Skip to main content

Hi,

Op 30/07/22 ontvang ik een sms van nummer 8695 van “Jess Media” om mij te abonneren op de dienst “Mobifun”, 1 minuut later ben ik blijkbaar reeds geabonneerd op deze dienst, en dit zonder ook maar de sms te openen/bekijken, er zat ook geen link in, dus klikken kan ook niet.. gelukkig was dit op mijn tweede sim kaart (P&G) want een paar minuten later was er nog maar 1euro belkrediet over.. (initieel solden promo kaartje met 10euro krediet bij aankoop, eerder backup sim, testing & dergelijke, nooit herladen)

Zelf in ICT werkzaam, is dit een meer dan intrigerend gegeven en ga dus op zoek naar security advisories bij de alom vertrouwde NIST site, en wat blijkt;
Blijkbaar zijn de Pay&Go sim kaarten dus voorzien van ofwel S@T browser of WIB toolkit;

https://nvd.nist.gov/vuln/detail/CVE-2019-16256#VulnChangeHistorySection

Hierbij de (directe) link waar NIST naartoe verwijst (analyse)

https://blog.adaptivemobile.com/simjacker-next-generation-spying-over-mobile

In de bijlage kan je de logs vinden van welke trafiek er met de sim kaart is gebeurd (myproximus -> oproep & herlaad geschiedenis)
Er is geen log terug te vinden op de telefoon van gemaakte oproepen, en deze hebben allemaal een "verkeerstype" van "onbepaald", behalve de initiële sms (28/07) die wel geïdentificeerd is als sms, de payload van deze SMS heeft dus inderdaad gewerkt (informatie van de gsm "device" verstuurd naar dit eerste nummer zodat ze via crafted sms'en ("Jess Media" sms) commando's kunnen uitvoeren via de sim, de reden dat dit 2 dagen later is, is omdat ze vermoedelijk de payload van de sms'en specifiek op telefoon & patchlevel moeten afstemmen.
Alhoewel mijn telefoon beveiligd (knox), volledig up to date is en erbovenop nog een antivirus & netwerkbeveiliging aan boord heeft, is de zwakste schakel dus.. de sim kaart.. beveiliging is inderdaad maar zo sterk als zijn zwakste schakel..

Ik heb klacht ingediend via de proximus site, maar ik verwacht hier niet veel van, dus dan maar dit forum berichtje als referentie voor toekomstige of iedereen die hier al slachtoffer van is geweest.
Gezien de kleinschalige impact van een paar euro's meld ik dit niet aan de politie (het nog resterende krediet is enkel geldig voor bellen & sms’en), ik heb dit wel overgemaakt aan safeonweb, waarschijnlijk zijn ze bij cybersecurity  op de hoogte.

Wees in ieder geval voorzichtig met P&G nummers, je weet nooit waar die voordien voor werden gebruikt voor ze terug in roulatie worden gebracht na hun vervaldatum, het simkaartje heb ik intussen uit mijn mobile gehaald, die ik gezien deze gecompromitteerd is zal vervangen.

 

 

Exact hetzelfde voor met de Pay & Go van de dochter. Vandaag aangezet (na een week platte batterij), en ineens 2 SMSen kort na elkaar en krediet volledig op.

In MyProximus staan echter ‘onbepaalde’ oproepen staan toen de GSM al een paar dagen plat was. Dus blijkbaar is dit iets wat niet eens via de GSM zelf gebeurt(!).

Gaat dus duidelijk over iets malafide, dus je zou toch verwachten dat Proximus hier stappen tegen zou ondernemen om dit te vermijden (ipv voor elke afzonderlijke klacht een dossier te openen). 


Dear all, 
I’ve encountered the exact same situation /Mobifun/ few days ago, and 12euros have been deducted from my P&G card. 
Can I also please get a file created for my number @HeidiE and @Luc.M 

Thank you in advance,

Dani672


Hallo Tina,

Er werd 2 maal 6€ (totaal 12€) van mijn Pay & Go krediet genomen.

Met vriendelijke groeten,

Fons

 


@Fons02 

beste

ik heb opnieuw een dossier 51519717 opgesteld voor de correcte groep

Het vorige zat in het verkeerde systeem en werd afgesloten als onoplosbaar.

Zelf kan ik niet in je facturatie: wat is het betwiste bedrag aub?

vriendelijke groeten

Tina

 


Geduld is een schone deugd. Ik wacht reeds sedert augustus. Nog geen dossierbeheerder gehoord. Ik heb zelf 43 jaar voor proximus gewerkt. Nooit meegemaakt. Met vriendelijke groeten, Fons (sectiechef op rust).


Dag @Matthias Verlinden het dossier is nog in behandeling, de dossierbeheerder zal je verder informeren. Groetjes, Heidi


@Matthias Verlinden Dossier 51412478 aangemaakt en doorgestuurd naar de bevoegde dienst voor verder onderzoek.Zij gaan erna zelf terug contact met u opnemen.Groetjes,Joel

@Joel M Excuseer, weet u of er al vooruitgang geboekt is? Na meer dan twee weken heb ik nog niets gehoord...


@Matthias Verlinden Dossier 51412478 aangemaakt en doorgestuurd naar de bevoegde dienst voor verder onderzoek.Zij gaan erna zelf terug contact met u opnemen.Groetjes,Joel


@Matthias Verlinden Kan u het gsm-nummer in uw profile vermelden.Dan kan ik het laten nakijken/onderzoeken.Groetjes,Joel

@Joel M  Ik heb mijn profiel bijgewerkt!


@AdeDej Excuses dat het langer duurt dan in normale omstandigheden.Ik heb de extra info doorgegeven in uw dossier 51342000 en dit met hoge prioriteit.Groetjes,Joel


@Matthias Verlinden Kan u het gsm-nummer in uw profile vermelden.Dan kan ik het laten nakijken/onderzoeken.Groetjes,Joel


@tina.b 

zie mijn bericht van 28 september.

Zopas voor de 3e week op rij geld gestolen door die befaamde Mobifun. komt dus al op 18€.

Ik heb de dossierbeheerder nog niet gehoord. 

Kunnen jullie niet onmiddellijk onze simkaart instellen zodat ze geen sms meer kunnen ontvangen van die frauduleuze firma? Dit wordt echt dringend, want ons saldo is al minder dan 5€ geworden.

alvast bedankt


Ik heb hetzelfde probleem voorgehad. Mobifun, Jess Media, etc.,  heel wat geld kwijtgeraakt.

Kan er voor mij ook een ticket worden geopend?

Alvast bedankt.


@gerdac Ik heb dossier 51363810 opgemaakt en doorgestuurd naar de bevoegde dienst.Deze gaan het nakijken en zelf terug contact met u opnemen.Groetjes,Joel


@Ann_ Ik heb dossier 51363777 opgemaakt en doorgestuurd naar de bevoegde dienst.Deze gaan het nakijken en zelf terug contact met u opnemen.Groetjes,Joel


FYI: best hiervoor  zoveel mogelijk privégegevens invullen/aanvullen in je → ForumProfiel, in de met "privé aangeduide tekstvelden, enkel Proximus medewerkers kunnen deze info bekijken.
In het vak "Ticket (Privé)" kun je bv. nog bijkomende informatie zetten.
Klik tenslotte onderaan links op "sla wijzigingen op"
Zodat de Proximus forummedewerkers hiermee direct aan de slag kunnen van zodra ze hier morgen terug de draad opnemen.


Beste,

Nieuw geregistreerd op het forum gezien we hetzelfde probleem hadden zoals anderen beschrijven. Is gestopt door STOP te sturen. (hoop ik althans)

 op 26/09/2022 ontvangt mijn papa een sms van nummer 8695 van “Jess Media” om  te abonneren op de dienst “Mobifun”, 1 minuut later reeds geabonneerd op deze dienst, en dit zonder ook maar de sms te openen, laat staan OK te hebben gestuurd.

Ik heb direct op 26/09 STOP  gestuurd naar 9300, waardoor “voorlopig”  een bedrag van 6€  werd gehaald van  het “pay and go” saldo


@Ann_ 

aangezien dit ook gaat over een p&g: 

voor welke dienst precies is er ingeschreven? datum van aanrekening?

p&g zien we niet dadelijk, maar info is wel nodig voor opmaak dossier

groeten

Tina

 


@tina.b 

Kan u ook voor mij een dossier openen? Helaas na mijn post hier 9 dagen geleden niets over vernomen.

 

Bedankt!


@Kris Calle 

Op dit moment zie ik nergens een aanrekening derde diensten? ook nog niet bij de aan te rekenen kosten voor oktober?

het betrokken gsm nr zit in je pack, dat heb ik gezien?

groeten

Tina


@AdeDej 

dossier werd opgemaakt

De dossierbeheerder zal dit onderzoeken en je informeren.

Groetjes

Tina


@Kris Calle  Dag Kris, is het mogelijk om het nummer van je dochter in te vullen onder je profie bij  ‘ ticket’ Dank je wel alvast

@Luc.M @HeidiE 

ik heb alle info aangevuld in mijn profiel. Kunnen jullie mij op de hoogte houden van het vervolg aub? Alvast bedankt


beste moderator,

gisteren ook sms gekregen van die jess media.

zonder sms terug gestuurd te hebben al geld kwijt.

kunt u voor mij ook dossier opmaken zodat dit stop kan gezet worden en we geld terug krijgen?

bedankt

laten jullie iets weten via mail?


@Witl 

dossier 51339175 is opgemaakt.

het gaat hier om een pay&go nummer? de bevoegde dienst doet het nodige

groetjes

Tina


Hallo,

Ik heb net dezelvde probleem gehad voor mijn zoon. 

Zou u graag een ticket kunnen aanmaken?

Ik heb de nodige informatie in mijn profiel ingevuld.

Bedankt!

Beste @Luc.M en @HeidiE , zou u me kunnen bevestigen dat een ticket is hiervor aangemaakt en dat u alle nodige informatie hebt?


Reageer