaan. ik krijg de melding dat er geen service is (enkel noodoproep).

Terwijl dit boven wel het geval is, dan krijg ik de icoontjes wel te zien. Alsook op het werk. Zelfs als ik dan de gsm op vliegtuigstand plaats, wifi nog aan, dan blijven de icoontjes staan en kan ik bellen.

Aan het toestel kan het volgens mij dan niet liggen, maar de voorwaarde is blijkbaar wel dat ik enig mobiel bereik heb. (door bv heel dicht bij het venster te gaan staan) Je ziet dan af en toe, met heel veel geduld, toch nog eens het VoWifi icoontje van één of beide SIM’s actief worden.

Ik had net het idee dat VoWifi net de bedoeling had om bereikbaar te zijn via het wifi-netwerk, net op het moment dat er helemaal geen bereik meer is. (of toch heel weinig)

Zie ik hier iets over het hoofd? Dien ik bv VoLTE uit te schakelen waarbij hij bellen via 4G probeert te forceren? Kan dit invloed hebben? Waardoor hij toch nog een lagere connectie vindt (2G)?

Waarom had ik het gevoel dat de S20+ hier minder probleem mee heeft?

Kan ik alsnog op één of andere manier bereik creëren in mijn huis waardoor hij toch nog wil overschakelen?

Want nu is het principe van VoWifi zinloos zonder service.

Alvast bedankt,

Kris Vanhulle

5 reacties

Martin
  • 32894 reacties
  • 16 januari 2025

@Kris Vanhulle Ter info: Ik heb ook een S24 Ultra en heb hier in huis ook geen mobiele ontvangst, maar VoWifi werkt bij mij wel goed terwijl VoLTE ook actief staat.
Ik zou eens moet kijken in mijn instelling of er “voorkeur Wifi” of “voorkeur mobiel netwerk”  aangevinkt staat bij mij want ik herinner mij dit niet meer 

Martin
  • 32894 reacties
  • 16 januari 2025

@Kris Vanhulle 

heb het net even gecheckt en bij mij staat “voorkeur wifi” 

Dus probeer het ook zo eens.

• Auteur
  • Apprentice
  • 2 reacties
  • 16 januari 2025

@Martin , eerst en vooral, dank je wel voor de reactie.

En ja, heb ik geprobeerd hoor. De gsm staat bij mij nu zo ingesteld. Ik zit nu op het werk en dan zie je mooi de 2 icoontjes van VoWifi opkomen.

Als je naar de SIM informatie kijkt, zie je ook dat hij verbonden is met Proximus.

Kom ik echter straks thuis, dan gaat hij eerst wel nog over naar VoWifi. Maar kort erna, zie je bij de SIM de connectie wegvallen, hij is dan niet meer verbonden met Proximus. Er staat dan, als ik het goed heb, geen service. En bovenaan zie je de melding “enkel noodoproep”.

Rechts bovenaan zie je de wifi6 connectie, maar de balkjes zijn weggevallen (soms zelf het “verbodteken”). Maar geen VoWifi icoontje meer.

Als je dan probeert te bellen, zegt hij dat je geconnecteerd moet zijn, of dat er geen service is.

Wandel je dan terug naar een plaats, bij het venster of naar de bovenverdieping, dan zie je dat hij terug connectie maakt met Proximus, en meteen ook de VoWifi icoontjes omdat hij nu op voorkeur Wifi staat.

Ik heb echt de indruk dat hij nog ergens de verbinding met Proximus moet “zien”.

Daarom dacht ik deze morgen aan de VoLTE setting die ik nog niet uitgeprobeerd heb. Omdat hij dan mss nog een connectie open houdt met 2G. (Wat het verschil is met de S20+ die deze optie niet had ?)

Martin
  • 32894 reacties
  • 16 januari 2025

die twee icoontjes van VoWifi zijn dit deze die je bedoelt of bedoel je nog iets anders?

NB: voor het linkse symbool staat er ook nog een “6” 

Het is inderdaad volledig tegenstrijdig dat je eerst zou moeten ook nog het mobiel netwerk ontvangen om te kunnen bellen over wifi!

• Auteur
  • Apprentice
  • 2 reacties
  • 17 januari 2025

Dag Martin,

Inderdaad. Dat zijn de icoontjes dat ik bedoel.

Nu ik denk dat ik er in geslaagd ben om het te doen werken. 🤞

Ik had initieel alles overgezet van mijn oude gsm (de S20+) via de smart switch tool. Dit maakt het natuurlijk gemakkelijker om snel(ler) operationeel te zijn.

Ik heb gisteren terug een fabrieksreset uitgevoerd, en alles manueel geïnstalleerd. Ook iets dat ik vaak tegen kwam online maar waar je in eerste instantie wel tegenop ziet. Gisteren avond heeft hij het perfect gedaan. Ondanks dat er geen bereik was.

Misschien niet het beste idee om “oude” data van de vorige gsm binnen te nemen?

Ik hou het in de gaten 😊.

Alvast bedankt!

Reageer