Vraag

Spoofing

  • 11 March 2024
  • 9 reacties
  • 217 Bekeken

Beste mensen van Proximus en anderen,

 

Ik weet het reeds een tijdje, maar ik heb er meer en meer last van: mijn telefoonnummer werd gespoofd (voor de leken: anderen die zogezegd bellen alsof met mijn nummer bellen).  Ik heb reeds eea opgezocht en heb hierbij begrepen dat Proximus er héél weinig aan kan doen.

 

Voor de volledigheid diende ik alvast klacht in bij de politie.  Hoewel zij meteen aangaven niets te kunnen doen, stelt me dit gerust: als er iets frauduleus zou gebeuren met mijn nummer telefoonnummer, heb ik reeds bewijs dat ik klacht heb ingediend.

 

Echter wou ik toch even informeren of Proximus ook een nota kan maken in mijn klantendossier hiervan?

 

Of raden jullie alsnog na een ander telefoonnummer aan te vragen?


9 reacties

Reputatie 6
Badge +2

Voor advies voor die miserie bestaat er in België een meldpunt. Meldpunt.belgie.be geloof ik, anders eens googlen. 

staat inderdaad ook op de site van de politie aangegeven 

https://www.politie.be/5905/vragen/meldingen/nieuw-meldpunt-bedrog-fraude-oplichting-en-illegale-handelspraktijken

Cvanloon, bedankt voor het antwoord.  Ik heb een melding ingediend.

 

@medewerkers van Proximus: ik hoop ik dat er alsnog op z’n minst nota kan gemaakt worden in mijn klantendossier? Dan zou ik helemaal gerust zijn!

Reputatie 7
Badge +3

@Trainferry Kan u uw klantgegevens(klantnummer, gsm-nummer)aanvullen op uw profile.Ook bij tickets het betrokken nummer noteren.Kan u in het kort ook uitleggen wat er precies aan de hand is.Dan maken we er een dossier over op.Groetjes,Joel.

@Trainferry 

@Trainferry Kan u uw klantgegevens(klantnummer, gsm-nummer)aanvullen op uw profile.Ook bij tickets het betrokken nummer noteren.Kan u in het kort ook uitleggen wat er precies aan de hand is.Dan maken we er een dossier over op.Groetjes,Joel.

Ter bijkomende info:
Uw profile → ForumProfiel (terwijl je ingelogd bent) zoveel mogelijk (privé) klantgegevens (indien dit nog niet gebeurd is).
In het veld "Ticket" kun je specifieke/privé info m.b.t. uw vraag vermelden indien je dit wenst en ook deze waar @Joel M  om gevraagd heeft.
Privé velden zijn enkel zichtbaar voor Proximus-medewerkers! Klik tenslotte onderaan op "sla wijzigingen op". 
Meldt het hier zodra dit gebeurd is.

@Joel M & @Martin Hartelijk dank voor jullie berichten.  Ik heb mijn gegevens aangevuld in mijn profiel.

 

Het is het ingevulde telefoonnummer dat gespoofd is.  In het kort hoe ik dit te weten kwam:

 

Ik kreeg in december een eerste maal een oproep: iemand beweerde dat ik hem zou opgebeld hebben.  Omdat ik 100% zeker wist dat ik dit niet had gedaan, vond ik het maar vreemd.  De oproeper kwam de zelf niet over als verdacht.

 

Na wat opzoekingswerk op Google, leerde ik dat het zou gaan om spoofing, waarna ik een klacht ingediend heb bij de lokale politie.  Ik had immers gelezen dat ik dat best doe: zou er iets gebeuren, kon ik aantonen een klacht te hebben ingediend hieromtrent. Verder deed ik hier niets mee, en het leek ook voorbij.  Van de politie kreeg ik melding dat men er niets mee kan, jammer, maar dat begrijp ik wel.  Vorige week kreeg ik echter terug een oproep.  Weer iemand die claimde dat ik zou gebeld hebben, en die werd zelfs kwaad op mij toen ik beweerde dat niet gedaan te hebben.  En vervolgens kreeg ik gisteren terug een dergelijke oproep.

 

Bij mijn weten werd er nog niets frauduleus gedaan onder het mom van mijn telefoonnummer.  Dus behalve dat het lastig is voor alle partijen, zijn er nog geen rampen gebeurt.

Reputatie 7
Badge +4

Ter info

Raadpleging over een ontwerp van koninklijk besluit ter bestrijding van internationale spraakoproepen met gespoofde Belgische telefoonnummers | BIPT

 

Er is hieraan spijtig genoeg weinig of niets aan te doen

Concreet kan de persoon X die een “spoofing telefoontje” van u zou gekregen hebben, in principe beroep doen op de ombudsdienst telecommunicatie om uit te laten nagaan vanaf of via welk netwerk deze oproep tot stand werd gebracht (kwaadwillige oproep)

Vermits dergelijk “spoofing oproepen” met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid uit het buitenland (buiten de zgn. “westerse landen”), eindigt het verhaal spijtig genoeg dan ook daarmee

 

Een door het BIPT vermelde “mogelijke oplossing” - t.t.z. het blokkeren van inkomende internationale oproepen met een CLI van een belgisch vast nummer -  is verre van waterdicht en verplaatst het probleem in principe enkel naar een mogelijk meer misbruik nationale mobiele nummers, tenzij er een oplossing zou uitgewerkt worden waarbij alle nationale vaste en mobiele operatoren in real time zouden kunnen en moeten nagaan of het betrokken nationale mobiele nummer zich al dan niet  elders “in roaming” bevindt

 

Reputatie 7
Badge +3

@Trainferry 

we hebben zelf net nog een ombudsklacht binnen gekregen ivm spoofing

en ik kan alleen maar beamen wat @M_016 hier meegedeeld heeft: na onderzoek bleek: er is weinig of niets aan te doen…

een ander nummer nemen heeft weinig zin: in de toekomst kan (toevallig) hetzelfde opnieuw voorkomen

Meestal stopt het vanzelf na een tijdje, maar het blijft wel heel vervelend natuurlijk. 

ik heb een gesloten case aangemaakt onder je klantennummer als info moest het nodig zijn voor toekomst.

groeten

Tina

Ik  kan ook alleen maar uit ervaring melden en bevestigen dat de ombudsdienst daar niks kan tegen doen aangezien die oproepen uit het buitenland komen!

Reageer