Skip to main content

Tal van problemen bij overstap naar Prepaid van FullControl

• October 8, 2025
  • 21 reacties
  • 95 Bekeken

Vorige week stapte ik over van FullControl naar Prepaid. Helaas heb ik nog steeds geen signaal terwijl de prepaid wel geidentificeerd is.

Uiteraard heb ik al verschillende keren naar de klantenservice gebeld en heb ik alle advies gevolgd.

Men verwijst me door naar een Proximus Shop, maar ik zit in het buitenland en zal zeker een jaar niet in Belgie kunnen zijn.

Bijkomend  probleem is dat 2 herladingen gebeurden tijdens mijn FullControl die niet doorgestroomd zijn naar Prepaid, Ik in totaal 3x geld overgemaakt naar Proximus en ik heb nog steeds geen signaal.

Ik ben redelijk goed met technische zaken. Het probleem ligt niet aan de user.

Dit is erg frustrerend en ik heb dit nummer dringend nodig om enkele belangrijke zaken op orde te stellen.

Ik overweeg klacht in te dienen bij BIPT en test-aankoop.

Kan een familielid van me in Belgie naar de Proximus-shop te gaan om dit op orde te stellen?
Zou de kans hoger liggen dat mijn SIM opnieuw wekt wanneer ik terug overschakel naar een abonnement?
Kan iemand binnen Proximus de tijd nemen om dit probleem eens serieus te nemen?

Mvg.,

Alex

Er kunnen geen reacties meer worden geplaatst op dit onderwerp.

21 reacties

Martin
  • October 9, 2025

@AlexF in afwachting van een reactie van een PX moderator:

Tip: 
PX-moderatoren kunnen u beter/vlotter verder helpen, als je zoveel mogelijk (privé) klantgegevens aanvult in je → ForumProfiel. In het veld "Ticket" kun je nog specifieke/privé-informatie vermelden die je belangrijk acht i.v.m. je vraag, bv het betreffende telefoonnummer.. 
 Privévelden zijn enkel zichtbaar voor Proximus-medewerkers! Klik tenslotte onderaan op "sla wijzigingen op".
→ Meld het hier zodra dit gebeurd is.

---------------------------------------------------------------------------------------------

Luc.M
Forum|alt.badge.img+3
  • Moderator
  • October 9, 2025

@AlexF  Vreemd, dit nummer staat als geidentificeerd en het saldo is 11 euro. 

Luc.M
Forum|alt.badge.img+3
  • Moderator
  • October 9, 2025

@AlexF  Heb je al eens een kruistest gedaan? je sim in een ander toestel steken?

Luc.M
Forum|alt.badge.img+3
  • Moderator
  • October 9, 2025

@AlexF  Ik zie dat er verbruik is geweest, ik veronderstel dat het probleem is opgelost?

• Auteur
  • Apprentice
  • October 9, 2025

Neen dat kan niet. Er is zou geen verbruik mogen zijn aangezien ik nog steeds geen netwerk heb. (Wat voorheen totaal geen probleem was op deze locatie met FullControll)

Zometeen wanneer mijn broer thuis komt probeer ik de SIM in een andere gsm te steken 

Luc.M
Forum|alt.badge.img+3
  • Moderator
  • October 9, 2025

@AlexF nee klopt is van begin de maand. Laat je feedback?

• Auteur
  • Apprentice
  • October 9, 2025

Enkele andere zaken die ik vreemd vind en misschien met het probleem te maken kunnen hebben:

- Ik heb nooit een mail gehad met de vraag om te identificeren dus ik ben naar de URL gegaan via Google search en heb in totaal een 5-tal keer kunnen identificeren via MyProximus (de functie werkt niet via kaartlezer) ik heb 5 mails ontvangen met de melding dat identificatie gelukt is

-Mijn account lijkt opgesplitst te zijn. Mijn nummer staat niet ingesteld als hoofdgebruiker? Volgens mij komt dit nog omdat ik jaren geleden een onderneming had waarbij m’n nummer werd afgesplitst van het bedrijfsaccount? 

-Vlak voor dat ik overschakelde naar prepaid heb ik enkele keren extra krediet opgeladen met oog op activering van een roaming pass, maar de het opgelade bedrag kwam niet overeen met de bevestigings-sms’en die ik ontving. Dat geld is ook nooit automatisch overgenomen naar mijn prepaid saldo.

-MyProximus (via de laptop) geeft een technische error weer

• Auteur
  • Apprentice
  • October 9, 2025

@AlexF  Heb je al eens een kruistest gedaan? je sim in een ander toestel steken?

Ik heb de kruistest net gedaan en helaas lost dit niets op.

Luc.M
Forum|alt.badge.img+3
  • Moderator
  • October 9, 2025

@AlexF  Vervelend, ik vrees ervoor dat een eerste call doen in Belgie alle problemen oplost.

• Auteur
  • Apprentice
  • October 9, 2025

@AlexF  Vervelend, ik vrees ervoor dat een eerste call doen in Belgie alle problemen oplost.

Dus u denkt dat ik wel netwerk zou hebben moest ik in Brussel landen? Wat als ik in Munich zou landen?

Mutlie
  • October 9, 2025

Het is misschien duidelijker om te zeggen dat uw toestel eerst verbinding moet maken met  een Belgische zendmast?

• Auteur
  • Apprentice
  • October 9, 2025

Het is misschien duidelijker om te zeggen dat uw toestel eerst verbinding moet maken met  een Belgische zendmast?

Is dit de officiele policy dat er eerst connectie gemaakt moet worden met een Belgische mast?

De dame van verkoop wist heel goed dat ik geeimigreerd ben naar het buitenland en verzekerde me dat ik binnen de 24 uur overgeschakeld zou zijn.

Mutlie
  • October 9, 2025

Dat moet een PX medewerker uitklaren, maar volgens mij, volmondig ja!
Of de dame correcte informatie heeft gegeven, daar kan ik niet over oordelen, noch of zij u correct begrepen heeft.

• Auteur
  • Apprentice
  • October 9, 2025

Ik ga nu mijn brief naar het BIPT opstellen. 

Telefonie is tegenwoordig een basisbehoefte, omdat gsmnummers gelinkt zijn aan essentiele diensten.

Ik ben belogen geweest over de praktische mogelijkheid of dit is totale onkunde van Proximus.

Forum|alt.badge.img+4
  • Expert
  • October 9, 2025

Probeer het eens via een moderator op het Fr forum om uw Pay&Go+ te laten activeren vooraleer het BIPT of de ombudsdienst telecom aan te schrijven

activation carte sim prépayée depuis l’etranger | Proximus Forum

bv.

Effectivement, le premier appel avec une carte SIM prépayé doit absolument être effectué en Belgique afin que la carte puisse être activée. Je viens d’activer votre carte SIM à distance. Il est possible que vous deviez redémarrer complètement le téléphone mais ça devrait fonctionner à présent

vertaling

Inderdaad, de eerste oproep met een prepaid simkaart moet absoluut in België plaatsvinden zodat de kaart geactiveerd kan worden. Ik heb uw simkaart zojuist op afstand geactiveerd. Het kan zijn dat u de telefoon volledig moet herstarten, maar het zou nu moeten werken.

Forum|alt.badge.img+4
  • Expert
  • October 10, 2025

Ik zie dat de activatie op afstand van uw reeds geïdentificeerd Pay&Go nummer ook op het Fr forum geweigerd werd

Vermits de verplichting tot het maken van van een 1e oproep op het Proximus netwerk voor activatie van uw P&G nr

• u door de klantendienst (+3280022800 u niet meegedeeld werd bij de de conversie van een Full Control abonnement naar prepaid
  • de betrokken info (voor zover mij bekend) niet terug te vinden is op de websites van Proximus (voor Pay&Go+ en in de specifieke voorwaarden van de mobiele dienst)

en u derhalve het risico loopt uw door uw contacten gekend GSMnr nog te gebruiken en te verliezen

lijkt het mijns inziens eventueel opportuun beroep de doen op de ombudsdienst telecommunicatie (klacht voor bemiddeling)

Een klacht indienen tegen een telecommunicatieoperator

De doorlooptijd (u - ombudsdienst - Proximus - ombudsdienst - u) is vermoedelijk +/- 2 à 3 weken 

P.S.

Proximus kan een advies van de ombudsdienst eventueel ook naast zich neerleggen 

&

Het is uiteraard noodzakelijk in uw eventueel contact met de ombudsdienst melding te maken van uw diverse contacten met de diverse diensten van Proximus (0800 22800, Nl/fr forum) en misschien best tevens vermelden dat op het Fr forum aan een dergelijke vraag reeds een positief gevolg gegeven werd

Martin
  • October 10, 2025

@M_016 Wat ik mij afvraag aangezien het in de voorwaarden vermeld staat of je dan nog gelijk kunt halen bij de ombudsman?

Forum|alt.badge.img+4
  • Expert
  • October 10, 2025

@Martin waar (in welke voorwaarden) hebt u dit gelezen?

Martin
  • October 10, 2025

@M_016 inderdaad een goeie vraag! 

Ik had jaren geleden toen het wettelijk verplicht werd om P&G te registreren wat zaken genoteerd en één daarvan was o.a.:
“Pas na de eerste succesvolle activatie in België kun je de simkaart kaart wereldwijd gebruiken voor bellen, sms’en of roaming”.
Maar het probleem is dat dat er zaken van de Proximus site komen en ook van andere sites.

Daarom ben ik eens aan het zoeken gegaan op het internet of ik daar nog iets zou kunnen van terug vinden, maar tevergeefs! En ook door het feit dat je die vraag stelt, trek ik de conclusie dat je dit ook nergens zal teruggevonden hebben. 

Dus ik zal ik het verkeerd op hebben dat ik dacht dat ik dit ook van de PX site gelezen en genoteerd had.

Het enigste dat ik wel weet is dat ik het toch ergens moet gevonden hebben maar spijtig genoeg niet genoteerd heb van welke site!

Enfin, zoals je zegt moet de ombudsman er maar verder zijn plan mee trekken…..

• Auteur
  • Apprentice
  • October 13, 2025

Probeer het eens via een moderator op het Fr forum om uw Pay&Go+ te laten activeren vooraleer het BIPT of de ombudsdienst telecom aan te schrijven

bv.

Effectivement, le premier appel avec une carte SIM prépayé doit absolument être effectué en Belgique afin que la carte puisse être activée. Je viens d’activer votre carte SIM à distance. Il est possible que vous deviez redémarrer complètement le téléphone mais ça devrait fonctionner à présent

vertaling

Inderdaad, de eerste oproep met een prepaid simkaart moet absoluut in België plaatsvinden zodat de kaart geactiveerd kan worden. Ik heb uw simkaart zojuist op afstand geactiveerd. Het kan zijn dat u de telefoon volledig moet herstarten, maar het zou nu moeten werken.

Bedankt voor deze tip. 

Een Franstalige medewerker heeft het wel kunnen oplossen.

Ik vind het wel straf dat u als onofficiële medewerker en een moderator op het Franse forum mij konden helpen terwijl de officiële klantendienst dit niet kon.

Verspreid over verschillende dagen heb ik enkele uren aan de lijn gehangen met de klantendienst. Niemand van hun was bekwaam om de fout in te zien of te herstellen. 

Erg triest. Ik zal toch nog steeds klacht indienen bij de ombudsdienst, enerzijds zodat de service in de toekomst voor anderen misschien beter wordt. Anderzijds omdat mijn probleem nog steeds niet volledig werd opgelost (de herladingen van full control stroomden niet door naar Prepaid). 

Nogmaals bedankt. Ik wens u nog een goede dag.

Luc.M
Forum|alt.badge.img+3
  • Moderator
  • October 27, 2025

@AlexF  Wij doen navraag bij deze collega :-) ​@M_016   Dank je wel