Skip to main content
Vraag

P&G: 35€ Dataverbruik tijdens installatie nieuwe GSM

• August 18, 2026
  • 3 reacties
  • 22 Bekeken

Forum|alt.badge.img+2

Ik heb vorige week een vriend geholpen bij het installeren van een nieuwe telefoon. Hij heeft een Proximus Pay&GO SIM kaart.

Zijn nieuw toestel is een Samsung Galaxy A17 LTE.

Ik heb dus, voor ik zijn telefoon heb opgestart, de SIM kaart ingebracht. Dan opgestart en alle instructies op het scherm gevolgd.

Van zodrar de telefoon het vroeg ook verbinding gemaakt met zijn WiFi.

Ook verbinding gemaakt met zijn oude telefoon (Siemens Gigaset), en alles overgezet.

Daarna de Apps ingesteld (oa WhatsApp) en zijn mobiele data uitgezet.

Groot was mijn verbazing dat mijn vriend mij liet weten (via Whatsapp) dat zijn volledig belkrediet (ca 35€) verdwenen was.

Blijkbaar is dit gebeurd tijdens het opstaren/instellen/software updates van zijn Galaxy. Ik had dus beter de GSM volledig klaargemaakt, en pas als laatste de SIM kaart erin gestoken ??

Nu mijn vragen

• Heb ik iets verkeerd gedaan door eerst de SIM kaart in de nieuwe telefoon te steken? Natuurlijk, als je genoeg data hebt speelt het niet zo’n rol, maar bij een Pay&GO met heel dure mobiele data wel
  • @Elke H   Zou er vanwege Proximus een mogelijkheid bestaan voor een compensatie?

Ik besef wel dat Pay&GO niet meer van deze tijd is, maar de persoon in kwestie is 82 jaar en geen mobiele data gebruiker (zet zijn mobiele data gewoon aan wanneer nodig, voorbeeld aan de bushalte van de Lijn).

Hij had toevallig een redelijk hoog belkredit staan (waarmee hij nu jaren zou wegkunnen) voor een geplande buitenlandse reis (die niet is doorgegaan).

3 reacties

Mutlie
  • August 18, 2026

De vraag is misschien had uw vriend werkelijk belkrediet staan en zo ja, was dat 35 euro?
Pay&Go belkrediet is slechts beperkt geldig, maximaal 12 maanden mits je oplaadt voor minimum 10 euro. Anders is de geldigheid van het belkrediet maar 1 maand.
Het nummer vervalt bij mijn weten ook na een zekere termijn als je het belkrediet (en dus de sim) niet gebruikt, ik dacht 6 maanden.

Martin
  • August 18, 2026

In afwachting van een Proximus moderator:

Ik denk dat als je eerst de SIM plaatst dat daardoor tijdens de eerste configuratie van een Samsung er kan een systeemupdate gebeuren.
Ik heb ook bij de transfer (smart switch) van mijn oude Samsung galaxy naar de Samsung galaxy S24 ultra, voor alle zekerheid de Pay&Go sim niet in de nieuwe gestoken.

Bij Proximus kunnen ze ook evt natrekken aan wat die 32€ gebruikt werd

Mutlie
  • August 18, 2026

Normaal is standaard ingesteld dat updates gebeuren via wifi en wordt je toestemming gevraagd als dat via een betalende verbinding zou mogen gebeuren.als die actief is.

Martin
  • August 18, 2026

In ieder geval hadden ze mij in de winkel waar ik de S24 gekocht heb, dit afgeraden want volgens hun uitleg had dit ook iets te maken met het nieuw toestel en een app-store instelling als het eerst een update moet uitvoeren, wat over het algemeen niet het geval is en krijg je op dat moment niet altijd een verwittiging. Maar daarna wel in de volgende stappen van de transfer.
Of ze mij daar blaasjes wijs gemaakt hebben of niet laat ik in het midden maar ik wilde in ieder geval het risico niet lopen.

Het belangrijkste tenslotte voor phillipe_d is natuurlijk dat er een commerciële geste of een compensatie toegekend wordt.