Skip to main content
Vraag

Slechte 4G/5G ontvangst in woning ( Streek Gedinne/Vencimont-Wallonië)

• December 30, 2025
  • 5 reacties
  • 42 Bekeken

Sinds enige tijd is de 4G/5G ontvangst erbarmelijk slecht tot zelfs onmogelijk binnenshuis in deze streek. Ik zie hier in het forum dat dit regelmatig gemeld wordt. Er is een mast op 1,2km (61VCT_00) in vogelvlucht van ons huis daar en waren er vroeger geen problemen mee. Ook in de hoofdgemeente Gedinne (61GIN_01) klagen de bewoners over hetzelfde probleem. Buitenshuis valt het nog mee maar eenmaal binnen valt de verbinding terug op 2G en daar valt niet mee te werken. Ik las op het forum dat een mogelijke oplossing even je telefoon even op vliegtuigstand zetten maar dat kan toch niet de bedoeling zijn. Graag oplossing hiervoor Proximus.

5 reacties

Martin
  • December 30, 2025

FYI: Voor wat het waard is, volgens ik vernomen heb zouden ze de reden ondertussen kennen, maar wanneer het (overal) zal opgelost zijn dat is dan weer een andere vraag.

• Auteur
  • Apprentice
  • December 30, 2025

Thx voor de info, als men de reden kent en er een oplossig voorhanden is zullen we nog een beetje geduld hebben dan. Je zou toch denken dat men alles goed test voor het wordt uitgerold. En communicatie is hier ook niet over geweest. 

Martin
  • December 31, 2025

@Patrick Maes  ik weet niet welke smartphone je hebt, maar ik geef je toch ter info deze mee, wat er op het ander forum gemeld werd;

Topic Start:

Sinds ik mijn iPhone 17 Max Pro heb, heb ik problemen met het 5G-netwerk met mijn Proximus simkaart. Heel vaak schakelt de iPhone over naar de randmodus en verliest 5G terwijl er een Proximus 5G-netwerk beschikbaar is. Apple Assistance heeft contact opgenomen, zij zeggen dat ze geen 5G-netwerkproblemen hebben met de 17 Max Pro en dat het van de provider of de SIM-kaart moet komen. Maar ik heb dezelfde kaart als met de iPhone 14 Pro en geen problemen gehad. Kortom, ze geven de verantwoordelijkheid door aan Proximus. Hebben andere mensen dit probleem ook ervaren met een 17 Pro en het 5G-netwerk?

Laatste antwoord PX medewerker op 31/12/25:

Het probleem treft vooral de iPhone 17, maar niet alle frequentiebanden. Dit verklaart waarom niet alle operators getroffen zijn en je mogelijk geen problemen hebt in Duitsland. Maar het probleem is wereldwijd en er zijn verschillende operators die getroffen zijn. Het probleem ligt aan Apple's kant met de iPhone 17 en het beste wat je kunt doen is contact met hen opnemen (je kunt veel soortgelijke problemen online vinden op andere internationale netwerken om ondersteuning te bieden).
Dat gezegd hebbende, proberen we het probleem ook intern te begrijpen en vragen onze teams om tijdstempels waar het probleem zich heeft voorgedaan. Laat ons alstublieft weten wanneer het probleem zich voordeed.

• Auteur
  • Apprentice
  • December 31, 2025

Dag Martin, de meeste mensen die ik in deze regio ken hebben een Samsung toestel. Ik heb momenteel een Samsung A52 toestel dat 5G niet ondersteund. Maar mijn dochter ondervind dezelfde probleem met een A54.

Er wordt een link gelegd met de SIM kaart maar Ik denk niet dat het probleem daar ligt want ik gebruik al jaren dezelfde en nog nooit problemen mee gehad.

Tijdstempels zijn er dagelijks, elektronisch betalen lukt zelden op 4G/5G binnen gebouwen. Eens buiten wordt de connectie wel hersteld.

Toch bedankt voor de info

Michael V
Forum|alt.badge.img+2
  • Moderator
  • December 31, 2025

@Patrick Maes Je simkaart kan degelijk een rol spelen bij problemen. Zoals je aangeeft, is dit al jaren dezelfde dus kan het geen kwaad deze een te laten swappen in een Proximus shop.